Akut hjälp med chokladtryffel!!

Startat av Tuss, 2010-03-13 22:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Tuss

Jag behöver akut hjälp med min s.k Chokladtryffel!

Jag idag tog jag mod till mig och försökte göra en vit chokladtryffel men som vanligt sket sig allt!


Jag tog receptet från milko.se och man hittar ungefär samma recept överallt.
Man hackar vit blockchoklad, kokargrädde, blandar ner chokladen i grädden, häller i en droppe pepparmintolja, rör till en jämn smet.


Det gick det finemang! Sedan skulle man låta smeten stå i kylskåpet en timme.... men det hände något och istället för att forma chokladen till små bollar och doppa dem i vanilj och florsocker, fick jag sitta och plocka glas från golvet i badrummet.

Nu har chokladen tyvärr stått i kylskåpet alldeles för länge och blivit oformbar!



Finns det någon möjlighet att rätta till det här missödet?

Tacksam för svar!

Jon

Det kan vara värt ett försök att värma upp den försiktigt igen och sedan kyla ned den igen. :)

Tuss

Citat från: Jon skrivet 2010-03-14 02:14
Det kan vara värt ett försök att värma upp den försiktigt igen och sedan kyla ned den igen. :)



Det har jag också tänkt på men inte vågat då det kan gå riktigt fel...

Tack :)

agnetasch

Vad kan hända?
1. Den mjuknar o du kan göra tryfflar.
2. Den fortsätter att vara hård; du gör gino o hackar joxet o strör på.
3. Den skär sig; ta fram en sked, blunda o ät ;D

Tuss

Citat från: agnetasch skrivet 2010-03-14 11:32
Vad kan hända?
1. Den mjuknar o du kan göra tryfflar.
2. Den fortsätter att vara hård; du gör gino o hackar joxet o strör på.
3. Den skär sig; ta fram en sked, blunda o ät ;D


Haha! :D

Syftet med själva tryffeln var att den skulle ätas till kaffet idag vilket inte blir då den skär sig, menmen :)

Då är frågan, kan jag smälta den försiktigt i mikron eller behövs det göras ett vattenbad?

agnetasch

Googlar man på "att värma om chokladtryffel" verkar det som om det är mikron som gäller.

Tuss

Citat från: agnetasch skrivet 2010-03-14 11:47
Googlar man på "att värma om chokladtryffel" verkar det som om det är mikron som gäller.


Tack så jättemycket för hjälpen! :)

agnetasch


annamaria

Jag gjorde en chokladkräm häromdagen som också stelnade för mycket i kylen. Jag bara ställde ut den i rumstemp ca 1 timme och då funkade det fint. Utan att värma men det kanske är annorlunda med tryffel.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal