Var köpa diskställ i trä?

Startat av Lena Marie, 2010-10-15 09:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Lena Marie

Jag tycker bäst om diskställ i trä, den sorten Ikea haft. Disken glider inte och ömtåliga glas går inte sönder om man råkar ställa ner dem ovarsamt.
MEN, nu har Ikea slutat med dem och mitt gamla har ruttnat efter daglig användning i fyra år.

Finns det någon här på forumet som vet vart man kan köpa ett nytt? Jag vet att jag såg ett i någon butik för ett par år sedan men har glömt var.
Har letat på nätet men där hittade jag bara disignade dyra historier.
Alma Mater - mat är gott

agnetasch


Lena Marie

2010-10-15 13:33 #2 Last Edit: 2010-10-15 13:37 by Lena Marie
agnetasch: Tack snälla! Absolut inte dyrt! De jag har luskat fram har gått löst på flera hundralappar!
Finns ingen butik i Falun men jag har tur! Min dotter pluggar i Uppsala och ska hit för att hjälpa mamma med att flytta. Hon får bära med sig ett (två?) hit!

Tack igen!
Alma Mater - mat är gott

Hasse

Jag har haft mitt trädiskställ från IKEA i trettio år! Visserligen har jag fått renovera det varsamt med en skruv här och där, men ändå det bästa diskställ jag haft.

Som kuriosa kan jag berätta att när jag för länge sedan arbetade i en ljudstudio, användes dessa diskställ till att förvara rullband i.

Verkligen synd att IKEA har slutat med dem!

Lena Marie

2010-10-15 20:25 #4 Last Edit: 2010-10-15 20:40 by Lena Marie
Pratade just med min dotter i Uppsala för att skicka henne till Granit. Då säger hon att hon sett dem på Ikea nyss. Jag gick in på ikea.se och kollade och de fanns nu igen. De måtte ha ångrat sig! Och de kostar 35 kronor. Nästa ska jag olja in! Visst är de bra Hasse!
Tack ändå, agnetasch!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/36381600
Alma Mater - mat är gott

agnetasch

Det var nog när du Lena Marie klagade på att Ikea inte hade trädiskställ längre som dom tänkte om. Matforum kanske är en makt att räkna med ;)

Lena Marie

Haha! Ja, det var nog jag som fick diskställen åter i butik! Matforum = makt!
Alma Mater - mat är gott

Andreas

Citat från: Lena Marie skrivet 2010-10-15 09:27
...mitt gamla har ruttnat efter daglig användning i fyra år.


Brukar du olja in stället nån gång, eller gör du som oss flesta, dvs. kör tills det ryker? Usch jag skulle behöva olja in träbänken som aldrig blir av.

Citat från: Hasse skrivet 2010-10-15 19:29
Jag har haft mitt trädiskställ från IKEA i trettio år!


Märkligt att det är så stor skillnad i hållbarhet. Har de kanske annat och känsligre träslag nu för tiden än i ditt Hasse? Eller är du väldigt noga på att olja in det? Eller diskar du mer sällan?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Här har du mitt diskställ! (Kunde vara en bra titel på en dålig TV-serie.)

Jag tycker inte att det är ruttet, och har aldrig behandlat det på något sätt. Jag diskar väl ungefär som folk gör mest, även om jag under de senaste två åren haft diskmaskin.

Visar också en bild på en av mina pietetsfulla(?) lagningar.

Lena Marie

Ja, mina lagningar tänker jag inte visa. Ståltråd och spik! Har aldrig oljat in det men det är väl därför det inte håller.
Och jag är rätt säker på att träet var bättre förr. Allt är sämre numera eftersom företagen vill sälja nytt. Jag jobbade på Rörstrand för många år sedan och på ett av mötena med personalen berättade ledningen hur jobbigt det varit att porslinet höll för länge. Lösningen var att göra sämre porslin. Och så gjorde man också!
Alma Mater - mat är gott

Kari

Ståltråd är överkurs, vi kör(de) med buntband, trälim och nya skruvar/spikar. Menar tills för en månad sen när diskstället blev pinnved. RIP.
Numera rostfritt från Biltema.. :-X

Lena Marie

Ryser av rostfritt! Disken bara glider och det väsnas för mycket . Jag  är nog lite (över)känslig men ...
Alma Mater - mat är gott

agnetasch

Jag älskar plastbelagda metalldiskställ. De ska vara i två våningar o det brukar vara svårt att hitta dom. Det senaste köpte jag för c:a 30 år sedan o äntligen har jag hittat ett nytt. MixMix har ett!

Kari

Där har vi ju den ultimata lösningen?!

vilsjin

Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-18 10:21
Jag älskar plastbelagda metalldiskställ. De ska vara i två våningar o det brukar vara svårt att hitta dom. Det senaste köpte jag för c:a 30 år sedan o äntligen har jag hittat ett nytt. MixMix har ett!

Det där är det bästa diskställ jag någonsin haft. Jag köpte det på Åhlens en gång i tiden, det försvann vid en separation och sen visade det sig att Åhlens inte längre sålde det. Efter lång saknad hittade jag ett på Myrorna. Tyvärr i lite dåligt skick men ändå. Vet någon var man kan köpa ett nytt?

agnetasch

2010-10-20 11:53 #15 Last Edit: 2010-10-20 11:59 by agnetasch
Här kan du skicka efter ett:

http://www.mixmix.se/

Deras webshop är lite rörig, sök på "Diskställ" redan på startsidan.

Gunhild

Diskställ i trä finns på IKEA i Tyskland (Abtropfsgestell ="avdroppställning"), om någon har vägarna förbi...
http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/36381600/

Hasse

Tack för tipset!

Det är synd att det ska vara så besvärligt att få tag på dessa diskställ. Kanske är det någon som har fler, nya tips att komma med?

Träsaker.se

Nu lanserar vi åter diskställ i trä. Vår fabrik har tidigare tillverkat 70000 st/år till en svensk stor möbel- och inredningsjätte. Nu finns de att beställa på www.trasaker.se Originalstorlek med rätt avstånd mellan spjälorna. Precis som de var en gång i tiden. De är svensktillverkade av svensk furu.

Milka Åshlund

Köpte "lakadant" på Lagerhaus men inte i närheten av IKEAs. Går sönder lätt ocg tål inte tunga grytlovck och stora tallrikar. OBS går inte att laga heller som IKEAS gjorde  ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal