Drinktips!

Startat av Urban, 2007-05-29 22:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Snart är sommarvärmen över oss med semester o allt. Vänner samlas kring grillen och maten njutes oftast med öl eller vin till.
Till mat o småprat drickes både öl, vin och drinkar, men alltför ofta blir det typen Gin Tonic som blandas då..
Inte för att jag är less på Gin Tonic.. Tycker snarare att det är en av dom enklaste lättaste drinkar man kan blanda..
Men det vore kul med nya uppslag till den kommande sommaren!.
Så fram med drinkrecepten och tipsa i denna tråd!.

Ps. Är det någon som sitter inne med ett "slusch" recept så fram med det också!

crlhrv

Finns ingen bättre drink en varm sommardag än en kanna Mojito
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Jag gjorde massor av frozen margaritas och daiquiris förra sommaren - margaritas med margaritamix och tequila, simpelt och supergott, daiquiris på fruktpuré, rom och lime.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Fick tips på något jag själv inte har smakat än;Bacardi Razz (hallonrom) o Sprite.Flytande sommar enligt uppgiftlämnaren.

Andreas

Calle: mojito, det lät exotiskt.. något du druckit utomlands? Hur gör man?
Anne: margaritamix - finns det inte massor av olika sådana... vilken väljer man?
Agneta: hallon-bacardi, är det något nytt i systemets sortiment?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Mojito? Hemingways favoritdrink som han ofta intog på kubanska baren La Bodeguita de Medio.

Ett sätt är att lösa upp 2tsk socker i 3cl limejuice och hälla i ett highball-glas. Tillsätt 5 stora myntablad och muddla allting. Tillsätt 6cl ljus rom och toppa med sodavatten.

Jag har ingen muddlare så jag brukar göra en mättad sockerlösning (som man kan använda till massa andra drinkar också, förvaras i kylen) och häller sedan en lämplig mängd i en stor mortel, tillsätter myntablad och kör runt tills myntan är lite halvkrossad (jag gillar när myntan verkligen är framträdande). Häll upp i en stor kanna och sedan på med lite pressad lime, rom och sodavatten. Man sätter lätt i sig en liter Mojito :)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Andreas - åh, jag vet inte om det finns så många. Min är av märket Finest Call som jag tycker är väldigt pålitligt, jag köper dem på Martin Ohlsson.

http://www.finestcall.com/
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Bacardi Razz 239:- på systemet,tydligen anskaffningsvara.
135:- på vårt flygs tax-free  ;D ;D ;D (Finns det Sprite i Grekland?)

Urban

Om det inte är någon här som provat att göra slush så rekommenderar jag verkligen det..
Det är en god kylande sommardrink som ska förberedas dagen innan eller iaf. en halv dag innan den drickes.

Slush-recept nr 1. (kosackens dröm) Denna slush påminner starkt om Piná Colada

7 Dl Vodka
2 st Annanas+Apelsin JO Juice
3 dl pressad citronsaft
1 stor burk kokosmjölk

Blanda samman alla dessa ingridienser i en 2 liters plastbunke.
Stoppa sedan in bunken i frysen och låt blandingen stelna till en issörja.
När det blivit issörja i bunken skopar man ner 2-3 matskedar av blandningen i ett glas (eller mängd efter tycke)
Fyll upp med Cider eller sprite, och rör om i glaset.
Drick o njut!

Slush 2

7 Dl Vodka eller Gin (jag föredrar Gin)
2st Ananas+Apelsin JO juice (kan varieras efter tycke o smak. Citronjuice är också gott att stoppa i)
5dl starkt kallt svartvinbärs-thé eller vanligt thé


Gör precis som ovan!

Andreas

Tack Calle. Men vad är ett highball-glas? Och en liter Mojito lät mycket! Vad är det för alkoholhalt i den uppskattar du?

Anne, finestcall var ett riktigt snyggt firmanamn.

Agneta: du kan vara lugn, det finns sprite i Grekland. Men se till att skydda dig ordentligt från solen.

Urban: 7 dl vodka lät mycket! Hur många dagar håller sig en slush i kylen, eller måste man dricka upp direkt?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Om du vill gå igång rejjält så kan du dricka upp allt på en gång... Fast det är inget jag rekommenderar  :D.
Slushen klarar iaf. flera månader i frysen, säkert upp till ett halvår.. bara man förvarar den med lock på.

agnetasch

Något som jag är svag för som after dinner-drink är Bayleys (typ) på holländskt vis i stort glas med massor av is i.
Slush 2 känner jag igen!Ett liknande receptet fick jag;under namnet Lilla Vitaminen, just från Umeå för några år sedan.Den hade jag glömt bort.Tack för påminnelsen.

crlhrv

Andreas: Highballglas är ett högt och rakt glas. Ang alkoholen har man i vad man anser vara lagom, originalreceptet ger 6 cl rom i ett glas men jag gillar inte så starka drinkar så 4 cl brukar räcka för mig.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Stellan

Santa Maria lanserade Margarita-mix i påse i våras. Tror den finns i butik också, Martin Olsson släpper ju inte vem som helst, tyvärr.
Jag ska absolut testa hallonbacardi-sprite. Men Razz är inte beställningsvara på Systemet - 15 flaskor har dom på mitt bolag, såg jag. Alternativ kan väl annars vara Absolut Raspberri eller Bacardi Grand Melon.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Urban

Jag såg att drinkmixarna från Santa Maria fanns på Ica MAXI här i Umeå.
Det var både Margarita, Mijito åsså nån fler. Vet du om drinkarna blir bra av mixen?

agnetasch

Citat från: Stellan skrivet 2007-05-31 18:54
Alternativ kan väl annars vara Absolut Raspberri eller Bacardi Grand Melon.

Enligt min uppgiftslämnare gick det inte lika bra med något annat än Bacardi Razz,han hade provat Absolut Raspberri utan framgång.Grand Melon sa han inget om,det kanske är gott,det låter så i alla fall (Varför inte en liten aperitif på Grand Melon o skinkspad, en variant på förrätten melon o skinka  :P )

Urban

Hmmm.. Grand Melon o skinkspad   :-\

Stellan

Skinkspad ja, eller kanske flottet som är kvar i pannan när man stekt en 140-grammare med bacon? Mums - eller kanske inte.
Jag tar tillbaka det om raspberri, den är nog lite för vaniljig i sin smak. Men jag testade med Razz i lördags och det blev mycket gott. Slängde även ned en påse mojitomix när jag handlade sist, men har inte testat än. Återkommer om det. Jag vet dock att Santa Marias mixer används på många krogar, så det kan väl inte vara alltför ruttet.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Urban

Det ska bli spännade och höra om den var bra eller inte!. Kan du kanske fota mixen o lägga in o denna tråd så vi får se hur den ser ut?

Jonas

Har nån nåt sjyst tips om vad man kan göra till barn i 4års åldern ?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal