Heter det chokladboll eller negerboll? Rösta och tyck till här!

Startat av Kari, 2009-04-03 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Heter det chokladboll eller negerboll?

Chokladboll
22 (45.8%)
Negerboll
26 (54.2%)
Annat, vad?
2 (4.2%)

Antal personer som röstat: 48

agnetasch

Oj vad du är redig kjpil, Nyamko Sabuni skulle vara stolt över dig :D
Naturligtvis använder du inte heller ord som eskimå eller zigenare. De senare vill ju kallas romer i stället. Konstigt att det i Tyskland (troligtvis ett av de västerländer länder som enligt integrationsministern är ljusår före oss i avlägsnandet av rasistiska uttryck) forfarande säljs zigeunerschnitzel, zigeunerwust o zigeunersauce. Den senare borde ju döpas om till romsås (med uttalet råmsås)

Mickan

Jag säger inte eskimå eller zigenare! När man som jag arbetar med människor från många olika länder och kulturer har man kanske tränats i att formulera sig rätt...

Det finns en poäng i ett annat inlägg och det är att vi kanske inte behöver kategorisera folk på det här sättet. Vi är familjemedlemmar, yrkesfolk, hobbyanhängare, fotbollsfans och mycket mer vilket säger mer om vilka vi är. Kanske säger det mer om mig om jag säger att jag älskar mat och bak samt läser massor med böcker. Mer än att pappa är från Österrike?
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: Mickan skrivet 2009-04-07 20:08
Jag säger inte eskimå eller zigenare!
Det gör inte jag heller. Tro inte att jag är någon slags rabiat nationalist, jag har samarbetat o trivts ihop med många nationaliteter (vid en koll sent 90-tal var vi 21 nationer representerade på en arbetsplats)
Vad jag vänder mig mot är integrationsministerns sätt att utpeka svenskarna som extra tröga, inlevelselösa o begivna på rasism i jämförelse med andra länders invånare:

Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets (neger) vara eller icke vara - som man i andra västerländska länder kommit långt bortom - beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll (slavhandeln?)

Reser hon aldrig? Ser hon inte att det finns "negerbollar" i andra länder? Vad menar hon egentligen?

Andreas

Nu när du säger det så, den formuleringen var inte alldeles lyckad.

Apropå andra länder:
¤ Niggerballs Jeremy Taylor - AG pleez deddy
¤ Nigroids Nigroids, expectorant lozenge for clarity of voice
¤ Negerzoenen Negerzoenen - altjid de lekkerste
¤ Negerkuß Pille, Pulle und die Negerkuß-Schrippe
¤ Negerkuß Kalle Ricken - Negerkuss (du süßer Traum)
¤ Negerkuß Was ist die politisch Korrekte Bezeichnung für Negerkuss?

I Sydafrika har man slutat kalla sina Gobstopper-karameller för Niggerballs. Engelska halstabletten Nigroids verkar knappt diskuteras. Och så vitt jag förstår kallar Holländare och Tyskar fortfarande i stor utsträckning kokosboll för Negerzoenen och Negerkuß. Ja negerkyssar används av vissa i Sverige också, fast då handlar det inte om kokosbollar utan om mintkyssar.

Ja och så var det ju GB:s Nogger Black som drogs tillbaka för några år sen, fast om den sa Nyamko Sabuni "- För mig är Nogger en glass som alltid har funnits. Namnet anspelar på nougat." ... "Nyamko Sabuni känner sig i stället kränkt av Centrum mot rasism. - Jag känner mig kränkt som afrosvensk."
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Angående integrationsministern så är jag inte så insatt i vad hon gör, men om du säger så så utgår jag från att hon syftar till all forskning som visar att det pågår omfattande diskriminering i Sverige - det är ingen tvekan om att Sverige har en stor del inskränkt rasistisk befolkning. Att jämföra med andra länder hit och dit tycker jag helt saknar relevans - det kan ändå aldrig rättfärdiga diskriminering - mha sådant resonemang kan man rättfärdiga i princip vad som helst.

Andreas

Nu förstår jag inte, exakt vilka referenser till andra länder tolkar du som rättfärdigande av diskriminering Karl-Johan? ???

Och menar du att majoriteten av dem som envisas med att kalla bakverket för negerboll är smygrasister? OK, det finns säkert en liten procent som gör det på grund av rasism men jag är ganska övertygad om att det mestadels handlar om antingen aningslöshet eller envishet typ "det har alltid hetat så, ingen ska tala om för mig vilka ord jag ska använda".

Eller vad säger ni som röstat på negerboll, varför är det så jätteviktigt för er att kalla det just negerboll?

Tom

Andreas, som du säger så kallar jag det negerboll av gammal vana - Det har alltid hetat så!
Säger någon negerboll så får jag direkt en bild i huvudet om vad den personen menar, de andra benämningarna - chokladboll, kokosboll etc. blir lite rörigt för mig!
Däremot har jag aldrig sett något nedsättande i ordet negerboll men naturligtvis är det ju olyckligt om folk tar anstöt av det, jag får helt enkelt försöka använda någon annat namn, men det är svårt att lära en gammal hund att sitta  ;)

kjpil

Andreas, referenser - jag menar att om ett ord kan upplevas som nedsättande så är det inte hur det används i andra länder som är viktigt, utan det viktiga är just om det upplevs som nedsättande där man befinner sig. Vad man gör utav rasistiska skäl eller gammal vana räknar jag med är olika för olika personer. Att Sverige är rasistiskt baserar jag inte på något som har med chokladbollar att göra - om ordvalet i sammanhanget avgör om man är rasist har jag ingen aning om. - Att många säger att de själv inte är rasistiska eller inte är medveten om problemet är en helt annan sak, människor har en oförmåga att vara kritiska till sig själva och sitt beteénde.

"ingen ska tala om för mig vilka ord jag ska använda"
"ingen ska tala om för mig vem jag ska anställa"
"ingen ska tala om för mig vem jag ska hyra ut min lght till"
etc.
- aningslöshet eller envishet?? Är det mobbare som ska bestämma vad som är mobbing?

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-08 11:46
Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets (neger) vara eller icke vara - som man i andra västerländska länder kommit långt bortom - beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll (slavhandeln?)

Eller så beror det på att vi har all anledning att se över hela Svenska rasistiska kulturen i dagsläget?

Mickan

Forum för levande historia gjorde och publicerade en stor studie om intolerans bland unga, dvs vår framtid:

http://www.levandehistoria.se/files/INTOLERANCEENG_0.pdf

Mycket att läsa men ta gärna en titt. Är vi fördomsfulla och intoleranta? Ser det lika ut i alla grupper?

Utdrag:

Attitudes towards immigrants and immigration were measured by
means of a number of attitude statements such as: "Sweden should
continue to accept refugees." Approximately twelve per cent of the
respondents strongly disagreed with this statement. Another statement
read: "Immigrants to Sweden from countries outside Europe should
go back to their native countries." The proportion who agreed
completely with this statement was of the same magnitude as in the
previous example (approximately ten per cent).

Girls tended on the whole to
have a more positive attitude than boys. The overriding pattern found
among the boys was that, in round figures, slightly over 60 per cent
expressed a predominantly positive attitude whereas approximately
ten per cent expressed a high degree of intolerance. Among the girls,
82 per cent may be defined as having a positive general attitude in
relation to the minorities named in the questionnaire, and two per
cent may be characterised as intolerant.

The proportion of upper secondary students professing an intolerant
attitude towards Muslims, Jews and homosexuals was highest among
students who were not reading theoretical, higher education
foundation programmes and this pattern was particularly distinctive
among the boys. The most positive attitudes were found among girls
at upper secondary school reading theoretical foundation
programmes.

How certain are you that the 'Holocaust' took place?". 
In total, the structure of the distribution of responses
is very similar across the two surveys (with approximately 85 per cent
and 83 per cent respectively reporting themselves to be either
completely certain or fairly certain).

Mycket att fundera över...

helfgren

Negerkyss , är inte det den man rensar avloppet med . Den där pinnen med gummi koppen i botten . Det vet jag att man säger negerkyss om .
Varför skulle man inte kunna säga afrokulor istället , afro är ju inte ett rasistiskt laddat ord .

MVH// Henrik
Carpe diem

kjpil

Henrik du beskriver en vaskrensare med ett ord som använts om en glass och föreslår att man ska använda ordet som används bl.a. för att beskriven en hårfrisyr istället. Det tycker jag verkar helt sjukt - eller har jag missat någon viktig poäng? Varför inte bara använda det korrekta svenska ordet Vaskrensare?

Mickan

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-08 15:42
Henrik du beskriver en vaskrensare med ett ord som använts om en glass och föreslår att man ska använda ordet som används bl.a. för att beskriven en hårfrisyr istället. Det tycker jag verkar helt sjukt - eller har jag missat någon viktig poäng? Varför inte bara använda det korrekta svenska ordet Vaskrensare?

Jag håller med! Chansen att alla vet vad som menas ökar om man säger vaskrensare!

helfgren

Jag har ingen anning om vart ordet negerkyss kommer ifrån , var en arbetskamrat som sa att det brukade kalas för detta . Jag håller med om att det ska heta vaskrensare .
Afrokulor menade jag att man kan säga om negerboll/chokladboll , var på ett annat forum där dem hade denna typ av fråga och där kom ordet afrokulor upp .
Jag personligen kommer nog fortsätta säga negerboll , utan att det ska vara rasistiskt .

MVH// Henrik
Carpe diem

ivanl

Citat från: Andreas skrivet 2009-04-08 12:52
Och så vitt jag förstår kallar Holländare och Tyskar fortfarande i stor utsträckning kokosboll för Negerzoenen och Negerkuß.

I Schweiz kallas munkar/mums-mums/skumbollar för Morenküsse dvs arabkyssar.
Moren är ett nedlåtande ord för araber.

helfgren

Sökte på nätet och hittade detta på susning.se .

En negerboll är ett sfäriskt bakverk med matfett, socker, havregryn, kakao och kallt kaffe som viktiga ingredienser. Bakverket rullas i pärlsocker eller kokos som fäster på utsidan.
Namnet är kontroversiellt. Benämningen chokladboll anses av somliga mer politiskt korrekt även om den endast får användas när mängden choklad är tillräcklig. Annars är det ett brott mot marknadsföringslagen (SFS 1975:1418). Understundom hör man även de med en blinkning till upphetsningen ironiska beteckningarna afroboll och etnisk boll. Endast sällan det möjligen inte alltid medvetet ironiska gambiaskallar med mjäll.

Bakverket kallas även ofta för kokosboll, vilket tyvärr lätt förväxlas med ett annat bakverk bestående av skum med en chokladyta beströdd med kokos (i Göteborg kallad munk, i Skåne ibland kallad gräddbulle). Dessutom innehåller de inte nödvändigtvis kokos. Våren 2004 utlyste Bröderna Anderssons Conditori i Sjöbo (som tidigare blivit anmälda för att ha använt ordet "negerboll") en namntävling. Vinnare blev förslaget brancoboll. I Skåne, åtminstone i sydväst, används (skämtsamt?) beteckningen 08-boll, med klar address till stockholmare. Företaget Delicato använder beteckningen pärlboll.

MVH// Henrik
Carpe diem

ivanl

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-07 17:34
Konstigt att det i Tyskland (troligtvis ett av de västerländer länder som enligt integrationsministern är ljusår före oss i avlägsnandet av rasistiska uttryck) forfarande säljs zigeunerschnitzel, zigeunerwust o zigeunersauce. Den senare borde ju döpas om till romsås (med uttalet råmsås)

Har dock även i Tyskland stött på andra namn på dessa rätter, däribland pusztaschnitzel som har en ungersk anstrykning.

Krista

Citat från: helfgren skrivet 2009-04-08 21:45En negerboll är ett sfäriskt bakverk

Jag går ifrån poängen med diskussionen nu, men jag tänker definitivt kalla det för choklad-sfär hädanefter! Coolaste namnet på kakfatet! ;D

Angående pusztaschnitzel så betyder puszta vidsträckt fält eller slätt så det är mer relaterbart till falukorv eller liknande geografiska matgrejer. Eller i och för sig, om de kallar en sunkig misslyckad wienerschnitzel för pusztaschnitzel så borde Ungern kanske känna sig förolämpat... ;)

Andreas

Inte går du ifrån poängen alls, den är ju just vad det skall heta. Chokladsfär var fint men något svårt att uttala. Chokosfär är något lättare i så fall. :)

Några negerbollslänkar:
¤ Namninsamling "bevara negerbollen" med 14 underskrifter. http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=526
¤ Facebookgruppen "bevara negerbollen" med 765 medlemmar. http://www.facebook.com/group.php?gid=7996491105
¤ En tjusig dekal med texten "Bevara negerbollen" ("SD." i artikelbeskrivningen "SD. Bevara Negerbollen." står inte för sverigedemokraterna utan för skämtdekal) http://www.trofeshop.se/se/art/sd-bevara-negerbollen.php
¤ Jonas Hassen Khemiri, Jan Eliasson och Carin Hjulström diskuterar negerbollar http://www.youtube.com/watch?v=2V4RUouIJgM

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser