Eldprovet: Chilisås

Startat av Urban, 2009-01-31 13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Calle: Bra poäng, scoville-testet är säkert ett ganska knepigt test att utföra och det är definitivt subjektivt, fast det kan man i viss mån komma förbi genom att använda flera testpersoner. Dock såg jag nånstans att felet ändå ligger runt 50%. Att jämföra med ett labbtest (HPLC) som ger under 12% fel.

Det där med scoville-skalan har jag också funderat på, jag skulle tro att det är som du säger, att man upplever 100.000 som dubbelt så starkt som 50.000.

Edsel: Det måste verkligen kännas bra att ha lyckats komponera en så fin chilisås. Jag förstår hur du tänker med SHU men jag tycker ändå det är en intressant konsumentupplysning att ha en fingervisning om styrkan. 48% habaneroinnehåll, om nu frukten i sig ligger på 200-300.000 scoville, låter som du skulle ligga runt 100.000, fast hela frukten är förstås inte lika stark, använder du hela habaneron eller tar du bort några hinnor?
Den som inte frågar får inga svar.

Edsel Smith

Jag använder hela habanero frukten vid tillverkning, hölje, kärnhus och kärnor.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser