Halloumi inte gummihalloumi

Startat av Andreas, 2011-08-23 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag har ätit grillad halloumi några gånger i sommar. Smaken är god. Vad jag har svårt för är den alltid är så där segt knistrigt gummiaktig i konsistensen.

Men en gång blev jag faktiskt bjuden halloumi som inte alls var gummiaktig. Jag frågade vad det var för sort. Kocken påstod att det sorten inte spelade roll utan att det berodde på att han grillade halloumin väldigt snabbt och lätt, dvs. att det blir gummihalloumi om man grillar den för hårt.

Så sist jag grillade försökte jag att verkligen grilla den snabbt, och visst blev den kanske inte lika mycket gummi som det kan vara. Men ändå långt ifrån den inte-alls-gummiaktiga halloumin jag blev bjuden på. Så det måste bero på fabrikatet på osten också.

Den jag försökte med senast och som blev gummi var "Fontana äkta cypriotisk halloumi". Tips på en halloumisort som inte blir gummi mottages tacksamt.
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Har upplevt samma sak själv, provade då att grilla den på bara en sida. Fick ett mycket bra resultat på detta sätt, inte alls så gnislig och hård utan mer krämig och god :) . Kan ju vara värt att prova, varför grillar man den igentligen på båda sidor ?

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Hmm grilla bara en sida, men det blir ju så lite grillyta då? Minns du vilken sort du grillade när det blev bra?
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Kan inte svara på detta men vi hade 2 sorter och dem var köpta på Ica maxi. Ja lite grillyta betyder krämigare och inte så gummi liknande ost ;) .  Man får ju dock den goda grillsmaken ändå.

MVH// Henrik

Carpe diem

Andreas

Jo nej det är inte lätt komma ihåg allt man köper. Ska prova grilla bara en sida nästa gång så får vi se. Men ska också testa hur halloumin känns i ogrillat skick, är den gummi redan innan grillen så är det ju dömt att misslyckas...
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Håller inte riktigt med dig om att det är dömt att misslyckas, för jag tror att värmen kan påverka den så att krämigheten kommer fram.
Ska man skära tjockare skivor om man vill ha den krämig och grillad på båda sidor kanske ??

MVH// Henrik
Carpe diem

bryggens

Av någon anledning så tycker jag att det SKA vara den där knirkande konsistensen.
Har ätit den på Cypern med den typen av ost.
Gillar den så! Gör den likadan hemma.
Skulle vara intressant om någon med Cypriotiskt  ursprung eller annan som vet hur det egentligen ska vara hör av sig.

Andreas

Har gjort ett till försök, nu med "Zeta äkta cypriotisk halloumi". Den här gången grillade jag halloumin ytterst ytterst lätt och en av bitarna bara på ena sidan. Men ingen skillnad mot sist. Det är långt ifrån den helt icke-gummiaktiga osten jag skrev om i det första inlägget i tråden.

Citat från: helfgren skrivet 2011-08-25 20:33
jag tror att värmen kan påverka den så att krämigheten kommer fram.


Hmm du tänker dig alltså att om man värmer upp den till nån viss temperatur så blir den krämig och ognisslig? Ja helt omöjligt är det förstås inte. Kanske kunde man testa köra osten i vanlig hushållsugn på några olika temperaturer?

Citat från: bryggens skrivet 2011-08-26 15:47
Av någon anledning så tycker jag att det SKA vara den där knirkande konsistensen.


Jo jag antar också att det "ska" vara knirkkonsistens. Men jag gillar likafullt inte knirkandet, däremot halloumismaken så om det finns "falsk" halloumi som inte knirkar vill jag gärna ha tag på sån!
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal