Marmeladgrottor??

Startat av agnetasch, 2015-10-27 07:20

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag vill göra ett drinktilltugg i form av en kaka typ hallongrotta. Fyllningen kommer att bli en björnbärsmarmelad som är väldigt god till ost. Den är det inga problem med, men själva kakdegen är lite bekymmersam. Jag vill ha ostsmak på den, men tidigare "ostkaks"-försök har inte varit tillfredställande. Pajdeg + riven ost + dipmix med cheddarsmak har varit rätt bra men lite för seg för den typ av kaka jag vill göra nu. Den ska vara sprödare o torrare. Tror ni att man kan använda bara dipmix? Vetemjöl, smör o en påse dipmix? Är det någon som provat? Visserligen kan jag testa själv men marmeladen var dyr o jag vill inte behöva slänga oätliga kakor. Goda råd mottages tacksamt :)

Skogis

Skulle det ge tillräckligt med ostsmak om du använde parmensan? Risken är väl att sältan tar över, annars går det kanske att tärna osten och få ostgömmor i själva kakan.

agnetasch

Jag undrar om marmeladen gifter sig med parmesanen? Marmeladen är kryddad med kardemumma som är väldigt gott till milda ostar, tveksamt till den utpräglade parmesanen. Att göra en regelrätt ostgömma kommer att bli nästa projekt, nu har jag snöat in på kakor med marmelad. Är man matnörd så är man ;)
För att undvika en alltför salt kaka (cheddarmixen är också salt) använder jag osaltat smör, det hjälper väl lite alla fall.
Jag googlade på "ostpulver" o hamnade på en sida för fiskare; det är tydligen en lockade krydda för firrar. Jag vet inte om jag vill baka med det pulvret :-\

Skogis

Det ställer till det om du vill ha en mild men torr ost, finns det? Har du möjlighet att skikta kakorna? Dvs ha en ostgömma under marmeladen med ett degtäcke som skiljevägg.
Dom blir väl helt omöjliga att hantera när dom är varma, men det skulle kunna gå.
Vill du inte ha laxkänsla på kakorna ;) Var det bete eller fiskkrydda du hittade?

agnetasch


Skogis


agnetasch

Man ska inte vada ner i det kalla vattnet, man ska hoppa. Nu har jag bakat mina "ostkakor" o dom blev väldigt goda (jag har testat dom på min man)
Det blev ingen grotta utan ett litet kex, smaken blev för stark för att man skulle kunna sätta i sig något stort. Ett litet kex med en fingerstor grop fylld med björnbärs- o kardemummamarmelad är mer lagom. Allt gifte sig på det mest tilltalande sätt; ostkexet blev nästan lite pepprigt i smaken o passade utmärkt till sötman o julsmaken i marmeladen. Det här är ett kex som kommer att passa väldigt bra på julens glöggmingel.

Ost- och marmeladkex
125 g rumsvarmt normalsaltat smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 påse Santa Maria Cheese Dip Mix

Björnbärsmarmelad med kardemumma (eller annan skojig marmelad)

Blanda snabbt ihop allt o gör en rulle tjock som en grillkorv. Skär den i 30 skivor som läggs på en plåt. Gör en fingerstor grop i varje kex o fyll den med marmelad. Grädda i 200° i 10 min. Klart :)


agnetasch

Jag inser att jag aldrig mer kommer att hitta en marmelad med kardemumma i så istället kommer jag att ha kardemumma i degen. Sen kan jag använda vilken marmelad som helst, björnbär är inte livsviktigt.
Mängden kardemumma har jag ingen aning om. En matsked stött kardemumma? Eller en halv? Jag får prova mig fram.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal