Är det bara feta fiskar som går att grilla?

Startat av Snusan, 2007-06-05 19:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Snusan

2007-06-05 19:36 Last Edit: 2007-06-24 09:54 by Andreas
Hej!
Tänkte prova detta forum och se hur det fungerar, är väl normalt matintresserad och tycker det är kul att grilla!

Jag har alltid hävdat att man i princip endast kan grilla feta fiskar på grillen, allt annat blir bara torrt och bränt, en jobbarkompis till mig hävdar motsatsen. Nu har jag två öringar i frysen och är sugen på att testa dem på grillen. Hur ska jag göra för att de inte ska bli torra och brända? Vi grillar på en Weber One Touch.

[Andreas flyttade grilltändarfrågan till grilltändar-tråden:
http://matforum.nu/index.php?topic=100 Lägg helst inte flera olika frågor i samma tråd.]

Jonas

Öring är inte så mager faktisk är nästan lika fet som lax.
Så har brukar jag göra.
Filéa fisken (får man skriva så med tanke på en annan tråd i detta forum? ;))
Pensla den sparsamt med olja. För mycket olja då börjar den att brinna. Fukta den bara med olja.
Gillar du vitlök så kan man pressa i lite i oljan.
Salt och lite cayennepeppar strös över.
Grilla på ganska hög värme och när du ser att äggviteämnena stiger upp ur fisken så är den klar.
Grilla aldrig fisk så att den är helt genomstekt (som den var i skolan) utan våga lämmna en liten kärna i mitten som är saftig.

Urban

2007-06-05 20:59 #2 Last Edit: 2007-06-24 09:55 by Andreas
Hej Snusan o välkommen till forumet  :).

Eftersom du har en Weber grill så råder jag dig att grilla fisken under lock. Hettan blir inte lika intensiv då, och risken att den ska bli torr minskar avsevärt.
Följ Jonas anvisningar o använd locket så ska du se att du får en god och saftig öring  ;).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal