Hur görs kryddextrakt, varför det istället för kryddor?

Startat av Andreas, 2009-10-28 18:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Kryddextrakt begriper jag mig inte på, varför använder man det? Är det mycket billigare än kryddor eller ger det annan smak?
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-28 18:43
Kryddextrakt begriper jag mig inte på, varför använder man det? Är det mycket billigare än kryddor eller ger det annan smak?


Och vad menas med kryddextrakt?

Yoghurt

Citat från: chepplin skrivet 2009-10-28 19:19
Och vad menas med kryddextrakt?


Vissa kryddor extraherar man även fram smaken ifrån vilket gör att man får en koncentrerad lösning som det inte krävs så mycket av - som tex vanilj.
Om jag får gissa lite så kan jag tänka mig att skulle man tillsätta tex torkad basilika så skulle det krävas ganska mkt för att få smak, utseendet skulle bli helt annorlunda och så ger troligtvis en torkad krydda en helt annan smak efter värmebehandlingen och när produkten har lagrats några månader.

Andreas

Hur gör man för att extrahera smaken ur kryddorna, är det kemikalier inblandade eller är det nån helt harmlös process?
Den som inte frågar får inga svar.

Yoghurt

Jag tror det är så enkelt som att man får fast smaken i ett lösningsmedel som kan vara te x vatten, olja eller alkohol. Ska kolla om jag kan hitta nått mer exakt info...

Mr.Smith

kryddextrakt är samma som jästextrakt under ett annat namn. Det är msg, VILKET ÄR FARLIGT. http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4stextrakt

JanneG

Citat från: Mr.Smith skrivet 2012-01-06 11:17
Det är msg, VILKET ÄR FARLIGT. http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4stextrakt


Skall varken rätta eller hålla med, men finns det några vetenskapliga studier som bevisat att MSG (natriumglutamat) är farligt? Vet att jag för ett tag sedan läste att det fanns statistiska misstankar om att det kunde bidra till bl.a. Alzheimers... men det fanns inga riktiga bevis...
Å andra sidan kan man bevisa mycket med statistik...  ;)

vilsjin

Citat från: Mr.Smith skrivet 2012-01-06 11:17
kryddextrakt är samma som jästextrakt under ett annat namn.

Nej det är inte amma sak. Exempel på jästextrakt är Marmite.

Att kryddextrakt används inom livsmedelsindustrin istället för kryddor är att det är mycket förutsägbarare. Skall du göra 50 ton potatisgratäng så får skillnaderna i styrka mellan olika svartpeppar leveranser ganska stor roll. Det går inte att skriva 30kg svartpeppar i receptet och att skriva 20-40kg fungerar inte så bra i en industrimiljö. Det är lite knepigt att provsmaka sig fram varje gång en ny sats blandas ihop.
Betydligt behändigare att använda sig av ett svartpepparextrakt vars smakstyrka man har ett exakt värde på, då kan man i receptet skriva 27468 gram svartpepparextrakt.
Citat från: Mr.Smith skrivet 2012-01-06 11:17Det är msg, VILKET ÄR FARLIGT. http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4stextrakt

Nej det är det inte!

webguide

Man kan använda sig av en vakuumdestilator (en del avancerade krogar använder den tekniken) får att ta fram essenser, det är en avancerad laboratoriemaskin som genom et destilationsprocess (utan värme) tar fram smakämnen ur i princip vad som helst. Sand är ett exempel som brukar användas för att det låter så underligt :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal