ankägg i umeå?

Startat av the_butterflyy0725, 2009-02-13 17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

the_butterflyy0725

Hej!

jag är ny här i forum och jag skulle vilja fråga om det finns någon som vet var i umeå man kan köpa ankägg? jag har provat fråga på ICA gourmet men tyvärr har de inte information var man kan beställa de. 

jag är tacksam för all tips och information

ria

agnetasch

På Ankuppfödarlistan på alternativ.nu är det en som kallar sig hönsgalen (?) Han bor i Västerbotten o har tydligen ankägg (ev. bara avelsägg) Men han vet kanske någon som har "ät-ägg"

Hans mailadress: bosse62@live.se 

the_butterflyy0725

tack så mycket för tipset agnetasch!!! nu har jag mailat honom. jag hoppas att jag får svar.  jag har alltid älskat ankägg och i mitt hemland har äter vi de saltade (lagt i mycket salt vatten under en månad) och anväder de i tomatsalad....jag har provat göra saltade hönsägg men det är inte lika god som saltade ankägg. 

agnetasch

Det lät intressant! Hur mycket salt till hur mycket vatten? Råa, oskalade ägg alltså? Kokar man dom sen? Hur länge?

Många frågor, men man vet ju aldrig, man kanske får tag på ankägg själv nån gång :D

the_butterflyy0725

jag brukar göra så här:

tar fram en glasburk och se hur många ägg ryms i den och lägger vatten som täcker alla ägg, för att kolla hur mycket vatten det behövs och sedan lägger jag vatten i en  kastrull med 1 dl grov salt (ej salt med jod). sedan när saltet blir en del av vattnet lägger jag mer salt (1 dl i taget tills saltet inte smälter länge) och låter vatten/salt blanding kokas. (använder jag halva förpackning av grovsalt finns nästan 1,5 dl salt som inte längre kunde smältas i vattnet)

efter vattnet kokas väntar jag tills den är inte längre varm/ eller är i rumstemperatur och häller jag den till äggen i burken.  äggen kommer att flytta upp och då är det viktigt att hålla alla ägg under saltvattnet, så ingen bakterie eller salmonella kommer in i äggen.  jag tar fram en plastpåse (sådana som man använder i flygplatserna, för att lägga artiklar med vatten i) och fyller den med salt (som inte blev smält i salt-vatten blandingen).  platpåsen med salt lägger jag ovanpå äggen så att äggen blir "submerged" i vattnet. 

jag brukar märka burken vilken dag jag började och sedan skriver jag datumet 12-15 dagar efter jag saltade äggen.  detta gör jag för att sedan kolla om äggen är tillräckligt salt genom att ta 1 eller 2 ägg och kokar de som vanlig (10-15 minuter) och smaka.  vill jag att de blir ännu saltare väntar jag tills 30:e dagen.  när den 30:e dagen kommer kokar jag först alla ägg i salt-vatten blanding i 5 minuter (eller mer) och sedan byter till kranvatten resterande tiden. eller ibland kokar jag de direkt med  kranvatten.

efter man kokar saltade äggen kan man lägga de i kylskåp oskalade och de håller rätt länge.  jag älskar att äta den med tomater och citron som salad. eller tillsammans med ris och friterad fisk.  när jag gör ångkokade riskakor använder jag också den som "topping".

men prova den du på hönsägg, det går bra. kanske äggulan inte är lika "rich and oily" som på saltade ankägg men hönsägg duger. 

=)


ivanl

Tack för ett spännande tips! Får man fråga vilket land detta recept kommer ifrån?

the_butterflyy0725

jag är från filippinerna =)  traditionellt brukar man ha ankägg inte i vatten-salt blanding utan ler-salt blanding. leran gör att ankäggs-gulorna blir mer "oily" (jätttttteeee gott!)

i mitt språk heter salta ankägg "itlog na pula" vilket betyder rött ägg. äggen färgas röd så att man kan se på en gång vilken ägg är saltade.

agnetasch

Salta ägg kanske kan vara något att ha på påskbuffén? Det skulle man hinna med att göra :D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal