Försämras köttfärs av rå lök?

Startat av annamaria, 2011-07-06 18:42

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

2011-07-06 18:42 Last Edit: 2011-07-18 20:35 by Hasse
Hasse klippte ut denna diskussion från en annan tråd:
http://matforum.se/index.php?topic=4462.0


Citat från: agnetasch skrivet 2011-07-06 10:06
Blandas med händerna o får stå i kylen några timmar o "mojna"


Jag har också tyckt att färsen blir bättre av att stå en stund. Sen läste jag någonstans att den råa löken (som jag använder) gör att en försämringsprocess startar i färsen. Kan detta stämma? Nu vågar jag inte låta den mojna längre.

Andreas

I sista avsnittet av Kniven mot strupen (10s3) säger Alexander Nilsson att det finns en syra i lök som angriper sig själv så att det börjar lukta gas. http://www.tv3play.se/play/244580 Var det det nåt sånt du tänkte på AnnaMaria?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Gaslukt? Det har jag faktiskt aldrig råkat ut för trots att jag har mycket rå lök i min färs. Undrar vad det är för en syra han menar?

Ibland när jag är riktigt lat  :-[ (eller inte hinner med att trilla köttbullar hela natten) kan det hända att färsen får stå över natten o "mojna" men inte smakar den illa för det. Tvärtom.

Köttfärs o rå lök kan reagera så att färsen efter tillagningen ser röd ut, nästan ofärdig. Men det vet varken Scan eller SLV vad det beror på (inte senast jag frågade i alla fall)

Börjar det utvecklas en illaluktande gas från färsen skulle jag nog tippa på att det är äggen som producerar svavelväte ;)

Hasse

Agnetasch, du har missuppfattat det där med äggen. De ska inte vara ruttna när man har dem i smeten.    ;D

Om jag inte minns fel sade Tina Nordström i ett program någon gång att hackad, rå lök som får stå framme kan bli besk.  Men jag vet inte om det gäller när löken är blandad i köttfärssmet.

Själv har jag använt både rå och stekt lök i köttfärs, men kan väl inte påstå att något sätt är bättre än det andra. Det viktigaste är, att löken är riktigt fint hackad.

annamaria

Jag är lite kräsen så, vill ha råriven gul lök i. Det var någon TV-kock som uppgav detta med rå lök och färsförsämring. Får luska vidare i detta.

annamaria

Det finns fler som har lärt sig detta...http://anjasmat.blogspot.com/   se inlägget den 14 mars

agnetasch

Nånting som aldrig varit något problem blir plötsligt jätteproblemet Orvar för att en TV-kock uttalar sig ??? Eller?
Om man kunde säga: "Aha, det är därför mina köttbullar smakar surt!" o sedan ändra sitt beteende o få en bättre produkt. Men hur många har stött på det här problemet i verkliga livet? Någon?
Finns det något bevis för att köttfärs surnar på en kort stund om man tillsätter rå lök eller är det bara kul att skrämma folk med något som inte går att kontrolleras. Det måste ju vara rätt, en kock kan ju inte ha fel ;)
På Jaktjournalens forum diskuterades hamburgare, där kan man läsa följande inlägg: "och ett tips från kocken..(!) Om ni har rå lök i färsen, låt den inte stå särskilt länge, ens kallt. Löken gör att färsen surnar på ett par timmar" (Varför gör den inte det hemma hos mig?)

Att folk blir rädda kan illustreras med ett inlägg på Familjeliv: "har precis gjort klart mina köttbullar och haft rå lök i och tänkte ju inte laga dom förrän sen i em. Är det farligt?!?!?!"

Finns det något fog för den här varningen eller är det bara ännu en matskröna?

annamaria

Citat från: agnetasch skrivet 2011-07-08 10:42

Finns det något fog för den här varningen eller är det bara ännu en matskröna?


Ja det vore intressant att veta om det finns någon sanning i detta. Jag pratade lite med min 86-åriga mat-mormor och hon hade samma åsikt, rå lök tillsätts i det sista annars blir färsen sur. Det hade hon lärt sig för läääänge sen, alltså inte av någon TV-kock.

agnetasch

Citat från: annamaria skrivet 2011-07-18 14:36rå lök tillsätts i det sista annars blir färsen sur
Men har hon någon gång råkat ut för att färsen har blivit sur? Blivit försenad med tillagningen o vips! så var färsen sur.
Jag har aldrig hört talas om detta tidigare eller hört någon som faktiskt har råkat ut för sur köttfärs p.g.a rå lök.

Egentligen borde köttfärsen reagera tvärtom: "Lökens kemikalier anses vara effektiva bekämpningsmedel mot bla svamp och bakterietillväxt" skriver Umeå Universitet i en elevuppgift.
http://school.chem.umu.se/Experiment/P124

Och om den råa löken vore så "försurande" skulle man väl aldrig stoppa den i inläggningar som man vill spara ett tag; inlagd sill och gurka t.ex. ???

annamaria

Ja frågan är om det är en gammal skröna eller om det finns någon som helst substans i det. Är det ingen annan som vet eller har hört något om detta?

Gilius

Skröna kanske det, jag tycker personligen inte om köttbullar med rå lök i, allra helst om sedan färsen innehåller en stor del fläskfärs. Tycker detta kan ha en sur smak, dock inte att den surnar.
Bryner alltid all lök till alla färsrätter, tycker att det är en liten arbetsinsats för ett klart smakrikare resultat.

/gilius

agnetasch

Nä, nä, nä, brynt lök ska man ha TILL färsrätter. Råriven lök ska det vara i färsen ;)

annamaria

Citat från: Gilius skrivet 2011-07-19 00:00
Bryner alltid all lök till alla färsrätter, tycker att det är en liten arbetsinsats för ett klart smakrikare resultat.


Nu är det verkligen "smaken är som baken - delad"....jag tycker att brynt lök smakar så väldigt mycket mindre i köttbullar än rå lök. Det där med smak är skumt. Jag vill också ha rå lök.
Jag har vid något tillfälle fått för mig att färsen blivit åt det gråa håller när det fått stå med riven lök i.

Tomgustafsson

Frågan är alltid aktuell men jag hittar inget säkert bevisat svar. Är det olämpligt att blanda köttfärs dagen innan? Med lök, ägg, ströbröd, mjölk och kryddor?

Sedan tipsar jag om att använda "Rostad lök" till färsen.

Skogis

Är bara alla tillsatser behandlade ska det nog inte vara några problem. Rå lök går ju bort och ströbröd kan väl innehålla diverse mögelsporer som man gärna vill ta dö på relativt snabbt.
Mjölk och kryddor borde funka bra, den ena är pastöriserad och den andra är väl gasad eller strålad för att få hållbarhet.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal