Vad blir/blev det till middag idag 2007?

Startat av Andreas, 2007-05-02 10:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Ikväll ska vi göra saganaki till förrätt (panerad grekisk ost) med en liten sallad, varmrätt blir torskrygg inlindad i lufttorkad skinka med getostsås, rödbetor och jättekapris, och till efterrätt flädermarinerade jordgubbar, med maränger, mascarponeyogurt och krusbärscurd.
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

Citat från: Anne skrivet 2007-07-28 16:37
Ikväll ska vi göra saganaki till förrätt (panerad grekisk ost) med en liten sallad, varmrätt blir torskrygg inlindad i lufttorkad skinka med getostsås, rödbetor och jättekapris, och till efterrätt flädermarinerade jordgubbar, med maränger, mascarponeyogurt och krusbärscurd.


Det ena låter mer avancerat än det andra, är grymt förundrad över ditt spektrum över annorlunda och vad jag förstår dyrare råvaror, skulle gå i personlig konkurs efter ett par dar... *S* Men låter attans så gott allt du beskriver!

Anne

2007-07-28 19:30 #202 Last Edit: 2007-07-28 22:56 by Anne
Kryddburken - åh, vi har nog faktiskt inte större matkonto än någon annan... :) En del enskilda middagar blir väl dyrare, men vi har mycket besök och äter också borta ganska ofta så det jämnar nog ut sig i längden. Det här var i alla fall himla gott, drack ett fantastiskt gott kanadensiskt Icewine till desserten. Mm!

Uppdaterar med lite bilder:





Anne's Food - min matblogg

Urban

Anne: Herrejisses va gott det där såg ut!. Snyggt upplagd mat och Jättefina bilder ;D.

Själv så åt jag Korv och makaroner till middag   :).

kryddburken

Anne: Ser helt fantasiskt gott ut!!! Snyggt också!! Varför har jag inga såna vänner som kan laga sån fantasitsk mat & bjuda mig!?? ;-) Kan tro det var uppskattat!

Anne

Kryddburken - om du bara bodde lite närmre så :)

Ikväll blir det andra vänner på besök, efter Simpsonsfilmen. Vi grillar karrékotletter som fått marinera i soja, ingefära, citron, honung och chili. Potatissallad och grillad majs till. Samma dessert som igår.  :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tracey: Tack för Sallad Rossini Speciale-receptet! Äter man den som förrätt eller äts den tillsammans med något mer som huvudrätt?

Citat från: Tracey skrivet 2007-07-28 16:23
Igår blev det Souvlaki med Tzatziki till middag och en fantastisk Tiramisú (förmodligen den bästa jag ätit i stan!) till efterrätt, på restaurant Söder här i Göteborg.


När nån av er går på restaurang - skriv gärna en liten recension i restaurangavdelningen http://matforum.nu/index.php?board=19.0 så får fler glädje av era erfarenheter!

Justrom: Tack för bilden. Jag tycker det är bra att inte alla bilder är helt perfekta, det är inte skoj om det blir överambitiöst. Men en kul grej jag märkt själv efter att ha fotograferat en hel del mat är att jag blivit mycket mer medveten om hur det faktiskt ser ut på tallriken när jag lägger upp.

Anne, Kryddburken: Som jag förstår det är solrosskott och solrosgroddar samma sak. Har köpt mig osaltade solrosfrön för att provgrodda men har inte hunnit med än.

I förrgår: grillad enrislax med pressad potatis
Igår: älggryta med färskpotatis
Idag: blir det grillad flintastek tror jag
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Citat från: Andreas skrivet 2007-07-29 15:54
Justrom: Tack för bilden. Jag tycker det är bra att inte alla bilder är helt perfekta, det är inte skoj om det blir överambitiöst. Men en kul grej jag märkt själv efter att ha fotograferat en hel del mat är att jag blivit mycket mer medveten om hur det faktiskt ser ut på tallriken när jag lägger upp.


Jag brukar vara så hungrig att jag inte tar mig tid. Men det är ju alltid trevligare att få en bild på maten.

Ikväll och igår så blev det Karibisk kycklinggryta från tasteline.com. Mycket smaker med curry och persika. Faktiskt var den godare som rester av någon anledning. Det brukar ju inte höra till vanligheterna. Ingen bild den här gången för nu blev jag ännu mer missnöjd med ljuset och vinkeln. Rätten är dock gul och fin.


Anne

Andreas - aha, ser fram emot rapport från groddningen :)
Anne's Food - min matblogg

Tracey


Anne: Instämmer verkligen med de andra. Dina bilder satte verkligen fart på salivavsöndringen!

Du får jättegärna dela med dig av receptet till desserten... :)

Anne

Tracey - det är supersimpelt. Maränger - ja, det säger ju sig självt. Jag köper färdiga men det är klart att man kan göra egna om man är på det humöret. Jordgubbarna skivas eller delas, jag strör över nån sked råsocker (i alla fall så här års när jordgubbarna börjar bli lite ledsna) och en skvätt outspädd flädersaft. Mascarponekrämen: en halv burk mascarpone, ungefär lika mycket turkisk yogurt, ett par matskedar hemgjort vaniljsocker. (Eller vanligt socker plus nån sked vaniljsocker) Sen kan man ta hemgjord curd - jag gjorde på krusbär och fläder häromdagen - eller köpa helt vanlig lemoncurd i affären.
Anne's Food - min matblogg

Tracey

Tack, snälla Anne - det måste jag absolut prova nån gång! :)

(Hemmagjort vaniljsocker..? Det låter synnerligen ambitiöst!)

Anne

Tracey - nej, det är så enkelt så. Bara att sticka ner en bunt vaniljstänger i en burk strösocker, och låta det stå. Fyll på med socker vartefter du använder det. Det går t.om att använda gamla vaniljstänger som du redan använt till annat, och torkat. (Om de t.ex. får sjuda med i en glassmet tar man upp dem sen, sköljer av och torkar.)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Igår blev det surströmming till middag

Idag en kebebrulle på rådhusgrillen + tunnpankakor med hemkokt blåbärssylt och grädde när vi kom hem

justrom

Jaha ja. Första riktiga dagen på semestern firades så här:

Lunch: Egen variant av Viltlax från en ICA Buffe. Detta är en extremt enkel maträtt och man slipper tom använda kniv om man köper färdiga laxfileer.

Middag: Ört och vitlökspaj från ica.se. Mycket god som min bror en gång bjöd på.

Kvällsfika: Hallontårta med de första hallonen för i år. Färska hallon slår ju frysta lätt inser jag när jag jämför med de sista hallonen från i fjol som vi åt till midsommar.

Ingen bild på tårtan för forumet tyckte att tre bilder blev för mycket?

justrom

OK, skickar en bild på tårtan också.  ;)

Urban

Mmm.. Vitlökspaj  :P. Kanske man kan få ta del av receptet?

justrom


Urban


Andreas

Igår skulle ett recept ur Matmagasinet provas nämligen svamppasta med karljohanssvamp (spaghetti, karljohan, vitlök, olivolja, körsbärstomater, salt, peppar, persilja, basilika, parmesanost). Men tyvärr fanns ingen karljohan att hitta härikring - det enda jag hittade var björksopp full med mask - så det fick bli champinioner istället. Nåja det blev gott ändå.

Idag blir det att prova ett annat recept ur Matmagasinet - ädel broccolisoppa
Den som inte frågar får inga svar.

Annonser

Powered by EzPortal