Vad blir/blev det till middag idag 2007?

Startat av Andreas, 2007-05-02 10:37

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-07 19:02
Kryddburken: Oh hemmalagad nyponsoppa det har jag aldrig ätit! Köpt nyponsoppa brukar vara lite tjock i konsistensen blir det samma med hemlagad? Var kan man köpa nypon?!


Tjockleken justerar du enkelt själv i sista uppkoket! Det är sån otrolig smakskillnad så det rekommenderar jag dig varmt att prova!  Har aldrig köpt nypon så jag har inte en susning vart det finns, jag plockar här ute i trädgårn jag! *pekar* ;-)

Sweber

Bruna bönor och stekt fläsk. Jag stekte i stekpanna på hällen utan att behöva göra rent efteråt. De ni.

Hur jag gjorde? Kolla bilden.







Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Tracey: hur gör man kryddig fiskfärsbiff?

Kryddburken: hur menar du justerar tjockleken i sista uppkoket? ??? Tillsätter man något som gör den tjockare eller menar du att man bara liksom kokar tills den tjocknar av sig själv?

Nyponbuskar kanske vore något att ha... hur länge tar det från det man satt buskar till de blir såpass stora att man får sig en skörd som räcker till ett nyponsoppekok?

Sweber: det där såg verkligen toppen ut, men hur går det till? Blir inte tidningspappret bränt under stekpannan? ???

Idag: Härligt tjock buitoni-spaghetti med nykokt köttfärssås.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-08 21:41
Kryddburken: hur menar du justerar tjockleken i sista uppkoket? ??? Tillsätter man något som gör den tjockare eller menar du att man bara liksom kokar tills den tjocknar av sig själv?
Nyponbuskar kanske vore något att ha... hur länge tar det från det man satt buskar till de blir såpass stora att man får sig en skörd som räcker till ett nyponsoppekok?

Man behöver inte tillsätta något för att den ska tjockna! Nyponsoppan blir som en fast pasta om den inte späs på med vatten, 1½ liter tycker jag är lagom till 5dl torkade, men det går som sagt att justera, spä på mer vatten när man gör sista uppkoket efter silning. Andreas! Ge dig ut i skog och mark, nyponbuskar växer ju vilt, vildrosor och deras nypon funkar fint! Har aldrig planterat något det finns i överflöd här!

Hasse

Sweber, induktion är fusk! För det är väl en induktionsspis?    ???

Urban

Visst har Sweber en induktionsspis. Coolt Sweber.. Dom där bilderna har inspirerat mig att skaffa mig en induktionsspis i framtiden.
Jag steker fläsk rätt så ofta och skulle mer än gärna slippa fettstänket på spisen.

Sweber

Citat från: Hasse skrivet 2007-11-08 21:58
Sweber, induktion är fusk! För det är väl en induktionsspis?    ???


jajjamänsan, visst är det induktion. 10 poäng till Hasse. Tyvärr blir det avdrag med 10 poäng för "fuskanklagelserna". ;D

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Tack Kryddburken, men jag undrar just om det växer vildnypon nånstans härikring...?

Sweber: Att det var induktion förstår jag men blir ändå inte pannan så varm på utsidan att pappret bränns?

Idag blir det hemlagad pizza till middag!

(Jag har sagt det förut och säger det igen - försök att inte skriva i denna tråd utan att samtidigt berätta vad ni äter till middag - ja såvida du inte redan berättat om dagens middag förstås.)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Igår Torsdag - ärtsoppa. Coop på rulle. 10:- för ett kilo. Betyg (3/5)

Det konstiga var att denna varit fryst 2-3veckor och den smaka godare är "färsk". Men var var fläsket? Hitta en liten i min stora portion. Men kött är ju inte nyttigt.

Kommer jag köpa igen? Jepp.

ttt


kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-09 11:32
Tack Kryddburken, men jag undrar just om det växer vildnypon nånstans härikring...?
Idag blir det hemlagad pizza till middag!


Hur ska jag vet det? Jag vet ju inte ens vart du bor?? *S* Ut å leta!
Här blir det också hemlagad pizza till kvällsmiddag!

kryddburken


Anne

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Elka: Va kokar du inte din ärtsoppa själv, det som är så enkelt..?

Kryddburken: Nej jag trodde väl kanske inte att du vet om det växer vilda nypon någonstans i Umeåtrakten utan det var mer en allmän fråga. ;)

Igår: lamma korma, ris, paneer nan och en cobra

Idag: stekt lax och potatismos
Den som inte frågar får inga svar.

Groo

2007-11-11 19:43 #553 Last Edit: 2007-11-11 19:48 by Groo
Underbart enkel:
Köttfärsbiffar fyllda med en god ost, tillsammans med klyftpotatis och morötter allt tillagat tillsammans i ungen i en långpanna. Jag lät potatis och morötter gå ca 15-20 min innan jag la in de råa köttförsbiffarna.


annamaria

Panerad stekt pangasiusfilé, kokt potatis och tror det blir citronsås.

Anna

Quesadillas med kyckling, ananassalsa och ost. Serverades med två kalla såser och blandsallad. Gott :)

Andreas

Citat från: Groo skrivet 2007-11-11 19:43
Underbart enkel:
Köttfärsbiffar fyllda med en god ost ...


Jag tycker det är svårt att få osten att stanna kvar inne i biffarna, den vill alltid rinna ut, har du nåt knep?

Välkommen till forumet Anna, ja det lät gott!

Själv åt jag kroppkakor med smält smör, lingonsylt och morot.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-12 19:00
Jag tycker det är svårt att få osten att stanna kvar inne i biffarna, den vill alltid rinna ut, har du nåt knep?


Lägger mig i lite... Andreas! Gör en lätt panering med lite uppvispat ägg och rulla dom sedan i ströbröd så stannar osten kvar!

Urban

Idag blev det Glasnudelsallad och grillade kycklingvingar

kryddburken


Annonser

Powered by EzPortal