Vad göra av oxsvans?

Startat av annamaria, 2009-02-02 14:49

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Jag har fått ett recept på köttfärssås med oxsvans i. Har beställt hem svans hos den lokala konsumhandlarn. Det kommer dock i kartong á 7 kg. Det går åt 1 kg till köttfärssåsen. Vad gör man av resten?

Om någon är nyfiken på köttfärssåsen så finns receptet här: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2009/01/ingers-kottfarssas-med-oxsvans.html


Urban

Jag brukar använda oxsvans till att göra vanlig hederlig köttsoppa på. Jag brukar koka oxsvansen ganska så länge för att köttet ska bli riktigt mört och lätt att ta bort från benet + att buljongen blir jättegod.

agnetasch

Oxsvans måste vara gott i allt där man vill ha ett mustigt kött; chili con carne, gulasch, portergryta, shepherds pie o lasagne. Falsk osso bucco kanske?

Andreas

Kurt: Tack för länkar till bra beskriven oxsvanssoppa, det måste jag baske mig koka endera dan.

Agneta: "Allt med ett mustigt kött" var bra sagt tycker jag.

Citat från: annamaria skrivet 2009-02-02 14:49
Har beställt hem svans hos den lokala konsumhandlarn. Det kommer dock i kartong á 7 kg.


7 kilo var udda, är det vad en hel oxsvans väger?

Vad blir egenligen kilopriset på rent oxsvanskött, vad betalade du per kilo AnnaMaria och hur stor procent är egentligen ben?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Allt får man då reda ut själv. ;) Jag fick tag i oxsvans för 44,90 (knappast oxsvans på bilden i reklambladet va?). Enligt paketet köpte jag 1009 gram (fast vågen visar 985). Efter kokning är vi nere på 752 varav 289 är kött. Knappt 29% av oxsvansen resulterade alltså i mat och nettokilopriset landar på 157 kronor. Dock får man sig ju en toppenfin buljong på köpet.

If it ain't broken, don't fix it. För att riktigt lyfta fram smaken av det feta, goda och möra svansköttet bestämmer jag mig denna gång för att inte göra någon regelrätt oxsvanssoppa med allehanda kryddor och jox utan istället blir det riktigt enkel köttsoppa. Jag kokar först oxsvansen i enbart vatten i dryga tre timmar, tar upp svansbitarna. Reducerar ihop buljongen kanske 30-40% för att få mer smak, ställer ut grytan utomhus i minus tolv grader en stund så att fettet stelnar och tar bort en del av det. Sen på med grytan på spisen, i med potatis i bitar och morötter i stora slantar, det urtagna köttet samt ganska rejält med salt och låter koka i kanske en kvart. Klart.

Fem ingredienser; vatten, oxsvans, potatis, morötter och salt. Grovhugget utan krusiduller och supergott.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Såg Per Morberg laga oxsvanssoppa på tv igår och blev mycket sugen. Ska ta tag i det. Runt 150 kr kilot för köttet funkar för mig eftersom buljongen man får på vägen är mer än viktig. Tror att just den här typen av soppa är rätta rätten då man annars kan jobba med andra råvaror.
Video meliora proboque deteriora sequor

Filippa

Ca 4 portioner

6 stora oxsvansar
2 märgben
1 morot, blekselleri, rotselleri i tärningar
1 lagerblad
1 msk tomatpuré
3/4 flaska rödvin
2 stora gula lökar tärnad
1-3 vitlöksklyftor beroende på smak
salt peppar, rosmarin och nejlikor efter smak


Sätt ugnen på 150 grader. Bryn köttet och grönsakerna i smör, helst i en gryta du kan ha i ugnen. Lägg i resten och fyll upp med vatten så att det täcker. In i ugnen i 4,5 timme. Och det kommer att dofta fantastiskt så ät ordentlig lunch.
Ta ut grytan ur ugnen, fiska upp köttet och grönsakerna var för sig. Låt soppan svalna. Pilla köttet från benen och peta ur märgen, spara kött och märg - ge benen till en hungrig hund.
Lyft fettet från soppan när den svalnat, då är det enkelt. Värm soppan, red med mixade/mosade grönsaker - jag gillar lite rustikt så jag bara stompade grönsakerna. Smaka av med ex madeira eller portvin, lägg i köttet och värm soppan.
Servera med gott bröd, gruyere ost, persilja att strö över soppan och njut med ett glas rött eller öl.

groucho

Oxsvansragu e ju den RIKTIGA klassikern! Ungefär som ovan, lite mindre vatten, mer tomatpuré och som grönkrydda har man helst timjan. Torkad funkar bäst. Den överlägset bästa timjan blir av ngn konstig anledning alltid krukvarianten, dvs den som man köper färsk i kruka och sdn får torka in kvar i sin kruka (gör f.övr av ngn konstig anl alla mina växter). Denna torkade slår med hästlängder den färska.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal