Vad bakade du för matbröd senast?

Startat av Andreas, 2007-05-06 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Mimmi


jelvis

Jag provade Rose's Semolina Filone och det blev bra. Inte riktig lika smakrikt som Martins folklevain eller Roses vetesurdegsbröd men bra för att vara jäst med vanlig jäst. Rekommenderas!

http://www.realbakingwithrose.com/2008/03/my_new_best_bread_friend.html#more

Johansson

Jag bakade mitt standard bröd:
1 liter degvätska (Mjölk, Öl, fil, vatten, vad man vill)
100 g jäst
2 msk socker
2 tsk salt
100 g smör
1,5-1,8 l mjöl.
Jag gillar detta receptet eftersom det är såpass stor sats så kan man experimentera med olika mjöl, kli, havregryn, surdeg eller vad man vill. Det blir aldrig samma två gånger.
Dessutom bakade jag tekakor (från Hedhs bok).

justrom

jelvis: Vad är detta? "Gold Medal Better for Bread flour". Brödet ser verkligen fluffigt ut iaf.
Johanssson: Välkommen hit. Kul med en brödbakare till.


Jag gjorde Finskt rågbröd ur Bröd för några dagar sedan. 100% rågmjöl i denna!
För att få rätt temperatur så använde jag termometer. Det visade sig inte fungera så bra för bröden var inte färdiga när den sa över 100 grader i kärntemperatur efter 35 minuter (av beräknade 60). Körde i 10 minuter till men det blev inte riktigt perfekt ändå trots att den började bli bränd. Hädanefter blir det återgång till brödsticka.

Bröden blev iaf goda, men en aning degiga. Tror faktiskt att jag hade fått bättre resultat med baksten eller om jag vänt bröden efter ett tag.

Nåväl, jag får lägga detta på minnet till nästa gång jag gör dem. Lägre temperatur och längre gräddning blir nog bra.


annamaria

Justrom:
Jag bakade också finska surdegsbröd för några veckor sedan - väntade du två-tre dagar med att skära i dem? Enligt mitt recept skulle bröden vila så länge - då kanske risken för degighet minskar? jag har inte bakat Hedhs bröd - men vilken tid det tar. Första degen gjorde jag på onsdagen - bröden åts sedan måndagen efter. Goda bröd - och så nyttiga med 100% rågmjöl.

justrom

Jo, jag vet att andra recept har haft med att det skall vila. Dock har inte Hedh skrivit det i sitt. Degigheten har minskat något nu när de fått ligga ett tag.

Andreas

Justrom: Är det egentligen inte märkligt att över huvud taget baka surdegsbröd med tillsatt jäst? Själva poängen med surdeg är ju att det är en jäsmetod - en jäsmetod som ska få ta tid för att utveckla smak.

Rolf: Det är en Bosch MUM 7200 men jag är inte helt nöjd med den, det finns lite svårdiskade skrymslen och så har degen en tendens att liksom vandra in under själva degkroken.

Igår bakade jag ett mycket gott fruktbröd med fyllig smak ur Coop Mersmak 1/2007, recept finns här:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer.aspx?gIssue=1&gTitle=Coop%20Mersmak&gYear=2007&gUserID=0&gPaperID=2225&gAvailWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: justrom skrivet 2008-04-13 22:43
jelvis: Vad är detta? "Gold Medal Better for Bread flour". Brödet ser verkligen fluffigt ut iaf.


Ett märke som tydligen är vanligt i USA. Går säkert att substituera med något annat brödmjöl. I Roses bok så berättas det exakt vilka mjöl man bör använda till olika bröd.

Citat från: justrom skrivet 2008-04-13 22:43
Jag gjorde Finskt rågbröd ur Bröd för några dagar sedan. 100% rågmjöl i denna!
För att få rätt temperatur så använde jag termometer. Det visade sig inte fungera så bra för bröden var inte färdiga när den sa över 100 grader i kärntemperatur efter 35 minuter (av beräknade 60). Körde i 10 minuter till men det blev inte riktigt perfekt ändå trots att den började bli bränd. Hädanefter blir det återgång till brödsticka.

Bröden blev iaf goda, men en aning degiga. Tror faktiskt att jag hade fått bättre resultat med baksten eller om jag vänt bröden efter ett tag.

Nåväl, jag får lägga detta på minnet till nästa gång jag gör dem. Lägre temperatur och längre gräddning blir nog bra.


Jag har faktiskt ett finskt rågsurdegsbröd i ugnen också. Bakat efter taffel-Johans recept.

http://www.matkaravan.nu/bilder/surdeg.pdf

Egentligen är jag inte jätteförtjust i bröd av 100% råg men receptet var så enkelt att jag inte kunde låta bli att prova. Luktar fantastiskt gott! Ska prova det till frukost imorgon.

Johan rekommenderar 80 minuter i 175 grader och sedan en timme på eftervärmen. Verkar vara en extrem skillnad mot ditt. Efter 70 minuter var mitt bröd 100grader inuti och då tog jag ut det. Hoppas att det var en god idé, hade Hedh någon måltemperatur?

Citat från: Andreas skrivet 2008-04-14 12:06
Justrom: Är det egentligen inte märkligt att över huvud taget baka surdegsbröd med tillsatt jäst? Själva poängen med surdeg är ju att det är en jäsmetod - en jäsmetod som ska få ta tid för att utveckla smak.


Enligt Rose kan man ta en liten andel jäst i ett surdegsrecept för att få lite extra jäskraft utan att smaken påverkas nämnvärt. Hon hävdar att många bagerier gör så för att få jäsningen lite mer förutsägbar.

justrom

Andreas: Jag måste vara blind för jag hittade inte receptet. Annars så gillar jag Coop mersmak numera, klar uppryckning. I alla fall så har jag kvar Hedhs fruktbröd att göra så den får gå före. :)

Annars så kan jag inte svara på det där med surdegen. Ofta gör han ju en fördeg med surdeg som får ligga över natten. Sen så har bortgörningen jäst. Men om ett tag när jag betat av de surdegsbröden jag sett ut skall jag testa levainbröd.  Framåt sommaren, för min lägenhet ligger på gränsen till vad som är bra för att göra bröd (ca 20 grader).

justrom

jelvis: Det kan vara min termometer som inte håller måttet. Att gå ner till 175 grader verkar vara en bra ide och det tänker jag göra nästa gång.

Hedh hade följande 250 grader i 5 minuter och 190 grader till man haft brödet i 60 minuter eller 98 grader i kärntemperatur. Jag kan inte ställa in 190 grader så jag höftade lite.

Johansson

Citat från: justrom skrivet 2008-04-14 21:00
I alla fall så har jag kvar Hedhs fruktbröd att göra så den får gå före. :)

Fruktbrödet är våldsamt populärt i min släkt, min syster påstår att det är det godaste i världen. Har ni inte provat det så gör det. Lite pyssel men ändå lätt att lyckas med.

Dennis-Kock

jag lagade igår ett grovt lingon bröd vilket är kanon gott hatar att köpa fabrikstillverkat bröd det har ingen smak tycker jag. Men ikväll ska jag pröva att laga brödet dom hade på sm för unga bagare se www-ungabagare.se
en bruleé är som en kvinna het på utsidan men kall på insidan ;)

hoff

Finskt surdegsbröd. Recept från brödboken av Jan Hedh

Dennis-Kock

Citat från: hoff skrivet 2008-04-17 21:58
Finskt surdegsbröd. Recept från brödboken av Jan Hedh


Ja det är gott. Jan Hedh är en av världens bästa bagare enligt mig. Har du prövat hans surdegscibatta det är kanongott
en bruleé är som en kvinna het på utsidan men kall på insidan ;)

hoff

Nepp, men det låter smarrigt. Hans finska surdegsbröd är det första jag provat på att baka från hans bok. Dessvärre hann jag bara baka två bröd från surdegen innan jag förstörde den. Har inte gjort surdeg innan och visste inte hur jag skulle förvara det som blev över efter baket. Så jag gjorde på det sättet som Hedh beskriver i boken, dvs mjöla in den och sen ha den instängd i en avstängd ugn. Fungerar säkert jättebra om man inte glömmer att man har degen där när man ska laga mat... Men nästa ggn jag gör surdeg så blir det att ha den i kylskåpet och mata den med jämna mellanrum. Blir nog att sätta igång en surdeg nästa vecka då brödet börjar ta slut i frysen:). Har som mål att inte köpa något bröd under hela året.

Tobias


jelvis

Nu i helgen så bakade jag ännu ett av Johans finska surdegsbröd. Det blev riktigt bra den här gången, jag är helt fascinerad över hur saftigt det kan bli av bara råg och surdeg. Jag får nog revidera min åsikt om rågbröd, det här var riktigt bra.

Funkar jättebra med lagrade ostar och leverpastej med rostad asiatisk schalottenlök.

Dessutom gjorde jag bagels enligt Rose Beranbaum. Riktigt bra de med så jag hade en trevlig brödhelg. :)

annamaria


Rasmus

Jag är som så ofta på experimenthumör, så idag blev det tomatbröd med ruccola och lök.

http://vegologi.blogspot.com/2008/05/tomatbrd-med-lk-och-ruccola.html


Anne

Löjligt enkelt "latmansbröd" efter inspiration från Anna Bergenström. Supergott. :)
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal