Vad blir/blev det till middag idag 2007?

Startat av Andreas, 2007-05-02 10:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Alla som vill får jättegärna i denna tråd berätta lite kort vad man nyss ätit/ska äta till middag, dels är det skoj att höra vad folk livnär sig på och dessutom är det praktiskt med en tråd man kan kolla i efter ideer och inspiration när fantasin tryter. Har nån en bild att posta ger det plus i kanten och ställ gärna följdfrågor den som vill!

(Vill du diskutera eller tipsa om någon maträtt lite mer utförligt så starta en egen tråd med maträttens namn, exempelvis "pepparrotskött".)

Här är mina första bidrag:
Igår: Heta kikärtor med fullkornspasta.
Idag: Ris med kasslergryta (champinioner, röd paprika, stark chilisås, grädde).
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Oki!. Här är mina bidrag

Igår: Laab Namtook

Idag: Phad Thai med tofú och grillade drumsticks

Andreas

Urban! När du äter sådan där konstig ;) mat så kan du väl bara lite kort inom parentes med några ord bredvid beskriva huvudingredienserna?

Idag blir det för mig: Chipolata med mandelmos.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jaadu hehe!!.. Jag får väl säga detsamma till dig  ;).

Idag serverades det rester till middag!.

Korv stroganoff+köttbullar i gräddsås och råris

Andreas

Korv och potatismos på mandelpotatis är väl inte fullt så exotiskt som dina? :) Helt OK korv förresten (engelsk), grov i konsistensen och ganska mild i smaken men ändå som fyllig.

Nu får du allt ta o berätta vad "Laab Namtook" och "Phad Thai" står för! (Idag åt du ju nåt man vet vad det är.)
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Idag blir det Lasange / Pastagratäng med Chevré & Purjo, till det nybakat rågbröd i långpanna!
http://kryddburken.wordpress.com/2007/05/04/pastagratang-med-chevre-purjo/

Urban

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-03 20:25
Nu får du allt ta o berätta vad "Laab Namtook" och "Phad Thai" står för! (Idag åt du ju nåt man vet vad det är.)


Phad Thai är en klassisk Thairätt som består av nudlar som man steker med ägg,fisksås, lite socker, räkor, tofu, jordnötter och böngroddar

Laab Namtook är lite krångligare att förklara..
Jag har i alla fall använt en färdig kryddmix inhandlat i Thailand som heter så. Det är en kryddblandning som består av olika örter, rostat ris, chili och limejuice.
Den går att använda till flera olika saker egentligen.. Man kan tilsätta kryddan på stekt fläsk (efter stekning) eller till stekt/friterad sojakött, eller i stekt köttfärs.
Man saltar anrättningen med fisksås och garnerar eventuellt med, färsk mynta, sharlottenlök och vårlök.
Kryddan ger en krispig/syrlig god smak till anättningen.
Vanligt vis så gör thailändarna denna kryddblandning själv som dom även dippar sticky rice i också.

Urban

Idag ska jag äta soppa baserad på grön curry, kokosmjölk, grönsaksmix och biffbullar, och på sidan om så äter vi stekta böngroddar med Tofu, vitlök, ostronsås och soja

crlhrv

Igår: Spaghetti Carbonara

Ikväll: Hemmagjord fiskgratäng med tomat och örter och ett par folkbärs
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Ikväll ska vi provsmaka den gravade,rökta makrillen.Även några kycklinglår som åkte med i röken ska smakas av.

Andreas

Sent igår: Spaghetti med stekta wokgrönsaker och laxkoteletter med  sweet-chilisås.

Idag: Grillspett med körsbärstomater, champinioner, paprika och fläskkarré. Ska testa en färdig efterrätt också, återkommer med rapport...
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Idag: Tomatpaj med mozarella o pesto (frysta rester...) Bifogar också en liten stämningsbild från gårdagens tomater och champinioner på grillen.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Igår blev det Stekta karré kotletter och GI Sallad

Idag åt vi glasnudelsoppa med grönsaker och biffbullar+ fläsk stekt med holybasilpaste(chili+basilika) ,gröna bönor, och färska basilikablad serverat med råris

kryddburken

Dagen till ära, ledig efter 10-dagars-jobb... *äntligen*

Ikväll har vi barnvakt, kylen fylld med god mat & solsken ute & det bästa av allt, en ledig måndag både för mig & maken! Vi har marinerat kyckling, gjort en god ugnsform med klyftpotatis, Red Jalapeno och vitlöks-sås! Här finns recept :

http://kryddburken.wordpress.com/2007/05/06/jalapenokryddad-klyftpotatis-grillad-kyckling-vitlokssas-en-god-sallad-ett-glas-vin-och-ledig-mandag/

kryddburken

Favoritköttgryta med rödvinssås, ris & kokta grösnaker till det!
http://kryddburken.wordpress.com/2007/05/07/favoritgryta-med-rodvinssas/

Urban

Idag åt vi Ärtsoppa med ostsmörgås.. Det blev tvyvärr ingen bild idag, men dom flesta vet ju ändå hur ärtsoppa ser ut :)

Andreas

Ärtsoppa är gott, det måste jag koka snart, vilken tur du påminde mig! Själv åt jag McFeast fullkorn med milkshake och minimorötter till middag, vilket inte alls platsar i denna tråd egentligen.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Idag: Pasta Carbonara

Ingen annan som ätit middag idag?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Ska just skiva upp en porterstek. Till den blir det kokt potatis, gräddsås, svartvinbärsgelé och broccoli.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Idag åt jag klassiska Makaroner och korv

Annonser

Powered by EzPortal