Kocklandslagets potatissallad = sellout?

Startat av Andreas, 2008-08-25 08:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Kocklandslaget, smaka på ordet - ett landslag bestående av rikets absolut bästa kockar som representerar vårt stolta Sverige vid Culinary Olympics i Tyskland

Och tänk, nu kan vem som helst köpa självaste detta kocklandslags potatissallad med äpple och syltlök på affären! För visst måste väl en produkt märkt kocklandslaget vara något riktigt riktigt smaskigt endast gjort på de finaste råvaror som går att uppbringa?

OK potatissalladen är rätt god (om än stabbig). Men läs innehållsförteckningen: Potatis i skivor, äpple i tärningar, vegetabilisk olja, vatten, creme fraiche, syltlök, dijonsenap, salt, past. äggulor, nat. äppelkoncentrat, stabiliseringsmedel, gelatin, socker, konserveringsmedel, surhetsreglerande medel, citronkoncentrat, dill, peppar, naturligt vitlöksextrakt, naturligt dillextrakt. Tillsatser: konserveringsmedel: E202, E211, antioxidant: E300, surhetsreglerande medel: E270, E330, stabiliseringsmedel E412, E415, andra(???) tillsatser: E1422, E1412.

Jag förstår om Ali Hassan al-Majid gärna skulle blanda ihop detta men hur vid alla sillmjölkade rotborstar kan kocklandslaget ståta med namn och bild på en produkt med den innehållsförteckningen?  :(
Den som inte frågar får inga svar.

Maskros

Har du någon aning om vad E 270 och E300 egentligen är för produkter ? Och har du en aning om vad stjärnkockar stoppar i maten när dom är ute och tävlar eller när dom ska göra sina fantastiska kreationer? Få lite grepp på E-numren och modern Haute Cuisne innan du blir upprörd.
Skilled professional since 1979

annamaria


macce

2008-09-02 21:25 #3 Last Edit: 2008-09-02 21:28 by macce
E270 är mjölksyra och E300 är askorbinsyra dvs C-vitamin. Så Markus F har ju nog rätt i att just de tillsatsämnena inte kanske är något att bli upprörd över.

Men bl.a. E1422 dvs modifierad majstärkelse och E1412 dvs distärkelsefosfat kan man vara av många åsikter om.

Hur som helst så är det ju en industriell produkt och frågan är om den egentligen når upp till den kvalité man vill låta påskina genom att använda kocklandslaget som galjonsfigur. Jag är litet cynisk av mig och inte köper jag heller en stekpanna bara för att det står Jamie Oliver på den.

Nu är det ju lätt för mig att kommentera eftersom potatissalladen inte precis finns att köpa hemma i Helsingfors :-)
Grillsäsongen tar aldrig slut!

agnetasch

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-02 20:47Och har du en aning om vad stjärnkockar stoppar i maten när dom är ute och tävlar eller när dom ska göra sina fantastiska kreationer?

Eftersom du verkar insatt o tycker att mjölksyra o askorbinsyra tillhör Haute Cuisine vill i alla fall inte jag veta vad dom stoppar i maten ;D

E1412: DISTÄRKELSEFOSFAT o E1422: ACETYLERAT DISTÄRKELSEADIPAT är det också stjärnkocksingredienser? Högt kolesterol, sjukliga förändringar i lungorna, kalkavlagringar i njurarna, förstoring av blindtarmen o cancer. Med dessa biverkningar för ögonen är jag glad att jag inte har råd att äta på guldkrog så ofta :o

Maskros

Mjölksyra och Askorbinsyra är väldigt viktiga produkter. Förkommer eller uppstår naturligt i många livsmedel och är nödvändiga för vissa processer. Nog om det. Vad jag ville var ju att påpeka att bara för att något har ett E-nummer så är det inte nödvändigtvis dåligt.
Men visst kan man ha synpunkter på livsmedelstillsatser. Det är en bra diskussion som borde föras separat.

Angående e-nummer inom Haute Cusisine så är det mycket "molekylär gastronomi" just nu. Geleer som håller formen fast dom är varma, sås i form av kulor som exploderar i munnen, sorbeer som är kala utanpå och varma inuti, olivoljor som är emulgerade till pulver eller chips gjorda av köttbuljong.

Och vårt svenska kocklandslag kommer inte att tävla i grenen "vem lagar mest hemlagat".
Nej, när showfaten ska upp är kycklingen visserligen frigående och småskaligt uppfödd, men tärningarna av champagnesås , skummet från toppmurklorna eller det gråsvarta skiktet av gotländsk tryffel som på ett mirakulöst sätt ligger mellan kycklingbröstet och skinnet har alla fått en god hjälp av produktutveckling från smågodisindustrin.

Jag dömer inte i det här fallet. Jag säger bara som det är. Och det är heller inte gratis att låta ett stort antal svenska kockar träna och tävla. Det är frågan om en satsning som tar två tre år, och kräver stora mängder råvaror, utrustning och tid.
Dom är sponsrade, precis som elitidrottsmän.

Svenska kocklandslaget har nog däremot haft större inflytande på den slutgiltiga potatissalladens smak än vad våra skidåkare har haft på kexchoklad.

Angående molylär gastronomi vill jag visa den här länken:
http://www.gronsakshallen.se/texturas/texturas.htm
(ingredienserna känns igen från sega bilar, mjölkchoklad och djungelvrål)
Skilled professional since 1979

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-25 08:47
För visst måste väl en produkt märkt kocklandslaget vara något riktigt riktigt smaskigt endast gjort på de finaste råvaror som går att uppbringa?
Just det, precis vad jag också, o andra med mig, har fått för oss. Vi har trott att kocklandslaget har stått för kvalitet o god smak, så visar det sig att det är en fullt fungerande kemisk fabrik! :-\

Ett kocklandslag som inte kan fungera utan att vi ska behöva äta en skum E-sallad för att hålla det vid liv kan lika gärna gå i graven tycker jag. Vad tycker "ekologiska" Arla, som väl ändå är deras huvudsponsor, om att kocklandslaget ståtar på locket till den här tveksamma produkten?

Att en himla massa kockar använder livsmedelstillsatser gör dem inte bättre (varken kockarna eller tillsatserna) men det gör maten sämre; det kallas "revolutionerande utveckling av matlagningskonsten" o betyder en massa gubbar som leker i köket med en massa dyr utrustning ;D
Så bara för att maten ska se lattjo ut o smaka annorlunda än vad vi förväntar oss ska vi stoppa i oss högvis med tillsatser (o betala högvis med pengar) ???

Det måtte väl finnas ett mellanting mellan husmanskost o tillsatsgastronomi? Ett alternativ med högkvalitativa råvaror tillagade på ett professionellt sätt. Enskilda medlemmar av kocklandslaget, t.ex Tom Sjöstedt o Carina Brydling, uttalar sig ju i pressen om att de vurmar för den typen av matlagning. Då borde dom ju vilja tävla i den också. Eller är grupptrycket för stort, jakten på pengar för viktig? Det är lätt att säga en sak o göra en annan >:(

Förslag till namnbyte: Landslaget i kappvändning efter vinden ;D

Maskros

Men var inte så upprörd. Kocklandslaget tävlar i internationell gastronomi.
Dom behöver:
-pengar
-prestera på högsta restaurangnivå
Det är restaurangmatlagning dom tävlar i. Jag vet personligen att Carina Brydling är väldigt enagerad i ekologiska och lokalproducerade råvaror, och jag välkomnar det. I slutändan kan hennes engagemang betyda något väldigt bra för matsverige. Men angående kocklandslaget och potatissallad kunde du lika gärna be en friidrottstjärna att säga upp sponsorskontraktet med Nike.
Skilled professional since 1979

agnetasch

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-06 00:17Men var inte så upprörd
Varför inte? Varför kan jag inte få bli upprörd över ett suspekt marknadsföringstrick? Måste jag tyst o resignerat svälja allt (sic!) som Livsmedels-Sverige vill prångla på mig. Med en sunt kritisk o upprörd inställning från början hade vi inte stått i det fusk-o tillsatsträsk vi står i nu :-*

Kocklandslaget behöver pengar till sitt tävlande. Javisst, men bör dom inte tänka sig för hur dom skaffar sig dessa pengar? Dom har massor av sponsorer:

Gripsholms Värdshus & Hotell, Menigo Foodservice, Sodexho, Svenska Spel, V & S Group, Arla, Atria Lithells, Biggans, Elanders, Electrolux Professional, Figgjo, Fisk Idag, Food & Friends, K-salat, Hill & Knowlton, Lantmännens Mills, Löfbergs Lila, Rica Hotels, Scanbox, Segers Fabriker, SHR ­ Sveriges Hotell & Restaurang företagare, J.A. Sundqvist, Volkswagen.

Av alla dessa väljer dom att speciellt gynna K-salat o lånar ut sitt goda rykte till en maträtt vars innehåll dom i andra sammanhang säger sig vara motståndare till. Är inte det ett dumt val?

Jag undrar om en idrottsman gör reklam för en sportprodukt han avskyr o inte vill använda. Det skulle väl se illa ut om han gjorde reklam för Nike o sprang i Addidas? 
Kocklandslagets inställning till sin potatissallad undrar man ju över:

1. Dom gillar den.

Är det sån mat dom lagar? Vad menar dom då när dom pratar om  hög kvalitet, fräscha råvaror, ekologiskt o närodlat. Är det bara nonsens för att locka oss till restaurangerna (där det serveras potatissallad) Ljuger dom o för oss bakom ljuset?

2. Dom gillar den inte.

Själva vill dom inte ha den men till oss duger den. Dom ger en illusion av kvalitet genom att stoltserara på locket till salladen dom försöker prångla på oss: "Köp den här, den är fin, det lovar vi" Ljuger dom o för oss bakom ljuset?

Som konsument är man tydligen lurad i båda fallen.

Markus F: Tycker du, uppriktigt, att kocklandslaget gjort ett bra val när de gör reklam för just denna potatissallad?

Maskros

Skilled professional since 1979

ena

agnetasch är inte den enda som är kränkt *säker* dessutom är jag säker på att det i det långa loppet kan missgynna både Kocklandslaget själva och övriga sponsorer att sälja en såpass undermålig produkt under deras namn.

skulle gärna vilja veta om Markus F tycker att det är ett bra val
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-10 21:43
Jaja. Du är kränkt.


Regel 2c: "Undvik att skriva inlägg som inte tillför något till diskussionen. Motivera dina åsikter och försök föra diskussionen framåt och hitta nya infallsvinklar, skriv inte om du inte har något konstruktivt att säga."

Svara nu på den konkreta fråga Agneta ställde sist i sitt inlägg ovan. Att eventuellt förlora en diskussion är väl inte hela världen?

Sen lovar jag att berätta hur min kommunikation med kocklandslaget i ärendet har gått. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-11 10:31
Sen lovar jag att berätta hur min kommunikation med kocklandslaget i ärendet har gått. :)
Snälla Andreas; kan du inte berätta vad kocklandslaget sagt?
Markus F har flytt landet! Vi lär inte få något svar inom rimlig framtid.

Andreas

Ajdå flytt landet, det vore synd, det var ju bra att någon ville stå upp för vårt kocklandslag. Förutom svaret på din fråga Agneta hade det även varit spännande att att höra ifall Markus äter mycket sån här mat själv samt på vilket sätt han egentligen menar att den högst ordinära potatissallad det gäller här är molekylär gastronomi.

För att bemöta lite av det vettiga Markus skrev så tror jag inte att nån enskild ingrediens eller tillsats i potatisalladen är farlig och givetvis måste kocklandslaget ha sponsorer. Men ska de sätta sin bild på vad som helst?

Och nu ska jag berätta hur det gick med  kocklandslaget, skickade epost till dem om detta för ett par tre veckor sen och fick blixtsnabbt svar (inom en timme) i vilken salladen kallades "gastronomisk upplevelse" och där jag fick veta att den tagits emot mycket positivt och blev klart bäst i ett smaktest i Allt om Mat. Jag svarade omgående och förtydligade att det inte var smaken jag undrade över men det har jag ännu inte, trots påminnelse, fått något svar på, det blev helt enkelt stendött. Så antingen tycker kocklandslaget att potatissalladen är klockren eller så skäms de för den, eller så bryr de sig helt enkelt inte om vad folk tycker eftersom de anser de att folk som har synpunkter på vad de gör är idioter, jag vet inte. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Fick precis mail om att Kocklandslaget ska vara på NK:s köksavdelning om några veckor och demonstrera diverse produkter, man kanske kan gå dit och fråga om deras åsikter om potatissalladen.. :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Flyttade Swebers synpunkter på modereringen till ny tråd Synpunkter på modereringen i avdelningen bara för medlemmar.

Anne: Det vore jättespännande om någon ville fråga dem om det. Jag gissar att de som faktiskt är med i laget när de tänker efter inte är helt överförjusta över att ståta på just den där produkten.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tänk vad meningarna kan vara delade om denna kontroversiella potatissallad:

Evert Bränd, projektledare för Svenska Kocklandslaget, berättar i en pressrelease att: "Sverige, med Kocklandslaget i spetsen, har lett den internationella utvecklingen av modern mat baserat på nationella råvaror. Svenska Kocklandslagets potatissallad är ett exempel på deras nyskapande receptutveckling" :-\
Den innehåller, fortsätter han: "Skivad potatis, creme fraiche, äpple och syltlök och är kryddad med dill, salt, peppar, vitlök och dijonsenap" Se där, ren o fin; inga tillsatser?
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/k-salat-lanserar-en-ny-potatissallad-som-tagits-fram-i-samarbete-med-svenska-kocklandslaget-203819

Sveriges Konsumenter i Samverkan har granskat Allt om Mat´s test o konstaterar att tvåa efter Kocklandslagets vinnande sallad var Eldorados med med 14 E- nr-tillsatser!
Kocklandslagets sallad godkänner dom inte; den smakar hö o innehåller för mycket E-nummer: "Kockar av klass använder inte 9 tillsatser med E-nr samt "naturligt dillextrakt"
Såhär sammanfattar dom den. Tyvärr inte till Kocklandslagets fördel:
"Den köper vi inte en gång till och tyvärr kan vi inte lita nu på Svenska Kocklandslaget, som smakgarant"
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/potsalladtest.htm

Ju fler kockar desto sämre potatissallad ;D
 

Andreas

Ah hela innehållsförteckningen är alltså inte med i pressreleasen, ja det ser förstås bättre ut då. Releasen är för övrigt författad av samme man som svarade mig.

Men det där andra var ingen rolig länk, jag hade ju velat vara först att skriva om den där potatissalladen nu är jag bara en dålig eftersläntrare. :)

Jag tyckte varken salladen var supergod eller dålig (för att vara köpessallad). Så frågan är hur påverkade Allt om mat var över att det stod kocklandslaget på locket när de smakade på den och hur påverkade Sveriges konsumenter i samverkan var av innehållsförteckningen när de smakade på den. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Dagens Handel uppmärksammade att Kocklandslaget öppnat en webshop med köksredskap med kocklandslagets logga på. "Bra köksredskap är A och O i köket. Därför känns det extra roligt att kunna erbjuda matintresserade de produkter som vi själva tycker om och använder oss av"
Gäller det potatissalladen också då?

Så var det förhandsvisningen av det hemliga 8) temat för Culinary Olympics 2008. Idag, på NK. Man tar tillfället i akt att bjuda in till en unik förhandsvisning av Showmatsbordet, även kallat det Kalla Bordet. Kocklandslagets lagledare Krister Dahl berättar om OS-satsningen och det bjuds på delikata smakprover. Potatissallad? ;D

Är jag elak?

Maskros

Hej! Tillbaka från knödelcountry med 14,45 kg mat och dryck i väskan... Kunde naturligtvis inte motstå  att shoppa loss några sista kilo i Innsbruck när jag fick en halvtimme till övers.  Men det är ju ett annat ämne.
Jag noterar att diskussionen har gått vidare, och att det blir lite för råddigt att svara på allt.

Men i allafall: Jag tar inte ställning för eller emot vad Kocklandslaget gör. Jag berättar bara hur saker fungerar.
Kocklandslaget är inte några demokratiskt valda representanter för sveriges matkultur. Deras prestationer i Erfurt om en månad går ut på att laga mat på hög internationell restaurangnivå. Det är det dom tävlar i, inte  i moralisk integritet eller i att använda ekologiska råvaror.
Jag tror att den saken behöver redas ut. Svenska kocklandslaget är inga riddare som ska rädda Sveriges mat från tillsatsträsket, även  ett flertal av medlemmarna gärna drar ut i den striden i andra fall.

Det här med matkultur är en fråga som berör oss alla väldigt mycket. Matkultur är väldigt nära kopplad till identitet, och få saker kan uppröra så mycket. Jag kanske kan upplevas som cynisk, men min synvinkel på Svenska Kocklandslaget är uppenbarligen annorlunda än dom flesta andras. Jag kan inte bli upprörd av att proffs gör det dom är betalda för att göra, för det är ju inte så att alla svenska medborgare genom skatten finansierar vårt kocklandslag.
Kocktävlingar har i alla år varit beroende av sponsorer. Polarica har en tävling om årets viltkock, Arla har alltid använt Årets kock som reklampelare, Bocuse d´Or är sponsrat av skotska nötköttsuppfödare och norska fiskproducenter.

Och den där potatissalladen, den hoppar jag nog över. Inte för E-numrens skull, utan för att jag inte tror att äpplen eller creme fracihe tillför något till en potatissallad. Sen så skulle jag väldigt gärna vilja ha allas synpunkter på hur man får en potatissallad eller liknande produkt att hålla i mer än tre dagar utan att tillföra några konsistensgivare eller konserveringsmedel, särskilt om den innehåller äpplen och mejeriprodukter.







Skilled professional since 1979

Shanta

"Fin konsistens på potatisbitar och sås. välkryddad med tydlig dillsmak. Gott med syltlök", lyder omdömet som allt om mat ger.

Man blir ju lite fundersam på hur objektivt testet är med tanke på att Tom Sjöstedt, som är med i kocklandslaget arbetar med allt om mat regelbundet. Ungefär som när de alltid ger femmor när en medarbetare get ut en ny bok..

Maskros

Jag såg potatissalladen i butiken igår. Tänkte att jag måste smaka, nu det har diskuterats. Men nä. Verkar inget kul. hade den varit i mindre förpackningar så.
Skilled professional since 1979

agnetasch

Här har du chansen; I pressreleasen ovan erbjuder man prover på den delikata potatissalladen:

För produktprover kontakta:
Erica Wigge, Hill & Knowlton, 08-402 89 19 eller e-mail erica.wigge@hillandknowlton.com

Där kan du säkert få en årsförbrukning om du ber snällt ;D

Andreas

Citat från: Shanta skrivet 2008-09-23 22:47
Man blir ju lite fundersam på hur objektivt testet är med tanke på att Tom Sjöstedt, som är med i kocklandslaget arbetar med allt om mat regelbundet. Ungefär som när de alltid ger femmor när en medarbetare get ut en ny bok..


Har du alltså numret av allt om mat där testet finns? Står det något om vem som gjort testet och om det är ett blindtest?

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-22 19:15
Sen så skulle jag väldigt gärna vilja ha allas synpunkter på hur man får en potatissallad eller liknande produkt att hålla i mer än tre dagar utan att tillföra några konsistensgivare eller konserveringsmedel, särskilt om den innehåller äpplen och mejeriprodukter.


Det får man förstås inte. Det där är något jag funderat på många gånger när jag sett produkter med många tillsatser, vissa är motiverade och andra inte, frågan är vad som är absolut miniminivå för en potatissallad?

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-22 19:15
Svenska kocklandslaget är inga riddare som ska rädda Sveriges mat från tillsatsträsket, även  ett flertal av medlemmarna gärna drar ut i den striden i andra fall.


Nej några riddare tror jag ingen tror de är. Vad som däremot överraskar mig är att de inte är smarta nog än att vara mer måna om sitt rykte än att för några futtiga kronor trycka dit nunan på första bästa produkt. Givetvis behöver de sponsorer men sponsring innebär inte att man inte kan säga nej till sånt som kanske inte är så bra för den egna imagen.

Men att kocklandslaget inte har så jättebra omdöme framgår tydligt i det här pressmeddelandet från maj förra året: "Jordbruksdepartementet har som mål att stimulera till ökat användande av ekologiska råvaror för att värna om djur och miljö. Svenska Kocklandslaget vill också främja ekologiskt tänkande, för smakens skull." http://www.kocklandslaget.se/press/070508%20Ekologiskt%20for%20den%20goda%20smakens%20skull.pdf Läser man mellan raderna bryr kocklandslaget sig inte alls sig om djur och miljö utan endast om hur det smakar.  ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

2008-09-27 11:44 #24 Last Edit: 2008-09-27 15:10 by agnetasch
Ibland undrar man om dom ens bryr sig om smaken.

I februari gick Sodexo* ut med att Kocklandslaget varit dom behjälpliga med att utforma "SoFresh" deras nya måltidsprodukt för sjukhus.

*Sodexo, ett världsledande multinationellt serviceföretag med verksamhet i över 80 länder världen runt. Företaget erbjuder tjänster inom måltider, lokalvård och liknande supporttjänster.
Så här säger Sodexo om SoFresh: "En varierad och spännande 20-rättersmeny med enportions-förpackade rätter. Hemligheten bakom den hemlagade smaken är tillagningen i nyöppnade Stjärnköket i Märsta, som är ett av Europas modernaste produktionskök. All tillagning sker enligt kallmatsmetoden där varje portionsförpackad rätt paketeras i en obruten kylkedja. När det sedan är dags att äta tillagas maten i mikrovågsugn i direkt anslutning till serveringen"
http://www.sodexho-se.com/dk/-/Pressrum/Nyhetsarkiv/Patienter-erbjuds-lacker-20-rattersmeny-att-valja-fran-SoFresh--ny-innovativ-svensk-maltidsprodukt/

Är det inte detta vad Matupproret handlar om? Att mat inte ska lagas i centrala kök utan god mat ska lagas nära patienten/gästen. Och här är det KOCKAR som jobbar på motsatsen.

Visserligen är Sodexo en av Kocklandslagets sponsorer men det kan väl räcka med att en av lagets medlemmar jobbar där :-\

Kocklandslaget verkar ha ett finger med i spelet överallt, kan dom inte träna på sitt i stället? 



Maskros

Citat från: agnetasch skrivet 2008-09-27 11:44
Ibland undrar man om dom ens bryr sig om smaken.

I februari gick Sodexo* ut med att Kocklandslaget varit dom behjälpliga med att utforma "SoFresh" deras nya måltidsprodukt för sjukhus.

Så här säger Sodexo om SoFresh: "En varierad och spännande 20-rättersmeny med enportions-förpackade rätter. Hemligheten bakom den hemlagade smaken är tillagningen i nyöppnade Stjärnköket i Märsta, som är ett av Europas modernaste produktionskök. All tillagning sker enligt kallmatsmetoden där varje portionsförpackad rätt paketeras i en obruten kylkedja. När det sedan är dags att äta tillagas maten i mikrovågsugn i direkt anslutning till serveringen"
Är det inte detta vad Matupproret handlar om? Att mat inte ska lagas i centrala kök utan god mat ska lagas nära patienten/gästen. Och här är det KOCKAR som jobbar på motsatsen.



Edit: Om det här inlägget ser konstigt ut så beror det på att jag inte riktigt har greppat forumgränssnittet.

Alla som någonsin har smakat sjukhusmat ser nog det där som en förbättring. Man kan tycka vad man vill om Sodexo, men att deras snikna, snåla och centralstyrda enhetskök slutar upp med att försöka laga mat och bara levererar microlådor kan bara innebära något gott för slutkonsumenten. Att det så kallade "Matupproret" är helt utan verklighetsförankring är  en annan sak.



Skilled professional since 1979

agnetasch

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-27 18:55
Alla som någonsin har smakat sjukhusmat ser nog det där som en förbättring.
Konservera inte såna där gamla föreställningar; ungefär som bortskämda ungar som tycker att skolmaten är äääcklig. Du har inte tänkt på att man besöker sjukhus när man mår dåligt o guldkrogar när man mår bra. Vid vilket tillfälle tycker man maten smakar bäst?

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-27 18:55
bara levererar microlådor kan bara innebära något gott för slutkonsumenten

Jag hoppas inte att du menar att dessa 20 maträttsalternativ skulle tillgodose ett helt sjukhus behov av mat? Vad ger man dom med tugg- o sväljsvårigheter? Ska avdelningspersonalen stå o mixa deras mat? Olika portionsstorlekar? Såga i plasttallriken? Gluten- o laktosintoleranta? Dom som inte äter fisk eller griskött? Dom som vill välja mellan tillbehör typ ris, potatis o potatismos, kokta eller råa grönsaker? Alla dieter?

SoFresh passar kanske till de relativt friska, unga patienter som åker hem efter ett par dagar, men de äldre då, på långvården? Ska de dras med variationen av endast 20 maträtter i evigheter? Kommer de äldre att bli stormförtjusta i Qorn i sötstark sås eller Pesto och fetaost vit fisk med apelsinsmakande fullkornsris? Här är SoFresh meny:
http://www.sodexho-se.com/dk/-/Tjanster/Maltidsservice/Maltidskoncept/SoFresh/

Dessutom ska maten värmas i mikron; har en avdelning en mikro o 30 patienter tar det bortåt 2 timmar innan alla fått mat. Ska maten serveras på tallrik i stället för i plasttråget tar det ännu längre tid.

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-27 18:55
Att det så kallade "Matupproret" är helt utan verklighetsförankring är  en annan sak

Ja att Matupproret inte har någon förankring i din o Kocklandslagets gudomliga gourmetverklighet förstår jag ju, men vi vanliga dödliga på-golvet-köksmänniskor ser det nog som ett genombrott för mänsklighetens rätt till god mat livet igenom. Att man inte kan genomföra saker o ting bums behöver inte betyda att man ska sluta försöka.

Åter till ämnet; Kocklandslaget reklamvärde.
Blir dom trovärdiga när dom säger en sak o gör en annan? Så här presenterar dom sin framgång i en pressreleas den 19 sept:
"Grunden till framgången ligger i ett effektivt teamarbete och en osviklig känsla för att förädla våra svenska råvaror och utveckla nya mattraditioner" I klartext betyder det en tvetydig industripotatissallad o att sjukhuspatienter äntligen ska få samma långt-bort-ifrån-mat som förkastas av våra äldre. Det bara måste belönas med en guldmedalj! ;D


Maskros

agnetasch, tack för en väldigt bra replik. Många bra och kunniga invändningar. Faktiskt så bra att jag inte hinner att  kommentera, utan får nöja mig med att tacka för seriös kritik.

Det enda jag hinner med att säga, det är väl att jag föll till föga idag och köpte en burk av den potatissallad som diskussionen ursprungligen handlar om...  Den är väldigt dålig.
Skilled professional since 1979

agnetasch

Jag tror att jag också, med fara för eget liv, ska ta o köpa en burk :o
Det känns nästan som om man skulle vilja dra av kostnaden i deklarationen ;D

agnetasch

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-29 20:28
Den är väldigt dålig.

Håller med dig, den föll inte mig på läppen heller.

Shanta

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-27 08:54
Har du alltså numret av allt om mat där testet finns? Står det något om vem som gjort testet och om det är ett blindtest?


Nej och nej, enda meningen i texten som hintar om hur testet går till är "vi som sitter runt bordet", i övrigt spyr de bara galla över de andra potatissalladerna och hyllar kocklandslagets.

Maskros

 För flera veckor sedan så skrev agnetasch en kommentar till mig som var väldigt bra, och den måste naturligtvis besvaras, även om det blir sent.
För att inte citera ihjäl den här texten, så är det bättre att scrolla upp och läsa agnetasch´s inlägg en bit upp först, då blir sammanhanget klarare.

So Fresh: Visst, här har Sodexho plockat russinen ur kakan. Man använder några kända kockars namn för reklamvärdets skull, och urvalet av maträtter speglar inte på något vis de speciella kostbehov eller de rutiner som finns på sjukhus eller äldreboenden. Jag är helt och hållet överens med dig om att dom har struntat i den biten. Förmodligen är det för att Sodexho och kommunpolitiker ska kunna skryta över att det är stjärnkocksmat som serveras. Det suger.

Angående matupproret: Sverige saknar alla som helst möjligheter att åstadkomma den matrevolution som efterfrågas.

Vi är för få, för utspridda och vi har inte den infrastrukturen.Vi har inte samspelet mellan tätbefolkad och levande landsbygd och dynamiska tätorter som krävs för att en kraftig regional livsmedelsproduktion och matlagningskultur ska uppstå. Därför menar jag att Matupproret inte har verklighetsförankring.
Se på dom länder i Europa där lokal matkultur och regionala råvaror ses som självklarheter. Italien är väl kanske det bästa exemplet, med en befolkningstäthet på 197 personer per kvadratkilometer. Sverige har 21,9 personer på motsvarande yta. Eller en annan jämförelse, Sverige skulle behöva ha en befolkning på 46 miljoner människor om vi levde lika tätt som i Frankrike. Lilla Österrike, med en yta som är en femtedel av Sveriges, har en befolkning på 8,2 miljoner.
Hur många PDO eller PGI-ostar finns det i Italien? Sverige har Wästerbottensost...
http://ec.europa.eu/agriculture/qual/en/it_en.htm

Har dom här siffrorna något samband med dessa länders matkultur och lokala livsmedelsproduktion? Har dom här siffrorna något samband med vilket råvaruutbud, personalstyrka eller kundunderlag ett storkök i Europa har?
Ja, jag är övertygad om det. Det räcker med att resa omkring på den tätbefolkade landsbygden i Europa och gå in i en livsmedelsbutik för att förstå. Marknaden uppstår om det finns producenter och köpare. Vi har inte det i vårt land.

Att "skriva en namninsamling och skicka till kungen" kan visserligen ge en känsla av att man gör något, men det avhjälper inte det grundläggande problemet, och det är att vi inte är tillräckligt många människor i Sverige.

Nog om politik och demografi. Jag slängde potatissalladen. Några smakskedar räckte, sen blev den stående i kylskåpet.
Jag tror att någon i kocklandslaget varit bakfull en dag och ätit dill och cremefraiche-cihps, och sen fått snilleblixten att göra en potatissallad med den smaken...





Skilled professional since 1979

sparring

Hej Maskros!! ;D ;D ;D

Du, att skriva en namninsamling och lämna till Kungen?? har ALDRIG varit ett mål för matupproret!

Att skriva en namninsamling och mobilisera folket ( konsumenten) och samla ihop en hel skrälldus med folk... där kanske vi kommer närmare "verkligheten".

Underskatta aldrig folks förmågor att förända och förbättra! Jag må vara en liten kulla men just nu är jag en liten
Kulla med 26 000 mailadresser och kontaktnärverk.... den siffran växer för var dag som går. ( alla skriver inte dit sina
mail adresser men ca 90% gör det.) Vilket i sin tur betyder att när 100 000 har skrivit på så har jag ca 90 000 i mitt kontaktnätverk.

Vad skulle man kunna göra då?.....................................?!  ;)

Sen måste jag säga att jag tycker väldigt mycket om våran kung men vad fick dig att tro att jag skulle lämna namnlistorna till honom???

På måndag kommer ett pressmedelande att skickas ut då kanske du förstår vad kullan och matupproret har planerat tillsammans med alla som hjälper till . För det är så att det är många som hjälper till i denna kamp för att de svaga skall få bra mat.

Vi kommer att förändra och förbättra, det kommer att ske... ty vi är envisa! ;D

Vänligen

Camilla Sparring, matupproret

Markus138

Andan i Maskros inlägg verkar vara att det är ingen ide att försöka påverka, det kommer iallafall inte att lyckas.
Ska vi sluta rösta i riksdagsval, eftersom "min röst kan ändå inte påverka något"?

Kan vi i en stor gemensam aktion vissa vårat missnöje över vissa matproducenters varor så kommer dom ändra på sig. Det vill jag lova!
Storleken på ett land har inte med saken att göra, det finns många företag som är svenska (fast med utländska ägare) Dom vill nog ha ett starkt varumärke i varje land där dom verkar. Börja smått, sen har vi snöbollseffkten.

Sen tvivlar jag på att kocklandslaget använder sig av E tillsatser när dom "tävlar" men det är en annan fråga

kurt

Funktionen för mjölksyra och askorbinsyra i livsmedel är att kunna öka lagringstiden, mjölksyran sänker ju pH och det förhindrar tillväxten av många bakterier, och även askorbinsyra skyddar mot bakterietillväxt. Ingen kock som lagar färsk mat skulle ju komma på att tillsätta det i potatissallad.

Maskros

Citat från: kurt skrivet 2008-11-15 16:28
Ingen kock som lagar färsk mat skulle ju komma på att tillsätta det i potatissallad.


Det stämmer. Men nu blandar du ihop restaurangmat som har tre dagars hållbarhet med industrikäk.
Det vore ju ganska misslyckat av K-Salat att göra en potatissallad som var oätbar samma dag den nådde butikerna.
Och jo, det används tillsatser med E-nummer i varje stjärnkocks kök. Men det har häftigare namn på etiketten på burken.

Andan i mina inlägg handlar inte om att det är meningslöst att försöka påverka. Visst har konsumenttryck påverkat mycket.
Den som var med på 80-talet minns hur snabbt det gick att få oblekta kaffefilter, miljömärkta blöjor och liknande.
Och de senaste åren har företag som Unilever varit väldigt lyhörda för att till exempel plocka bort MSG (E621) ur sina produkter. Bit för bit försvinner detta förhatliga ämne.
Så visst går det att påverka. Men det gäller att ha kunskap om vad det är man vill och ifall det överhuvudtaget är genomförbart.

Camilla:
Att kräva en omställning till lokalproducerade livsmedel i inköpen hos Sveriges upphandlande kommuner och landsting är lätt, men att begära denna process när varken producenter, marknad eller finansiärer finns är orealistiskt.

Vilken kommunal skattesats vill du ha? Är du villig att inte ha råd med Happy Meal och ishallsträning för att dina barn ska ha dubbla antalet skolkokerskor och en duktig köksmästare som handlar lokala råvaror som inte existerar?
Är du villig att avstå från Thailandssemetern på vintern för att ungarna och gamlingarna ska få hemkokt ärtsoppa och hemstekta pannkakor på frigående ägg?

Sverige är ett rikt land, men det är också väldigt stort och glesbefolkat. Vi har använt vår rikedom så att alla har billiga Gorbyspiroger och en platt-TV. Om vi vill prioritera andra saker måste vi avstå från någonting.

Att bygga upp en livskraftig lokal livsmedelsproduktion tar tid, och framförallt behövs det en marknad. Jag har tre konkreta förslag som skulle lösa problemet.
- öka invandringen.
- öka det kommunala skatteuttaget
- flytta Sveriges befolkning till söder om Dalälven

Jag antar att  det är svårt att vinna sympatier för dessa förslag. Det är lättare att göra namnlistor och önska sig mysig lokalproducerad mat .









Skilled professional since 1979

Markus138

Man får vad man betalar! Om jag flyttar blicken en halvmeter till vänster om Kocklandslagets potatissallad så finns det garanterat ett alternativ som är lite dyrare men lite bättre. Så är det med dom flesta varor. Det är genom vad vi köper vi kan påverka.
Därför är det bra att upplysa om vad som är bra och dåligt.

Sen gillar jag Maskros ide om att flytta sveriges befolkning norrut. Världens bästa bär kommer norrifrån.
Jag gör däremot tvärtom, jag flyttar till Helsinki.

Andreas

Maskros: Jag håller med, matupproret kunde haft bättre fokus men själva kärnan dvs. att nån engagerar sig för bättre mat åt barn, äldre och sjuka är väl ändå värd att stödja?

Tillbaka till trådens ämne, Markus138 har en bra poäng i att det finns alternativ. Kocklandslaget erbjuder nu så här lagom till jul även en rödbetssallad med en imponerande lång ingredienslista.

K-salat Kocklandslagets rödbetssallad med strimlade, krispiga rödbetor
1) rödbetor
2) vatten
3) socker
4) salt
5) vegetabilisk olja
6) gurka
7) ättika
8) naturlig arom
9) yoghurt
10) past. äggulor
11) naturligt äppelkoncentrat
12) naturlig rödbetsfärg
13) honung
14) ingefära
15) naturlig kanelarom
16) senapsmjöl
17) peppar
18) pomeransarom
19) curry
20) koriander
21) Konserveringsmedel E202
22) Konserveringsmedel E211
23) Antioxidant E300
24) Emulgeringsmedel E412
25) Emulgeringsmedel E415
26) Andra tillsatser E1422
27) Surhetsreglerande medel E330
28) Surhetsreglerande medel E270
29) Surhetsreglerande medel E296

Tjugonio ingredienser, det är många det! Är det möjligt att göra en sallad med färre? Ja, salladsgruppen klarar sig med tolv.

Salladsgruppen á la Carte Rödbetssallad
1) rödbetor (56%)
2) vegetabilisk olja
3) vatten
4) socker
5) äggula
6) stabiliseringsmedel E1442
7) stabiliseringsmedel E1414
8) ättika
9) lök
10) färgämne (rödbetextrakt)
11) konserveringsmedel kaliumsorbat E202
12) konserveringsmedel natriumbensoat E211

Finns det kanske rödbetsallad med ännu färre ingredienser/tillsatser att köpa?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Suck!
Om man skulle skicka ett exemplar av "Den hemlige kocken" till Kocklandslaget. Dom verkar ju leva i sin egen lilla värld, helt ovetande om att det blåser storm kring onödiga livsmedelstillsatser.
Undrar vad nr 8 naturlig arom är?

agnetasch

Jaha, nu har Kocklandslaget tjänat en hacka på mig igen. Jag köpte så klart en burk rödbetssallad á 25:- för att smaka.
Nej, INTE god. För det första; vad har dom fått det ifrån att rödbetor ska vara strimlade i en rödbetssallad. Dom ska vara tärnade >:(
Dessutom uppfattar man inte rödbetorna som krispiga utan som hårda >:(
Någon smak av rödbetor eller ättika är svår att upptäcka. Kanel o fett är de mest framträdande smakerna.
Är det nån som vill ha en påbörjad burk rödbetssallad?

Andreas

Ajdå synd att den inte var god. Men smakade du den bara som den var eller åt du den tillsammans med exempelvis skinka, kocklandslagets rödbetssallad kanske gör sig bäst tillsammans med nåt annat?

Apropå det du skriver om Kocklandslagets egna lilla värld undrar jag hur samarbetet mellan Kocklandslaget och K-salat går till, är det:
a) Kocklandslaget recept fullt ut?
b) Kocklandslagets recept som K-salat följer punkt till pricka förutom att K-salat tillsätter de tillsatser K-salat tycker behövs?
c) Kocklandslagets recept som K-salat sen "tolkar" lite som de vill?
d) K-salats recept som Kocklandslaget egentligen inte alls har något med att göra förutom att de lånar ut sitt namn?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag provade rödbetssalladen genom att lägga ett lager på ett knäckebröd o sedan skiva några köttbullar på. Klassiskt o gott. I vanliga fall.
Att det inte smakar rödbetor om salladen kanske beror på att det knappt finns några rödbetor i den; 30% "råsyltade" rödbetor o 19% inlagd gurka innehåller den.
Men kanel är det gott om, eller naturlig kanelarom. K-Salat hade en tävling där man skulle föreslå ett läckert sätt att servera den nya rödbetssalladen. Jag föreslår att man värmer den o äter den med mjölk, som risgrynsgröt. Man behöver inte strö kanel på ;D

Andreas, det hade varit mycket intressant att få veta svaret på din a-d-fråga. För Kocklandslagets egen skull hoppas jag att dom i framtiden i alla fall smakar på de saker de lånar ut sitt namn till.
Är det dom själva som gör recepten hoppas jag att de låter nån annan avsmaka ;)

Afram Haffo

Det va ett tag sen någon kommenterade i denna tråd , denna riktigt intresanta tråd vill jag att ni som har varit insatta i att fulfölja uppdraget och fråga ut personerna i frågan,
*vad tycker ni om eran potsallad
*är det bra eller dålig kritik ni har fått
*vem gjorde testet i allt-om-mat
*va det ett blindtest

Sen så skulle jag vilja ta en snarlik men dåligt recenserad potsallad och ta kocklandslagets pot sallad och skifta burkar och låta oberoende mat tidningar testa en gg till = är det landslaget som säljer eller är det produkten, ska nog testa på mina vänner ;)

agnetasch

Ta inte Euroshoppers potatissallad o jämför med, det blir inte rättvist. Den är hemskt mycket bättre än Kocklandslagets ;)

Afram Haffo

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-26 09:33
Ta inte Euroshoppers potatissallad o jämför med, det blir inte rättvist. Den är hemskt mycket bättre än Kocklandslagets ;)

Varför inte , det är ju då man kan se hur en "billigare" produkt kan slå "Kocklandslagets" potsallad ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal