Vad bakade du för matbröd senast?

Startat av Andreas, 2007-05-06 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Skållade inte då jag bara ville baka och bli klar helt plötsligt. Smakade fint nyss och jag ska inte frysa allt utan spara ett par skivor till tisdag och onsdag för att se om det fortfarande är okej.
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Citat från: Krista skrivet 2009-05-05 15:53
Åh lever Herman fortfarande?! :D Har inte kollat wws (än) men en gammal pluggkompis hade ett recept på Herman-kaka (det var en god mjuk kaka, inte ett bröd alltså) och delade ut Herman-sur till dem som ville ha. Det här var några år sen, kanske 2005, och jag kommer inte ihåg riktigt hur den smakade annat än att den blev rätt god :)


Nu har det anlänt en Herman här också. Ska bli en äppelkaka så småningom. Dottern är eld och lågor och spanar in bubblorna. 

Lucy

Bakade Julvört från Monika Ahlbergs bok "Bröd och Marmelad". Slutresultatet blev bra men det känns som att det var något tok med receptet, fick öka på degvätskan med 3 dl och fick ändå inte i allt mjöl. Någon annan som bakat efter det receptet och fått till det bra utan att göra någon ändring? Nåja, bra att det vart gott tillslut i alla fall :)

bryggens


annamaria

Vad goda dem ser ut! Men vad är det för något?  :-[

Kari

Jag bakade ett sur/finskt/ngt platt på aprikoslevain och det blev en överraskning efter dygns vila - vi och barnen åt mer än förväntat :)
Det bästa - för en gångs skull - är att jag skrivit upp exakt hur och vad jag blandat i ;D

Kari


Hankki

Dinkel/rågfrallor
Började med poolish på 400g vatten, 300g grovt rågmjöl och 5 g jäst igår samt skållade 1 dl rågkross med 1 dl vatten.
Idag 300g dinkelfullkornsmjöl, 400g manitoba cream, 19g (1dl) kruskakli, 400g vatten.
Körde ca 12min och tillsatte 20g havssalt (ca 1msk) och körde igen 4-5 min.
Jäste 1,5 timme med lite pain de martin och jan hedh trix, hopvik och stöt.
Delade i ca 100g bitar och rundrev, lite som martin, till bollar som sedan plattades till. Fick använda extra vetemjöl för att bullarna inte skulle fastna i händerna pga den lösa degen.
Fick jäsa ytterligare ca 1 timme och gräddades på baksten ca 13min i 225 graders varmluftsugn.
Har gjort dessa 2 gånger tidigare. 1 gång utan rågkross och skållningsvattnet samt 1 gång med endast 600g vatten, också utan rågkross men det blev för torrt.

jempa39

Idag bakades det Anna Skippers bröd. Det brödet ordinerades till Kicki Danielsson i du blir vad du äter när hon skulle tända av från sitt falukorvs ätande. Tveksam till om brödet gjorde nåt underverk för Kickis del med gott och enkelt fiberbröd helt klart!  ;)
I Brist på bröd får man äta limpa.

Kari

Vanliga, enkla frallor med Manitoba Cream, rågmjöl och grahamsmjöl. Smakar just och gott med bara smör :)

Mickan

Citat från: jempa39 skrivet 2010-01-06 23:00
Idag bakades det Anna Skippers bröd. Det brödet ordinerades till Kicki Danielsson i du blir vad du äter när hon skulle tända av från sitt falukorvs ätande. Tveksam till om brödet gjorde nåt underverk för Kickis del med gott och enkelt fiberbröd helt klart!  ;)


Recept?
Video meliora proboque deteriora sequor

jempa39

Här kommer receptet...håll tillgodo Mickan! :)
I Brist på bröd får man äta limpa.

annamaria

Favorit i repris. Grötbullar. Snabb-bakade och perfekt till veckans frukostmackor. Kan varieras med diverse fröer och om man vill - en grövre mjölsort.

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2009/02/syrrans-grotbullar.html


Ia

Ia´s Matblogg

Mickan

Efter att ha ätit julkryddat bröd ett tag var det dags att fylla på frysen med något nytt. Jag bakade två stora limpor med dinkelfullkorn, solrosfrön och russin. Maken som äter 90 % av vårt bröd valde kummin som smaksättning. Gott blev det och riktigt lagrad Jarlsberg på passade fint.
Video meliora proboque deteriora sequor

milaja

Jag kände att jag fastnade lite på de första bröden jag testade i "Riddarbageriets bröd" (Kamut Grande, baguetter och solros/pumpa/valnöts-bröd)  Så igår bakade jag "Rostad havre"

Idag ska jag baka ut ett sånt där som ska jäsa över natten med (Riddar sour eller något sådant hette det)

kryddburken

En kopp the, en god vän på frukost & nybakade Ostfrallor med cheddar! :)
http://kryddburken.se/2010/02/02/ostfrallor-med-cheddarost/

Kari

Kryddburkens bröd enligt ovan - på gång!

Anders_H

Idag ska de nya baguettplåtarna invigas med torped på rågsurdeg. Jäsningen går bra men degen är oroväckande ospänstig (spricker vid viken) och är ganska lös. Det här blir spännande...  ???

annamaria

Har idag bakat Korngrynskakor. Har aldrig bakat med korngryn förrut. Har ni? Dem ser ut som ljusa hålkakor utan hål. Fluffiga och fina. Inte smakat än. Svärmor informerade om att det var det dem dog av i Utvandrarna.... :o

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal