Vad bakade du för matbröd senast?

Startat av Andreas, 2007-05-06 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Robert021

Det senaste matbrödet jag bakade var mesost-limpor, jättegoda.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Anders_H

I söndags, förra veckan alltså, gjorde jag för första gången baguetter. Det blev rågsurdegsvarianten som finns i Pain de Martins bok.

Resultatet blev sådär, ganska kompakta och de klibbade fast ganska rejält mot non-stick-ytan på baguettplåtarna. Lärdom: mer mjöl på plåten nästa gång (kanske tom smörja med olja eller smör) och troligen ett annat recept...


Anders_H

Idag, trots förkylning, så gjorde jag ett dubbelbak. Det blev frukostfrallor och vetesurdegsbaguetter. Bägge recepten från Pain de Martin.

Frukostfrallorna blev mycket bra förutom att de inte reste sig riktigt så mycket som jag önskat.

Baguetterna blev också bra, trots att jag tog fullkorn dinkelmjöl. Det gjorde dem troligen lite grövre än tänkt. Baguetterna satt riktigt fint tillsammans med ost, skinka och paprika till eftermiddagsfika. Har fortfarande lite problem med att de klibbar fast i plåtarna trots mer mjöl. Lärdom: Nästa gång ännu mer mjöl på plåten. Dessutom blev inte hålen i bröden jätte stora, får se hur jag kan lösa det (ska börja med att använda grahamsmjöl).

Anders_H

Har haft mycket tid att baka denna helgen. Idag blev det ett honungsbröd. Fick möjlighet att inviga mina jäskorgar. Var rädd att degen skulle fastna så jag mjölade ordentligt, kanske tom lite för mycket, men fastna gjorde det inte.

Bröden blev riktigt stora o fina, 8 cm höga och 21 breda. Skorpan blev kanske lite tunn, undra vad man kan göra för att det ska bli hårdare? Innanmätet blev riktigt saftigt. Kanske gick jag lite hårt åt degen innan den hamnade i korgarna, stod att man skulle platta ut och vika ihop mot mitten några gånger. Jag rundrev dem nästan. Kan vara så att det därför inte blev några jätte hål i brödet (använde Manitoba Cream). Dock fick de gott om små hål  ;) De sprack lite i underkant, hade nästan förväntat mig att de skulle spricka mer (fast ovanpå).

Robert021

Idag blev det storbak. Frövi Tekaka och limpor efter eget recept. Det bakades massor av kaffebröd också men mer om det i en annan tråd.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

annamaria

Citat från: Robert021 skrivet 2010-02-20 22:25
Idag blev det storbak. Frövi Tekaka och limpor efter eget recept. Det bakades massor av kaffebröd också men mer om det i en annan tråd.


Vad blev det för goda limpor? Eget recept är oftast godast, beprövat och bra. Finns det ett "på ett ungefär recdept"?

Robert021

Citat från: annamaria skrivet 2010-02-21 16:22
Vad blev det för goda limpor? Eget recept är oftast godast, beprövat och bra. Finns det ett "på ett ungefär recdept"?


Jag har tyvärr inget recept, det blev ett 'man tager vad man haver' bröd. Det jag kan säga är att det innehöll havregryn, vetemjöl, durum-mjöl, russin, brödkrydda special och massor av andra småslattar. Det bakades på en liter vätska (vatten) och ångbakades i ugnen i 45 minuter. Gott blev det, som så många gånger förr. :)
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

annamaria

Vad innehåller brödkrydda special? Jag har bara provat vanlig brödkrydda.

Robert021

Den är som vanlig brödkrydda men med tillägg i bland annat pomerans. Jag köpte den här, http://www.essencefabriken.se/
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

annamaria

Åh tack, vad mysig själva butiken ser ut. Har du beställt på nätet eller handlat där?

Robert021

Jag handlade på plats, jag jobbar bara några kvarter bort.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Kvasthilda

Bakade havregrynsbullar. Först kokade jag en gröt av havregryn, vatten och salt (havssalt), sen blandade jag ut den med mjölk till lämplig temperatur, jag hade torrjäst idag. Ner i bunken och sen i med en klick honung, mjukt smör, lite fullkornsdinkel, torrjäst och sedan vetemjöl tills det blev en fin deg som fick jäsa 40 minuter. Bakade ut nån slags minibaguetter (fast dom bredde ut sig och blev bullar istället!) som fick jäsa i ca 20 minuter. Sen pensla med vatten och så strödde jag flingsalt på hälften och solrosfrön på hälften. Gräddade 225 grader med en skål vatten i botten på ugnen.

Dom blev mmmmums! ;D
Det gör inget om det är enkelt.

kryddburken


Mickan

Jag har precis satt ett gäng frallebullar på nattjäsning kylen. De är fulla av pumpafrön, solrosfrön, valnötter och tranbär. Degen är ganska ljus med lite fiberhavregryn. Bakar av dem innan jobbet och låter det inleda min "kaffevecka".
Video meliora proboque deteriora sequor

Anneli

Bakade tekakor med havregryn, linfrö & kesella i går

Kari


annamaria

Nu står det en form av Kajsa Varg bröd eller vad man nu kallar det - dvs tager vad man haver bröd. Kokte några dl fiberhavregryn, någon dl havrekross i lite vatten till en gröt. Spädde gröten med kallt vatten (ca 6 dl) så den blev 37 grader. Rörde ut 1 pkt jäst i lite av grötblandningen och hällde i någon dl sirap, 1-2 msk salt och sen resten av grötblandningen. Gjorde sen en deg av rågsikt och vetemjöl. Jäste 1 timme, formade 4 limpor och la på plåt, jäste 40 min till. In i ugnen 200 grader, ca 40 minuter eller tills dem är färdiga.

Kvasthilda

Bakade fyra limpor i en långpanna med lantbrödmjöl fyra sädesslag. Dom blev dock inte så stora men man kan ju äta flera skivor istället. :)
Det gör inget om det är enkelt.

Robert021

Jag bakade ett eget 'hittapå bröd' i helgen. Det blev fyra stora limpor bakade på bland annat rågmjöl, rågsikt, rågflingor (som havregryn fast av råg), vetemjöl special, russin och plommon.

Som vanligt inget recept men ändå resultatet jättegott.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Kari

Med risk för att verka tråkig - Freddes frukostfrallor - men 17 vad goda!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal