Helt medveten matkonsument - en omöjlighet?

Startat av Andreas, 2007-04-08 15:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Såg häromdagen ett nyhetsinslag om bristen på vatten i vissa länder. Där nämndes det hur mycket vatten det går åt för att producera olika livsmedel, har för mig att det gick åt 14000 liter vatten för att få fram 1 kilo kött och tanken var att styra över oss konsumenter mer mot livsmedel (läs grönsaker) som kräver betydligt mindre vatten att få fram. Som vägledning till detta skulle matvarorna få en märkning där det framgår hur mycket vatten det går åt för att producera dem.

Visst låter det vettigt? Men om man tänker efter lite - en till typ av livsmedelsmärkning...

Få se nu, vilka har vi hittils?
¤ Nyckelhål
¤ GI-märkning
¤ Rättvisemärkning
¤ Genmärkning (?)
¤ Laktosfritt

Sen kunde man tänka sig:
¤ Transportsträcka (för visst är det galet att frakta bröd runt halva Sverige)
¤ Energiåtgång vid produktionen (detta var också något jag hörde om nyligt, lokalproducerad mat är jättebra men inte jämt - sallad och kryddväxter odlat i Sverige på vintern innebär oftast oljeuppvärmda växthus och då är det bättre att transportera från annat håll)

Och säkert ännu fler. Med så många olika typer av märkningar, hur ska man som vanlig konsument orka hålla reda på alla när man handlar?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Kanske fungerar den gamla klassikern "ingen kan göra allt, men alla kan göra något"? Politisk konsumtion kan ta sig alla möjliga och omöjliga former det gäller kanske bara att hitta det som passar en själv bäst. Även om jag är fattig student försöker jag bojkotta brasilianska biffar och danska fläskfiléer till förmån för svenskproducerat (i den mån det kan kallas för svenskt..). Dock finns det problem med politisk konsumtion; det är bara de som aktivt väljer ett rättvisemärkt kaffe eller en lokalproducerad köttbit som anses vara upplysta, resten ses som den stora massan som handlar helt i blindo. Och så länge som t.ex. Konsums kravmärkta grönsaker defacto håller en betydligt lägre standard än de övriga kommer jag att köpa de salladshuvuden och purjolökar som i alla fall överlever en vecka i kylskåpet.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Kan man vara helt säker på att svenskproducerat kött alltid är det bästa? Vad gäller transporter ja, men i övrigt - är svenska djurhållningsregler och svensk foderproduktion alltid bäst?

Har aldrig reflekterat över att kravmärkta grönsaker skulle hålla lägre standard... vad menar du att det beror på?

Jovisst kan alla göra något, och symboler på produkterna kan hjälpa en att hitta det som passar en själv, men vad jag är inne på är att det blir ohållbart med alla föreslagna konsumentupplysningssymboler, blir det ett flertal olika på varje förpackning kommer man till sist inte att se någon av dem.

Man skulle kanske haft ett system som vägde samman alla aspekter i ett enda totalbetyg..?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

2007-04-24 09:32 #3 Last Edit: 2007-04-24 10:14 by crlhrv
Rent spontant antar jag att KRAV-märkta grönsaker inte är besprutade eller behandlade för en ökad hållbarhet. Sen räcker att gå till Konsum och titta på deras grönsaksdiskar, det brukar skilja sig väsentligt i kvalitet från andra butiker. Eller så är det Göteborgs Konsumbutiker som inte riktigt har koll..

Det är faktiskt ingen dum idé med någon slags "supermärkning"! Dock måste man kanske dela upp märkningarna i större grupper där t.ex. Laktosfritt, GI och Nyckelhålsmärkt innebär någon form av innehållsmässig kvalitetsmärkning (kanske är svårt att gruppera dessa?) och Rättvisemärkt, KRAV-märkt, Svanen och allt vad de nu heter, snarare har någon form av produktions- och miljöaspekter.

Finns det GI-märkta produkter? Väldigt underligt då denna metod inte på något sätt är vetenskapligt underbyggd.
(appropå GI: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1052970,00.html)

Hur gör ni när ni handlar? Tittar ni mycket på märkning? Väljer ni Rättvisemärkt choklad framför annan choklad? KRAV-odlade grönsaker framför andra? Lokalproducerad mjölk? osv..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Ang. hållbarhet KRAV: det har du rätt i, ju mer obehandlad och "naturlig" en produkt är, desto sämre hållbarhet. Att produkterna sen är lite dyrare och har lägre omsättning gör förstås inte saken bättre. Blir nog lätt ond cirkel av det hela när färre och färre köper för att kvaliteten blir sämre och sämre.

Tycker för övrigt att det är väldigt många butiker som rent generellt har problem att hålla fräscht i grönsaksdiskarna, förstår inte att det skall vara så svårt.

Ang. "supermärkningen", knepigt med uppdelning. Viss uppdelning måste man förstås ha: något som inte borde ingå i "supermärkningen" är sådant som har med sjukdomar att göra; laktos, socker, nöt-innehåll, för laktosintoleranta, diabetiker respektive allergiker eftersom detta inte på något sätt går i konflikt med vad som egentligen är en "bra" produkt.

Olika metoder som GI osv. bör inte heller ingå eftersom många produkter då inte alls skulle kunna ingå, och dessutom går i vissa fall metoderna i helt motsatt håll. (Jo det finns en GI-märkning, vi fortsätter den diskussionen i den nya GI-tråden.)

Men jag är nog lite inne på att vedertagna "nyttighetsaspekter" skulle kunna ingå - fett, fibrer, hyfsat lågt sockerinnehåll inom produktkategorin..? Fast undrar just när jag tänker efter: ta ost exempelvis: då skulle den magra osten ligga bättre till trots att den väldigt sällan är godast. Det skulle inte bli en märkning jag skulle följa i alla fall.

Återstår produktions- och miljöaspekter som du är inne på! Det skulle man väl i alla fall kunna göra en gemensam märkning av utan problem?

Så till din fråga: Jag är rätt dålig på att titta på märkningarna, köper väl rätt ofta ekologisk mjölk och ägg från frigående höns men vad gäller frukt och grönt går jag nästan enbart på fräschet. Vad gäller choklad blir det mest mörk "kvalitetschoklad" och kan inte minnas att jag sett nån rättvisemärkt sådan i de butiker jag besöker...
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Konusm här i närheten har precis lanserat nya rättvisemärkta produkter, bl a olika choklader. Jag ska kolla in dem och se vad det är för något.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Ett problem som jag upplever med rättvisemärkning, kravmärkning osv. är att det känns som att fokus ofta är mer på själva märkningen än på på kvaliteteten på produkten.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Andreas.
Jag är lite frågvis här.Jag är fullständigt medveten om att här finns ett antal uppfattningar. Jag vet inte riktigt vad du menar med "obehandlad" det kan ju innefatta mycket. Men om du menar att produkten är strålbehandlad mot mögelsporer mm. så håller jag med då håller den längre men annars borde det ju vara så att en grönsak som inte har växt upp med bundet kväve typ konstgödning innehåller mindre bundet vatten och då håller längre. Problemet är som jag ser det att varuhusen har inte resurser att hantera grönsaker på ett bra sätt ta tex. potatis som rullas in i en container och står där i 20-25 graders värme då spelar det egentligen ingen roll vad det är för pot. så kan man inte hantera en sådan produkt. Om du i stället går till torget och handlar av en lokal odlare så är det som regel en helt annan kunskap som råder där. Detta problem att vi har stora enheter som säljer allt är inte bra, om man skulle råka fråga vem eller hur är dessa produkter odlade så brukar man få en syn som dom tror att man fått ett överspel. Men nu vet jag att alla inte kan gå på torget för det finns ju snart inga kvar. Därför tror jag att slow food rörelsen kan vara något för oss alla i framtiden. Jag vet att jag sticker ut hakan och att detta kanske inte hör hemma här i denna tråden men i så fall får ni flytta den. Men sambanden är klara den försäljningsorg. som vi har i dag ser inte till att vi ska få så bra råvara så möjligt här råder adra lagar. Vilka? Ja det skulle vara kul att höra lite om

Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

Bra åsikter och funderingar. Närproducerade grödor, Torghandel och Slow Food...vi; dvs marknaden, väljer vad vill äta. Vi kan också begära information hos producenter och leverantörer om odlingssätt, ursprung, märkning, transporter mm.

"Helt medveten matkonsument" är ingen omöjlighet men det kräver nog att du är mer eller mindre självförsörjande. Och även om det känns som en "omöjlighet" är varje medvetet steg i "rätt riktning" positivt.
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Roffekock: inget ont om torghandlare, men de har väl sällan möjlighet att hålla sina produkter vid speciellt optimal temperatur? Speciellt inte på sommaren...

Och slow food javisst, men hur ska man hinna det om all tid ska gå åt till att hitta juste mat? Läs första inlägget i tråden - vad är lösningen på problemet med alla livsmedelsmärkningar?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Det finns olika former av torghandlare dom som odlar själv och dom som köper och säljer. Om du är en som odlar själv brukar du som regel plocka dina grönsaker på kvällen innan försäljningsdagen eller på morgonen och då är det inga problem. Optimal temp. Ja du kanske vet vad som har hänt vid ett otal tillfälle i butikerna som har allting optimalt tex.vattendimma som gjort folk sjuka igår kollade jag ett stort varuhus som hade sina grönisar i 20 g. värme. Torghandlare som köper och säljer ja det är inte bra man måste välja sin torghandlare. Men visst om det är 25 g. varmt är det inte lätt att vara torghandlare.Slow Food är en rörelse som måste få mer bredd för att funka väl jag är medveten om det.  Fredrik har en bra syn på det"varje medvetet steg i "rätt riktning" positivt. Märkningen av livsmedel lämmnar jag där hän för dett är en djungel utan ände.
Matforum är bäst

Andreas

Roffekock: Äsch då, lämna huvudfrågan obesvarad! Jag ställer den igen så att den blir riktigt tydlig för alla som läser denna tråd i framtiden: Hur rensa upp i djungeln med alla olika livsmedelsmärkningar?

Hur ska vi som konsumenter kunna göra bra val när det finns så många olika symboler att hålla reda på?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Finns det någon sammanställning på symboler och märkning som förekommer i svenska livsmedelsaffärer?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Naturskyddsföreningen skriver mycket om olika märkningar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal