Grillpremiär!

Startat av Andreas, 2007-04-10 11:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Dags för säsongens premiärgrillning igår. Lite kyligt kanske, termometern visade 1,5 minusgrader, men vad gör man inte för lite kolsmak och sen är det ju alltid trevligt att elda lite och få vara utomhus.

Just igår var det extra trevligt; precis när jag var ute och skulle lägga på köttet på grillen hörde jag ett kraftigt honkande, tittade upp mot himlen och där kom 25 svanar i v-formation flygande rakt över mig, mäktigt! Synd bara att kameran inte var med.

Visste inte att grillgaller kunde mögla förresten, var inte så roligt att skrubba bort mögliga avlagringar. Nästa år tror jag inte att jag slarvar med rengöringen inför vintern.  ;)

Resultat? Jo Entrecote ackompanjerad av en potatissallad med haricots verts, ruccola, dill och jordnötsdressing och till det en kall Crocodile. Mums!
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Ja, grillpremiär är härligt! Här brukar vi premiärgrilla utomhus på självaste tolvslaget vid nyår, då kan ingen komma å säga att dom varit först iallfall! *S* I slutet på mars hade vi strålande solsken, 15 grader varmt & en solnedgång utan dess like, då är det härligt att sitta på terassen och bara njuta av allt fågelkvitter! Här grillade vi kyckling till vuxna & korv till barnen!

du den där jordnötsdressingen! Hur??  :P

Andreas

Grillning vid tolvslaget var en riktigt rolig idé faktiskt, det skulle ju friska upp stämningen en del också, ska lägga det på minnet!

Vi har faktiskt haft 15 grader häruppe i Umeå en gång redan, men det varade bara en dag. Till helgen ska det bli varmt igen, då åker nog grillen fram.

Dressingen används alltså i potatissalladen. Man tar kokt potatis och lätt kokt haricots verts. Till det en dressing bestående av 1 dl torr-rostade salta jordnöter, 50 g ruccola, 1/2 pkt fryst dill, 0,5 dl vitvinsvinäger, 2 dl solrosolja och så salt och svartpeppar efter smak som man blandar och kör med mixerstav och blandar med det kokta. Salladen smakar bäst ljummen eller kall. Mycket gott till en grillad köttbit!
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

2007-04-28 20:25 #3 Last Edit: 2007-04-28 20:32 by crlhrv
Andra grillningen för året ikväll!
Kycklingfilé, sallad och baba ganouj.
Och en Fagerhult på det :)

Hoppas det är OK att man postar lite större bilder.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kocken

Eftersom jag är grillberoende så brukar jag börja grilla så fort termometern närmar sig nollstrecket. Det har blivit ett 20 tal gånger hittils i år. Hel kyckling några gånger med olika smaksättning. Samt min favorit tunna spjäll i olika former "blöta" och "torra". Just nu ser favoriten på spjäll ut så här.
Putsa och salta spjällen ordentlig en timme innan du grillar dem. "Rubba" med special rubbingen och grilla på indirekt värme en halvtimme. Sedan penslar jag dem en gång i kvarten med hälften bullfightersås och hälften sirap som jag späder med lite vatten och rör i sesamfrön. Tills de är så möra att de nästan ramlar i sär.
Driver en webbutik med köksredskap

Urban

Oooohhhh!!! herregud va sugen man blir!!!, fast än jag just ätit frukost så skulle jag med lätthet kunna sätta i mig den där grillbiten... Ölen också föressten  ;D... Schysst bild Crlhrv.
Vad är Baba Ganouj?

Urban

Mmmm.. Här finns en till person som är grillberoende.. Att få grilla, å äta grillat är verkligen livskvalité för mig.
Maten blir så ohyggligt mycket godare när den grillas.. (blev nästan lite poetisk där). Det är nästan så att snålvattnet börjar på att rinna bara för att man pratar om det hehehe!!.
Tror nog att det beror på att jag inte hunnit med någon grillpremiär än... måste nog tända igång grillen snart!.
Jag har faktiskt nästan aldrig grillat revbenspjäll.. Tror att det bara skett vid 1 tilfälle hittils.
Men nu har du verkligen inspirerat mig att grilla spjäll. Det låter otroligt gott!.
Vad använder du för kryddor i rubbingen?.


Citat från: Kocken skrivet 2007-04-29 10:38
Eftersom jag är grillberoende så brukar jag börja grilla så fort termometern närmar sig nollstrecket. Det har blivit ett 20 tal gånger hittils i år. Hel kyckling några gånger med olika smaksättning. Samt min favorit tunna spjäll i olika former "blöta" och "torra". Just nu ser favoriten på spjäll ut så här.
Putsa och salta spjällen ordentlig en timme innan du grillar dem. "Rubba" med special rubbingen och grilla på indirekt värme en halvtimme. Sedan penslar jag dem en gång i kvarten med hälften bullfightersås och hälften sirap som jag späder med lite vatten och rör i sesamfrön. Tills de är så möra att de nästan ramlar i sär.

Andreas

Citat från: Kocken skrivet 2007-04-29 10:38
Hel kyckling några gånger med olika smaksättning.


Jag tycker det ibland är halvknepigt att grilla kyckling - att få den helt genomstekt. Vad använder du för grill när du gör hel kyckling och hur lång blir tillagningstiden?
Den som inte frågar får inga svar.

Kocken

Citat från: Andreas skrivet 2007-04-29 11:37
Jag tycker det ibland är halvknepigt att grilla kyckling - att få den helt genomstekt. Vad använder du för grill när du gör hel kyckling och hur lång blir tillagningstiden?

Jag grillar (indirekt givetvis) upp till tre hela kycklingar samtidigt på min Weber 57 cm klotgrill utan problem. Tid ungefär en timme. Mitt knep är att vända dem efter ca 3/4 av tiden.
Driver en webbutik med köksredskap

crlhrv

Citat från: Urban skrivet 2007-04-29 10:49
Vad är Baba Ganouj?


Aubergineröra. Gör såhär:

Ta två eller fler auberginer och släng in dem i ugnen på 225-250 graders grillvärme. Vänd dem då och då, när skalet i det närmaste är förkolnat runt om auberginen tar du ut den och låter den svalna något. Låt de hellre vara inne lite för länge än för kort tid.

Skär itu dem på längden och skrapa ur innehållet, alternativt bara dra av skalet. Nu bör du ha en grågrön klump med kött som snarare ser ut som en blöt raggsocka än mat.

Salta, pressa i önskat antal vitlökar, citronsaft och lite olivolja och mixa allting slätt. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt/peppar eller citronsaft. Toppa t ex med koriander. Man kan också tillsätta lite tahini om man vill ha det mer sesamaktigt.

Baba ganouj (uttalas ga-nosh tror jag) är ett lite friskare alternativ till hummus och passar t ex bra till kötträtter eller som snacksdipp.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Tack Crlhrv!. Lovar att prova receptet.
Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-29 14:29
Aubergineröra. Gör såhär:

Ta två eller fler auberginer och släng in dem i ugnen på 225-250 graders grillvärme. Vänd dem då och då, när skalet i det närmaste är förkolnat runt om auberginen tar du ut den och låter den svalna något. Låt de hellre vara inne lite för länge än för kort tid.

Skär itu dem på längden och skrapa ur innehållet, alternativt bara dra av skalet. Nu bör du ha en grågrön klump med kött som snarare ser ut som en blöt raggsocka än mat.

Salta, pressa i önskat antal vitlökar, citronsaft och lite olivolja och mixa allting slätt. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt/peppar eller citronsaft. Toppa t ex med koriander. Man kan också tillsätta lite tahini om man vill ha det mer sesamaktigt.

Baba ganouj (uttalas ga-nosh tror jag) är ett lite friskare alternativ till hummus och passar t ex bra till kötträtter eller som snacksdipp.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal