Stockholm: Esperanto

Startat av webguide, 2007-12-19 13:44

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Får väl dra mitt strå till stacken. Jag hade förmånen att testa på Esperanto i oktober (ligger vid Balettakademien i Stockholm)
Jag har ätit en hel del bra mat, både som jag lagat själv och som andra både proffs och amatörer har lagat. Men jag har aldrig, över huvud taget kommit i närheten av den totala gastronomiska upplevelse som Esperanto bjöd på.

Jag vad där med min kollega, det finns bara 2 val, den lite mindre meny Attitude och den stora meny Arabesque, vi valde den stora med vinpaket.
Min kollega vars fru jobbar i restaurangbranschen har också ätit på en hel del bra restauranger tidigare och han var lite tveksam till vad som kunde vara så speciellt med Esperanto... Efter första rätten låg hans haka på golvet, å det gjorde den under resten av de 5,5 timmarna som vi åt.

Smaknyanserna och exaktheten i att plocka fram smaker var helt enastående, presentationerna var lika enastående, som Ärtor i engelsk trädgårdsdimma som ligger på ett porslinsnät med kolsyreis under. Rätten är en ärtglass med hummer och man dricker ett desertvin där Muscat är den mest talande druvan och just muscat plockade fram ärtsmaken på ett enastående sätt.

Här nedan är menyn, med dryck, dessutom fick vi 3 extrarätter, bland annat afternoon tea med mandelmacroner fyllda med marulkslever.

Citera
1. Demiglace som glass med caviar och plommonsaft

Dryck: 2004 Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett
Markus Molitor Mosel-Saar-Ruwer Germany

2. Octopus pressé méditarranée

Dryck:  2006 Masciarelli Rosato Mascarelli Abruzzo Italy

3. Aspic och svart skinn från kyckling med pilgrimsmussla och jordärtskocka

Dryck: 2005 Puligny-Montrachet Olivier Leflaive Bourgogne France

4. Hummer i engelsk trädgårdsdimma med mjölnade spritärtor och bacon

Dryck: NV Evolution Sokol Blosser Winery Oregon Usa

5. Endive 1 dygn senare...

Dryck: 2005 Stonehorse GSM Kaesler Barossa Valley Australia

6. Barderad nebraska striploin med morcilla och köttmust

Dryck: 2004 Tignanello Antinori Tuscany Italy

7. Melonskinka med halstrad gåslever, honeycomb och mildkokt vitlök

Dryck:  2006 Erdener Treppchen Riesling Auslese
Dr Loosen Mosel-Saar-Ruwer Germany

8. Smultron med jasminvispad litchi och pistagefudge

Dryck:  2002 Cuvée Volupté Grains Nobles
Domaine Cady Coteaux du Layon Loire France

Hasse

Det låter ju ljuvligt. Får man fråga hur mycket kalaset kostade?

webguide

5000 för båda, vilket inkluderade 500 kronor i dricks och en ostbricka, osten var naturligtvis både god och exklusiv men jag tycker inte att den passade in riktigt. Utan dricks och ostbricka hamnade det på ca 4000 kronor.

Andreas

Tack för Tipset!

Jag har aldrig hört talas om Esperanto men tydligen fick de en Michelinstjärna i våras så förmodligen gör de en hel del saker rätt... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=628728

Michelin gav dem 3/5 för miljö och service, håller du med?

Och vad är aspic?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

2007-12-19 15:06 #4 Last Edit: 2007-12-19 15:09 by webguide
De fick sin stjärna 2006 och de får högt betyg av White guide: http://inside.whiteguide.se/restaurant/Esperanto-260.html Esperanto ansågs när de öppnade (2005) som ett av de mest expereimentella och uppkäftiga köken i Sverige.

Servicen var mycket bra, kunnig personal som mvar väl insatt i tillagningsmetoder och viner. Jag har lite svårt att relatera till den eftersom jag inte ätit på någon stjärnkrog förut, men jag tror att servicen är snäppet bättre på Edsbacka.

En aspic är en klar gele gjord på fond t.ex. kycklingfond.

roffekock

En skön beskrivning av ett oförgömmligt minne.
Vad gäller kötträtten Barderad nebraska striploin med morcilla . Är morcilla någon form av blodkorv jag tycker mej ha set något sådant i Spanien vid något tillfälle.
Skulle vara kul om du kunde gå in lite mer på denna avsmakningsmenyn och berätta lite om dom olika rätterna. Jag är säker på att det skulle vara av stort värde för många,åtminstonde för mej. Hela upplevelsen låter lite överkurs för oss som inte var där
Jag kan inte annat än känna en viss avundsjuka i rätt bemärkelse ;).
Matforum är bäst

webguide

Hehe, jo jag är nästan avundsjuk på mej själv. Men jag skall dit igen, i början på året, skall bli intressant att uppleva det en gång till.

Nebraska striploin var sjukt mör, det var som att sköra i en pastej. Morcillan serverades i form av en glass (tack för att någon hittade på Pacojet!), jepp en slags blodkorv/pudding.
Jo, skall försöka skriva ner det hela, borde ha gjort det direkt efteråt, nu är det ju 2 månader sedan...




Anne

Spännande - jag har bara ätit lunch där, men den var också riktigt bra och vansinnigt prisvärd. (Sex små rätter tror jag det var - för drygt 100:-)
Anne's Food - min matblogg

webguide

De serverar inte lunch, så det måste vara någon annan restaurang du tänker på.

Anne

De HAR serverat lunch, i perioder. Så nejdå, det var definitivt Esperanto. :)
Anne's Food - min matblogg

webguide


Anne

Dels körde  de i början, och dels körde de nu i maj (vet inte när de slutade dock). Vi hade en matbloggslunch där - klart trevligt. Jag bloggade om det, här: http://annesfood.blogspot.com/2007/05/luxury-lunch-at-esperanto.html (och hoppsan, 165:- kostade det visst. Nåja, ett fynd.)
Anne's Food - min matblogg

webguide

Klart intressant, måste omedelbart flytta till STHLM :)
Där fick man för att man leker besserwisser!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal