Köksmaskin, matberedare, assistent, hushållsmaskin

Startat av justrom, 2007-06-17 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch


justrom


Gilius

Någon som har erfarenhet av en ny Kenwood Major, mest intresserad av degbearbetning.

/gilius

Andreas

Att döma av Icakuriren-testet jag länkade till på sida ett i denna tråd så är Kenwooden ingen deghöjdare då den bara fick betyget 3 på grovt matbröd medan Bosch och Elektrolux tog full pott.

Fast tittar man istället i Forbruker-rapporten så får Kenwooden 5.0 i bakning
http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1136896637.08

Den ständige totala testvinnaren överallt verkar ändå vara Electroluxen. Den har dessutom större degkittel. Fast den krypande degen i bunken på s. 2 här http://forbrukerportalen.no/filearchive/test_kjkmaskiner_6_2002.pdf ser förstås inte så kul ut... undrar just om det är ett problem även på de nyare Electroluxmaskinerna..?
Den som inte frågar får inga svar.

mani75

Assistent är ett säkert kort fast ta inte de billigaste modellerna. Har själv en på 700 W och den pallar det mesta. Enda nackdelen är att det är skålen som snurrar och inte kroken men går bra ändå. Att degen kryper upp kan bero på att degen är för fast, degar ska vara lösa för det mesta. Morsan har en Assistent som hon haft nästan hela livet så kvaliteten är det inget fel på. Lite bökig att ta fram bara, Kitchen Aid är ju smidigare och snyggare men klenare, orkar inte större degar. Kört deg upp till sex bröd i min, blrv lite varm men den ångar på  :D
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

roffekock

Tester är luriga och det enda som egentligen gäller och det är att Testa själv och jag har haft  förmånen att få testa i stort sett alla stora maskiner som finns på Marknaden i Sverige och min uppfattning är att den bästa degblandaren är otvivelaktigt Kenwood men den är högljudd.

mani du har rätt att degens konsistens är gietvis mycket viktig men i detta fallet så spelar det ingen roll här handlar det om ett konstruktionsfel,

/rolf
Matforum är bäst

mani75

Ja, Assistentens krok är skum, om det är den du syftar på? Det ultimata är en krok som roterar sen måste maskinen orka, bakar man på proteinrikt mjöl typ vetemjöl special eller manitoba måste den orka köra i 20-25 minuter för att degen ska bli bra och då ser jag inget alternativ förutom Assistent...fast Kenwood har jag varken sett eller hört om så den kan jag icke döma  ;)
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

roffekock

Ja det är just kroken som är skum det är bara den som jag använder till degblanding. Den når ju inte ut till kanten på skålen så den blandar inte som den ska,det är min bestämda uppfattning. Detta är på Kitchen Aid som jag talar om.

/rolf
Matforum är bäst

mani75

OK, trodde det var Assistens krok, den är lite skum och kör man en för fast deg kryper den upp, fast en normal, lite lösare deg funkar den perfa  ;D
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

webguide

Jag har en Kitchen Aid Artisan och visst den är snygg, alla tillbehör har proffsiga snabbfästen, vilket gör den mycket lättanvänd. Det är t.ex. hur snabbt och smidigt som helst att montera köttkvarnen, mala köttet och sedan ta bort + diska den.
Den är bra att vispa maräng och dessertsåser med.

Men det klarar inte tunga degar, jag vill gärna jobba med t.ex. Levain när jag bakar bröd och då får den slita ordentligt, dessutom kör jag degen i ca 20 miinuter. Så jag skall skaffa mej en betydligt kraftfullare maskin framöver. Håller också med om att det är problem med dekgroken, jag brukar hjälpa till genom att stänga av den och trycka ner degen med händerna å så köra igång igen. Funkar bra...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal