Skala ägg med ättika

Startat av Nippe, 2013-12-09 19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Nippe

Det tycks vara svårt för en massa folk att koka ägg. Jag har slutat koka äggen för jag fixar inte att skala dem.

Jag kokar förloradeägg istället nu mer.

MVH!

kurt

Man lägger det kokta ägget i ättika, så löses skalet upp

agnetasch


agnetasch

Citat från: Nippe skrivet 2013-12-09 19:03Jag har slutat koka äggen för jag fixar inte att skala dem.
Det verkar vara väldigt vanligt nuförtiden att folk inte kan skala kräftor, bena ur en fisk eller t.o.m äta kyckling med ben. Men att inte kunna skala ett ägg, du skojar ???

webguide


agnetasch

Hur smakar äggen då? Lite som picklade?

webguide

Komemr inte ihåg, testade en gång för lääänge sedan... :)

Hasse

Detta måste provas!   :)

Ett kokt ägg och ett halvt glas vatten med en matsked ättika.

Ägget blev snabbt täckt av små gasbubblor. Vad kan det vara för gas? Koldioxid, kanske?

Jag återkommer efterhand som experimentet fortskrider.

agnetasch


Hasse

Nu har äggsperimentet pågått i ett dygn och det har inte hänt speciellt mycket. Skalet är kvar även om man kan känna att ytan känns lite strävare än på ett obehandlat ägg.

Nu har jag bytt ut blandningen av vatten och ättika till outspädd 24 % ättika, så får vi se om det blir lite mer fart på skalandet.

Hasse

Så här blev det!

Efter att ha lagt ägget i outspädd ättika blev det fart på processen. Fyra timmar senare var ägget mjukt och jag bestämde mig för att avsluta och provsmaka.

Trots att ägget kändes mjukt med fingrarna, kände jag vid provsmakningen en obehaglig hinna kring ägget. Kanske avbröt jag för tidigt? Ägget hade en tydlig smak av ättika, men inte jättestark och skulle nog funka i rätt sammanhang.

Min slutsats: Det var inte gott! Framförallt hinnan kring ägget var obehaglig. Jag rekommenderar därför traditionell skalning av ägg med fingrarna, vilket ger ett bättre resultat och går mycket fortare.

agnetasch

Tänk vad mycket ättika man spar också med traditionell skalning :)

webguide

Citat från: Hasse skrivet 2013-12-14 21:53
Så här blev det!

Efter att ha lagt ägget i outspädd ättika blev det fart på processen. Fyra timmar senare var ägget mjukt och jag bestämde mig för att avsluta och provsmaka.

Trots att ägget kändes mjukt med fingrarna, kände jag vid provsmakningen en obehaglig hinna kring ägget. Kanske avbröt jag för tidigt? Ägget hade en tydlig smak av ättika, men inte jättestark och skulle nog funka i rätt sammanhang.

Min slutsats: Det var inte gott! Framförallt hinnan kring ägget var obehaglig. Jag rekommenderar därför traditionell skalning av ägg med fingrarna, vilket ger ett bättre resultat och går mycket fortare.


Man kan ju testa en vanlig inläggningslag och köra med vaktelägg!

MagnusH

Ta en vanlig liten sked och skala med en.

Det går enkelt.

Enklare än ättika :)

agnetasch


MagnusH

Man tar bort lite skal och sedan för man in skeden in under skalet och för skeden runt under skalet.

Med lite träning går det jättelätt.

Använd en tesked.


agnetasch

Men vad är det som är så svårt med att skala ägg?Jag hårdkokar c:a 15 ägg i veckan.Vilka ägg som helst;nya som gamla,stora som små.Tar dom ur kylen, pickar o kokar i 12 minuter.Låter dom ligga i kallt vatten tills dom kallnat,knackar dom lätt mot köksbänken.......o skalar dom.Var är problemet? ???

Helge

Problemet för mig uppträder oftast med löskokta ägg, som kylts ned en kort stund.
/Helge

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2014-08-21 06:23
Men vad är det som är så svårt med att skala ägg?Jag hårdkokar c:a 15 ägg i veckan.Vilka ägg som helst;nya som gamla,stora som små.Tar dom ur kylen, pickar o kokar i 12 minuter.Låter dom ligga i kallt vatten tills dom kallnat,knackar dom lätt mot köksbänken.......o skalar dom.Var är problemet? ???


Håller med, det är ju inte världens mest komplicerade köksteknik.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal