Snusket på svenska krogar 2008 - hela listan (fast övernitiska inspektörer?)

Startat av Andreas, 2009-02-11 08:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Tidningen restaurangvärlden har publicerat en lista från Sveriges 20 största kommuner på vilka restauranger som förra året hade så bristande livsmedelshygien att de fick totalförbud att hantera livsmdel.

Så här många var det i varje kommun:
¤ 81 Göteborg
¤ 42 Stockholm
¤  6 Södertälje
¤  5 Malmö
¤  4 Uppsala
¤  3 Norrköping
¤  2 Örebro
¤  1 Helsingborg, Huddinge, Umeå
¤  0 Linköping, Västerås, Jönköping, Lund, Borås, Sundsvall, Eskilstuna, Gävle, Halmstad, Nacka

Vi kan alltså utnämna Göteborg till Sveriges snuskigaste restaurangstad. Eller så har de mest alert miljöförvaltning.

¤ Pressrelease: http://www.cisionwire.se/restaurangvarlden/snusket-pa-svenska-krogar---hela-listan
¤ Listan som PDF med namnen på restaurangerna: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0E/30/9B/wkr0003.pdf

Fast är kanske inspektörerna övernitiska? På sista uppslaget i högermarginalen i ovanstående PDF talar "Göteborgskrögare med 20 år i branschen" om nya hårdare regler som plötsligt tillämpas av unga nyutexaxminerade inspektörer som lever rövare mitt i värsta lunchrustningen.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Jag tror att milöförvaltning är relativt aktiv i Göteborg. Deras nedslag publiceras frekvent i GP.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Filippa

Euuww! Jag hittade 2 ställen som jag varit på på listan......men dom har öppnat på nytt igen.

crlhrv

Hahaha.. jag hittade 9 ställen som jag varit på. Men det enda stället jag blivit magsjuk på (Stadsteatern) finns inte med.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Rookie-T

Det enda namn jag känner igen (uppsala) var Basilico som jag sett sökt kockar.. Så Uppsala restaurangerna är nog inga direkt "kända ställen"

Det sjuka är ju att alla restauranger får i förväg reda på att en inspektion ska ske och man hinner därför städa lite extra noga. Hur snuskigt måste en restaurang vara i vanliga fall om man (förmodligen) har städa till sig inför en inspektion men endå får underkänt! Sjuuuuukt!

Jag har inte varit med om någon överrasknings inspektion men det kanske förekommer... Finns det typ "tips telefoner" och sådant för allmänheten att plinga på?
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

crlhrv

är det ett bra eller dåligt tecken att..
* Anticimex kommer ut ur köket när man ska betala på lunchrestaurangen?
* när man ska skriva under kreditkortspapperet får en penna som det står Anticimex på? (inte samma ställe som nr. 1)

det är ju bra att anticimex varit där, men oroande att det ens ska behövas.

båda ställena ligger fn. i karantän från vår sida innan vi har beslutat hur vi ska tolka händelserna.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Hur var anticimexpersonalen var klädd? Kom de i rymddräkter med andningsmask och bar på konstiga dunkar och sprutmunstycken eller var de propert klädda och bar på anticimexportföljer? Förutom utrotning så sysslar ju Anticimex även med utbildningar och det sistnämda är väl inget dåligt tecken tror jag.
Den som inte frågar får inga svar.

ena

jag har varit med om oanmäld inspektion en gång för typ ett år sedan... i Marks kommun utanför Gbg... alla restauranger och affärer i kommunen fick minst en oanmäld inspektion förra året... bara ett fåtal vart utan anmärkningar (gissa om vi var stolta ;))

och som Andreas säger... en penna tyder nog snarast på att de köpt sin utbildning eller kanske hela sitt HACCP o liknande därifrån... och det är ju enbart positivt...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Rookie-T

Citat från: crlhrv skrivet 2009-04-14 06:11
är det ett bra eller dåligt tecken att..
* Anticimex kommer ut ur köket när man ska betala på lunchrestaurangen?
* när man ska skriva under kreditkortspapperet får en penna som det står Anticimex på? (inte samma ställe som nr. 1)

det är ju bra att anticimex varit där, men oroande att det ens ska behövas.
Citat från: ena skrivet 2009-04-14 23:59
och som Andreas säger... en penna tyder nog snarast på att de köpt sin utbildning eller kanske hela sitt HACCP o liknande därifrån... och det är ju enbart positivt...


Japp exakt! jag har jobbat på restauranger som hyr in  Anticimex för att skriva flödesscheman och annat sådant där sköjj. Samt gör lite inspektioner för att kolla så allt står perfekt till inför en eventuell inspektion osv. Det kan ju vara ett tecken på seriösa företagare :)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal