Gårdsbutiker

Startat av Mattias Baecklund, 2010-04-19 19:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Mattias Baecklund

Hej
Jag sökt lite för att se vad som fanns och det fanns ingen övergripande lista med gårdsbutiker. Jag är kanske ensam om att tycka att de kan vara lite svåra att hitta. Om jag inte är det så skulle vi kanske kunna ha en tråd där vi tipsar om gårdsbutiker/småslakterier/Köttpaket försäljare etc. Både bra och dåliga.

Föra att starta det hela så tipsar jag om två dock har jag aldrig varit på dem ännu.
Wärö Gård
Säby Gård

Båda ligger i Linköpings - Jönköpings trakten.

Någon som nappar?
Mattias

Mattias Baecklund

Hittade även lite flera som nämnts andra medlemmar

Citat från: agnetasch skrivet 2008-01-10 19:35
Kärra Gård i Ängelholm

Citat från: Mimmi skrivet 2008-01-17 22:13
Lillängens gårdmejeri utanför Sunne har fantastiskt fin getost


Mattias

Mickan

Citat från: Mattias Baecklund skrivet 2010-04-19 19:44
Wärö Gård
Säby Gård

Båda ligger i Linköpings - Jönköpings trakten.


Säby gård har jag köpt lysande köttlåda av nöt från. Välhängt, fint styckat och bra packat. Vi blev 100 % nöjda!
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Mattias, detta tycker jag är en mycket bra idé. Det finns redan några trådar som anknyter till ämnet, men en övergripande lista över gårdsbutiker vore onekligen bra.

Om vi samlar tips på gårdsbutiker, gärna med hänvisning till hemsida, i denna tråd så kan jag försöka att göra en sammanställning så småningom. Men vi kanske ska hålla oss till butiker som vi faktiskt besökt och därför kan ge ett omdöme? Och, för att underlätta sammanställningen, ser jag gärna att ni är kortfattade då ni beskriver butiken. Verkar det bra?

Jag tipsar om Szabos hemchark i Näsum, Bromölla kommun. De säljer utmärkta charkvaror, och även färskt kött från lokala producenter. Sortimentet varierar något beroende på vad som nyligen slaktats. Mycket bra priser, trevlig och professionell personal!

http://www.szaboshemchark.se/

Lena Marie

Alma Mater - mat är gott

Hasse

Lena Marie, har du besökt Dalamat?

Personligen tycker jag att vi bara tar med gårdsbutiker som vi själva besökt, men det är bara en åsikt?

Vad tycker ni?

Mickan

Citat från: Hasse skrivet 2010-04-21 16:57
Lena Marie, har du besökt Dalamat?

Personligen tycker jag att vi bara tar med gårdsbutiker som vi själva besökt, men det är bara en åsikt?

Vad tycker ni?


Håller med dig Hasse. Googla och se vad som finns kan alla men vi på Matforum är lite bättre ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

helfgren

Det finns en riktigt bra butik i Laggarberg i Timrå kommun som säljer riktigt bra kött . Sedan är dem känd för sin hemkokta pölsa och sina köttlådor, värd ett besök om man passerar.

MVH// Henrik
Carpe diem

Lena Marie


Ber om ursäkt för att jag missade vad Hasse skrivit om detta. Har inte Googlat fram den utan försöker förtvivlat köpa ägg från en bonde men varje gång är de slut.
Alma Mater - mat är gott

Per Henrik Magnusson

Hej
Vi är tre bröder som har börjat sälja nötkött i Jönköping. Kolla gärna lite på odensjööstergård.se hälsningar Per Henrik

annamaria

Jag säger bara: ÅK DIT!! Bjärhus gård i Skåne Ligger mellan Perstorp och Klippan. Hembakat bröd, egenproducerade marmelader, sylt, saft osv. Sen till det bästa - en stor chark med nöt, fläsk och lamm kött. Egenprducerade korvar som dem vunnit pris för. Mina inköp blev: bröd - 2 olika sorter: ett ljust bröd med basilika, italiensk salami, hemgjord korv att steka, pastrami, inlagda oliver. Dessa godingar blev gårdagens förrättsplock. Köpte inget kött dock eftersom vi skulle hem till en god vän i Skåne och planen var då fisk.

Kan verkligen rekommdera detta supermysiga ställe. Där finns också en fin Växtförsäljning.

http://www.bjarhus.se/gardsbutik/

Hasse

Tack för tipset, Annamaria!

Fler tips på gårdsbutiker önskas i denna tråd, men vi håller oss till butiker som vi har besökt och kan ge ett omdöme.

När vi samlat på oss några fler tips, gör jag en sammanställning.

annamaria

När jag ändå håller på....vi stannade också på Dymöllans ålrökeri. Ligger himla mysigt inne i skogen - trots att vi är i Skåne. Rökta produkter, sillinläggningar och såser.

http://www.regionalmat.se/matkarta/producenter/skane-laen/fisk-skaldjur/dymollans-%C3%85lrokeri.html

Mattias Baecklund

Jag kan rekommendera Skönero. Vi har köpt deras höstlåda ett antal gånger nu och vi har aldrig blivit besvikna. Flera kompisar har kommenterat hur gått deras kött har varit när vi har bjudit på det eller när de själva har handlat från deras butik. Nu när vi har flytta från Linköping till Storstaden så funderar vi på att använda deras webshop. Jo du läste rätt de har en webshop och sedan de har skaffat sig fast fraktpris på 99 kr så är ju deras lådor väldigt attraktiva i städer som de inte har butik i. De har webadressen http://www.skonero.se/ och webshopen har http://www.skonerokott.se/

Kan varmt rekommendera ett besök till dem.

Mattias

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal