Tips på recept och kryddning på klyftpotatis!

Startat av Hanna Gustafsson, 2010-11-12 18:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Hanna Gustafsson

Jag tänkte göra dill-fiskbiffar till helgen, och ville ha klyftpotatis till. Skulle gärna vilja ha tips på recept med kryddning på klyftpotatis som passar till detta. Tack på förhand!

Hasse

Hej Hanna och välkommen till Matforum!

Det verkar vara en klurig fråga du har ställt eftersom du inte fått några svar än. Till fisk med dill kan jag faktiskt tänka mig att det passar med helt vanliga klyftpotatisar smaksatta med bara salt och peppar. En alltför kraftig kryddning kanske dödar fisksmaken?

Krista

Om man inte är rädd för E-nummer är det mumsigt med vanlig grillkrydda på klyftpotatis.

kryddburken

Min moster lärde mig en gång att göra riktigt goda klyftisar själv.
Skala eller skrubba potatis, dela på längsta ledden på mitten.
Skär knappt 1 cm tjocka "stavar" av varje halva.
Lägg på en ugnsplåt, utan bakplåtspapper.
Ringla över lite rapsolja. Pressa två vitlöksklyftor och strö över.
Flingsalt är ett måste och några stänk citron.
Stek i ugn 220 grader tills potatisen fått fin färg och är genomstekt.
Rör om nån gång under tiden... GRYMT gott!!

Grillkrydda utan smakförstärkare finns i storpack på ÖoB! ;-)

David

Skala potatisen, skär i kylftor eller skivor. Lite vitpeppar (finmalen), salt och muskot över. Sen stora smörklickar. 175c annars bränns smöret.

Smöret och muskoten gifter sig fint som tusan och passar förbannat bra till allt, men speciellt fisk. Om du inte översteker fiskbiffarna behöver du ingen sås till, kanske att du skall steka lite broccoli eller svamp till eller nåt.

Smör (el grädde) + muskot + potatis är en av matlagningens heliga trianglar.

Viktigt som attans att inte ha ugnen för varm så det bränner för mycket på utsidan, potatisen måste bli genombakad så den blir sådär söt och mumsig. - Vill man ha färg bränner man på sista minuterna, det är det som är "kocktrixet" så att säga.

Andreas

Smör är gott. :) Men det där med att bränna på sista minuterna, hur menar du då och blir inte smöret bränt då?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: David skrivet 2010-11-17 09:51
Vill man ha färg bränner man på sista minuterna, det är det som är "kocktrixet" så att säga
Tänk, det hade jag ALDRIG kommit på att göra hemma ;) :D

Kari


David

Citat från: agnetasch skrivet 2010-11-17 10:35
Tänk, det hade jag ALDRIG kommit på att göra hemma ;) :D

Hehe, det jag ville ha sagt var att hemma kör man alltid för varmt i ugnen, det är låg värme som är "trixet" inte just att man bränner på sista minuten hehe.

Jo Andreas, höjer man tempen kommer smöret brännas, därför man bara gör det snabbt med grillen.

CII

Det jag vill uppnå när jag gör klyftpotatis är att ytan på klyftorna ska vara färgade och krispiga och innanmätet ska vara mjukt. Det viktigaste jag har hittat för att uppnå det här ganska hög temperatur i ugnen och att inte ta ut dem för tidigt.

Jag gör ungefär såhär:

1 kg fast potatis som jag klyftar och lägger i en panna. Jag ringlar lite olja över potatisen och pepprar, men saltar inte, om jag vill krydda med rosmarin, timjan eller till exempel vitlöksklyftor gör jag i det nu.

Jag börjar med att rosta potatisen i ungen i 230 grader i 20 minuter, sedan tar jag ut dem och rör om. Potatisen får sedan gå klart i ungen i tills de ser ut som jag vill ha dem, men jag tar ut dem var tionde minut och rör runt. Om jag vill ha fetaost över dem så lägger jag i det när potatisen är så gott som klar och kör färdigt under grillen, så att fetan får en fin färg.

När potatisen är färdig så saltar jag efter att ha smakat av tillbehören och kan då bestämma hur mycket salt jag vill att potatisen ska smaka.

Om jag hade gjort klyftpotatis till dina dillfiskbiffar så hade jag inte kryddat potatisen med annat än salt och peppar och istället satsat på smakrika biffar, sallad och sås. Potatisen hade bidragit med lite krunch och särkelse.



Andreas

Citat från: David skrivet 2010-11-17 11:25
Jo Andreas, höjer man tempen kommer smöret brännas, därför man bara gör det snabbt med grillen.


Jo precis, men är temperaturen tillräckligt hög tar det inte lång stund att bränna smöret. Hur många minuter kan man egentligen köra smör i 300°C grillvärme innan det blir bränt? Så jag tänkte om du kunde förtydliga vilken värme och tid du menar med "snabbt med grillen".  ;)

Citat från: CII skrivet 2010-11-17 12:07
ytan på klyftorna ska vara färgade och krispiga och innanmätet ska vara mjukt. ...för att uppnå det här ganska hög temperatur i ugnen ...230 grader


Jag tycker aldrig min klyftpotatis blir tillräckligt krispig. Du menar att det krävs 230°C under hela tillagningen för att få rätta krispet?
Den som inte frågar får inga svar.

CII

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-17 13:05Jag tycker aldrig min klyftpotatis blir tillräckligt krispig. Du menar att det krävs 230°C under hela tillagningen för att få rätta krispet?


Jag har börjat ha den temperaturen efter ett tips från Mark Bittman och nu får jag den krispighet som jag tidigare saknat då jag kört på 175-200 grader. Det brukar ta mellan 30-50 minuter beroende på hur stor panna och hur mycket potatis, dvs. liten panna med mycket potatis betyder längre tid.

agnetasch

Jag brukar köra mjölig potatis 225° Då blir klyftpotatisen mjuk inuti o lite krispig utanpå. Kör "kocktrixet" på slutet vid behov ;)

Andreas

Ingen av er som använder varmluftsugn?

Kanske är det därför min potatis inte blir så krispig. I och för sig ligger jag på runt 200 grader vilket väl ska motsvara minst 225 i vanlig ugn, men kanske går det inte att tänka så i det här fallet och kanske blir tiden för kort.

Sen kan det ju i och för sig hända att min termostat inte stämmer, borde kolla nån gång.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

CII

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-18 11:40
Ingen av er som använder varmluftsugn?

Kanske är det därför min potatis inte blir så krispig. I och för sig ligger jag på runt 200 grader vilket väl ska motsvara minst 225 i vanlig ugn, men kanske går det inte att tänka så i det här fallet och kanske blir tiden för kort.

Sen kan det ju i och för sig hända att min termostat inte stämmer, borde kolla nån gång.

Jag använder en vanlig ugn och den visar 25 grader fel vid 200 grader. Du bör absolut kolla din ugn med en termometer för att veta vilken temperatur du verkligen har i ugnen.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal