Går smaklös billig ost förvandla till god ost genom att lagra själv?

Startat av Andreas, 2007-12-21 07:40

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-08 18:57
Jag läste "någonstans" att man ska undvika ostar med tillsatsämnen om osten ska lagras. Just Stureost innehåller E235 och E251 och är kanske inte lämplig?
Intressant! Jag kollade alla Arlas ostar o de flesta innehåller E235 o E251. T.o.m Hushållsosten o en lagrad cheddar! Men inte den långlagrade cheddarn o inte den RÖDA STUREOSTEN. Den tillverkas till jul o det kan ju vara en lösning; en ost som är billig, vaxad o E-nummerfri :D

Andreas

Dagens riktigt dåliga vits: Kan man inte lika gärna ta en bikupa, den är också BIllig, vaxad o E-nummerfri. :)

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-08 18:57
..man ska undvika ostar med tillsatsämnen om osten ska lagras.


Betyder det att E235 Natamyacin och E251 Natriumnitrat tillsätts när osten är färdiglagrad hos tillverkaren?

Varför undvika, vad kan hända om man ändå lagrar en ost med dessa tillsatser, bildas det gifter som gör osten farlig att äta eller hämmar tillsatserna på något sätt ytterligare mognad?

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-08 12:18
vid vilken temperatur är det bäst att lagra ost


I dokumentet Grunden för all osttillverkning - 8 steg från Eldrimner står under Steg 8: "Mogningslagret håller normalt mellan 11-14°C. ... Under mogningen pågår en mångfald av processer av biokemisk och fysikalisk-kemisk natur. ... Proteinet sönderdelas till bl.a. aminosyror som påverkar smaken. Genom proteinets nedbrytning blir osten mjukare och smidigare. Även nedbrytningen av fettet inverkar på smaken genom att s.k. fria fettsyror bildas."

Man bör alltså kanske helst lagra i något som är lite varmare än ett kylskåp?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-09 11:22
Dagens riktigt dåliga vits: Kan man inte lika gärna ta en bikupa, den är också BIllig, vaxad o E-nummerfri. :)


Det borde i så fall åtminstone bli en ost med sting!  :)

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-09 11:22
Betyder det att E235 Natamyacin och E251 Natriumnitrat tillsätts när osten är färdiglagrad hos tillverkaren?


Eftersom  E251 tillsätts till löpen, så borde ju åtminstone detta ämne tillsättas före lagring.

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-09 11:22
Varför undvika, vad kan hända om man ändå lagrar en ost med dessa tillsatser, bildas det gifter som gör osten farlig att äta eller hämmar tillsatserna på något sätt ytterligare mognad?


Det var nog så att tillsatserna hämmar ytterligare mognad. Men jag vet inte. Detta är enligt en källa och jag vet inte hur pass pålitlig den är.

http://www.levabilligt.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?46

Andreas

Himself (är det "Göran NK Torin"?) menar alltså att tillsatser i ostar gör att "Det händer i stort sett ingenting med dessa ostar under lagringen och man har kastat bort sin möda och sin förväntan." Samt råder "Ser du ett endaste litet E-nummer i innehållsdeklarationen (eller namnet på en tillsats som du inte känner igen) - köp inte osten!"

Men hur går det ihop med det han sen skriver "ARLA's ostar fungerar alltid" samtidigt som Agneta ovan i den här tråden konstaterar "Jag kollade alla Arlas ostar o de flesta innehåller E235 o E251."

Jag undrar jag om dessa tillsatser verkligen är så mycket att bry sig om. Om nu E251 Natriumnitrat tillsätts till löpen i de flesta ostar så borde ju inte det påverka mognaden alls? Och om E235 Natamyacin ligger på ytan av osten, ska det verkligen påverka mognaden inne i osten?

Citat från: agnetasch skrivet 2010-07-09 16:28
En vinkyl vore väl lämplig? Ska inte den hålla 11-14°C också?


Jo för vitt, men hur många har en sån? Men kunde man kanske göra nåt slags avgränsning överst i sitt vanliga kylskåp för att få lämplig temperatur?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Nu har jag också läst lite. Det verkar vara populärt att lagra vanlig hushållsost i sin ursprungsförpackning. Nu kostar den 59.90, det får nog bli ett test. Hoppas den inte möglar bara.

Mattias Baecklund

De hade bra pris på hushållsost i min konsumbutik, så jag köpte en för att testa att lagra i kylskåpet. Den är inplastad och jag vänder den en gång i veckan. Det ända dåliga är att jag inte köpte en referens ost så jag kan liksom inte säga om den blir godare eller om den smakar lika.

Mattias
skickat från min mobil.

Lasse

Hittade en ost i kylskåpet i dag - en engelsk Beer Cheddar Cheese från Tuxford & Tebbutt. Bäst före datum 2009-04-16 - Den var det drag i!

annamaria

Höll idag i en Edamerost som såldes ut lite billigare. Dumsnål  :-[...köpte ingen. Får nog göra det ändå.

Mattias: hur gick det med din inplastade ost - möglade den? Har du smakat den?

Yoghurt

Det går alldeles utmärkt att lagra ost med natamycin och natriumnitrat, den ev påverkan dom kan ha på mognaden är försumbar.
Nitraten tillsätter man under ystningen för att förhindra att klostridiesporer gror ut i osten sk smörsyrajäsning. Förutom att osten nästan ser sprängd ut så smakar det väldigt starkt av smörsyra.
Natamycinet används för att förhindra mögel på ytan av osten och nästan bara på ostar som inte är vaxade. Osten sprayas med en lösning som innehåller natamycin så att ytan blir ren. Det tränger inte in mer än några millimeter så det har ingen som helst effekt på hur osten mognar.

Hushållsost går jättebra att lagra i förpackningen man köper den i, det går iofs väldigt långsamt om den ligger i kylen men det blir en skillnad!

Mickan

30 december öppnade jag en stor juledamer som jag köpte året innan och den var underbar. Kraftigare i smaken och inga skador av något slag. Ny är inköpt...
Video meliora proboque deteriora sequor

Mattias Baecklund

Citat från: annamaria skrivet 2011-01-09 20:05
Höll idag i en Edamerost som såldes ut lite billigare. Dumsnål  :-[...köpte ingen. Får nog göra det ändå.

Mattias: hur gick det med din inplastade ost - möglade den? Har du smakat den?


Ännu har den inte möglat.

Andreas

På ledarsidan i söndagens DN skriver Hanne Kjöller om en bok av Anna Triberg som heter "100 sätt att rädda maten", ett av råden i boken är visst att köpa ost på extrapris, pensla den med en skvätt sprit och gömma den längst inne i kylen för lagring.

Slipper man kanske alla mögelproblem om man penslar osten med sprit innan lagring?
Den som inte frågar får inga svar.

Karolina

Jag litar då ICKE på något Hanne Kjöller säger  >:( ;)

Det verkar ju onödigt om det funkar utan.

Andreas

För dem som inte vet vem Hanna Kjöller är så står det så här i Wikipedia "Hanne Kjöller (f. Kjellström), född 18 januari 1965 i Uppsala, är ledarskribent på Dagens Nyheter. Hon är utbildad sjuksköterska och beskriver sig själv som liberalfeminist." Vad har du emot sjuksköterskor Karolina? :)

Men nu är ju inte tipset Hanne Kjöllers utan Annica Tribergs. Annica Triberg finns inte i Wikipedia men hon har skrivit massor av böcker och i anslutning till dem står att läsa att hon är född 1960, och "Har jobbat inom en mängd olika företag som bland annat chefredaktör för tidningen Gourmet, reporter för Barometern, Året Runt - redaktionschef." Fast det säger kanske inget om hur trovärdig hon är när det gäller spritpensling av ost, kanske är hon en sån där sammanställer otestade tips som "låter bra". :)

En som definitivt kan det här med lagring av ost är Sivan "Sivans-ost" Johansson. I en DN-artikel står hur hon går tillväga för att lagra ost 18-30 månader och ja ända upp till 64 månader. "Ostarna köper Sivan Johansson på Kronost i Lidköping. Där går hon och känner och doftar på olika sorter för att avgöra vilka som är värda att lagra. Bäst ost blir det när korna bara betat gräs. ... för att ostarna ska mogna på rätt vis vänds de var fjortonde dag. En ansträngande syssla eftersom många av dem väger tolv tretton kilo. Sedan ska de skrapas om de börjar bli ankomna och omparaffineras sisådär var sjätte vecka." http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/vallagrat

Ingen sprit alltså utan skrapning och omparaffinering. Undrar om pingvin granulerad syltparaffin duger?
http://www.haugen-gruppen.se/produkter/1181/19759/19808/19535/syltparaffin.aspx
Den som inte frågar får inga svar.

Mattias Baecklund

Osten lagrades lite längre än jag tänkt eftersom vi fegade ur och inte vågade smaka den. Men nu har vi det. Det var smak på den och den möglade inte. Sen om den blev godare vet inte, men det är ett sätt att få lite starkare ost att ha i pajer och dylikt.

Mattias
Skickat från min mobil.

Karolina

Hanne Kjöller är ond! Varför går det inte att skriva vid alla grönsvansade isbjörnar?  :'(

annamaria

Citat från: Karolina skrivet 2011-06-04 19:24
Hanne Kjöller är ond! Varför går det inte att skriva vid alla grönsvansade isbjörnar?  :'(


Varför ond?

Andreas

Citat från: Mattias Baecklund skrivet 2011-06-03 10:38
Osten lagrades lite längre än jag tänkt eftersom vi fegade ur och inte vågade smaka den. Men nu har vi det. Det var smak på den och den möglade inte. Sen om den blev godare vet inte, men det är ett sätt att få lite starkare ost att ha i pajer och dylikt.


Hittade en artikel där Sven-Olof Sunnagårds, ostmästare hos Falbygdens Ost, pratar ostlagring och att lång lagring inte nödvändigtvis gör all ost bättre.

"..varje ost har sin egenart och den kan försvinna med för lång lagring. ... Jag menar att charmen med till exempel en grevé försvinner när sötman övergår i amperhet och den blir spröd och rinnig i stället för smidig och fast."

"...svecia är den svenska ost som generellt behöver längst lagringstid, 18-24 månader... Prästosten med sin fina syra kan klara en tvåårslagring. - Men många gånger tycker jag att den är som renast och finast efter tio månader. En herrgårdsost har sin bästa fyllighet och nötighet om den får ligga 15-18 månader. Svensk cheddar ... menar Sven-Olof - i motsats till många som vill ha skärpa och en smula gräddmjuk fränhet i en cheddar - är allra bäst 10-12 månader gammal."

http://www.alltomvin.se/sv.html/reportage-hos-falbygden-far-osten-bli-vuxen
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin

Jag fick en helparaffinerad Somerset Gold Cheddar i vintras. Bäst före datum var i slutet på februari i år.
Efter drygt tio månaders lagring i kylskåpet smakade jag på den. Himmelsk.
Efter nästa jul skall jag hamstra ut-read julost.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal