Osvavlade kaliforniska russin

Startat av henali, 2008-09-21 14:58

Föregående ämne - Nästa ämne

henali

Någon som vet var i Stockholmsregionen man kan få tag på osvavlade kaliforniska russin?

Andreas

Välkommen till Matforum Henali!

Jag vet att Saltå kvarn och Kung Markatta har osvavlade sultanrussin (finns i de flesta butiker på krav-hyllan) men kaliforniska kan kanske bli svårt... vad ska du ha dem till?

Varför svavlar man egentligen russin?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

Man torkar frukt och bär med hjälp av en gas som innehåller svaveloxid för att de inte ska oxidera lika mkt o få en i mångas ögon oaptitlig färg...

Därför är tex ekologiskt torkade aprikoser mkt mörkare än svavlade...men smaken sitter ju inte i färgen  ???
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Svavel pga färgen alltså... hmm jag kan förstå att färgen kan spela något slags liten skillnad för någon när det gäller aprikoser och sultanrussin men karliforniska russin är ju svarta... ???
Den som inte frågar får inga svar.

ena

Var tvungen att leta vidare ;)

Det har tydligen en konserverande effekt också...
Livsmedelsverket hade lite information:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=19193&epslanguage=SV
man kan prova allt -minst en gång!!;)

justrom

Lustigt, jag har just köpt osvavlade russin. Jag skall starta en levain-surdeg med mina russin. Men jag nöjde mig med markattas russin från Turkiet. Är det bättre med kaliforniska?

henali

Jag ska också ha dem som vildjäst i en levaindeg. Jag har provat SaltåKvarns turkiska, men är inte helt nöjd med deras jäskraft. Nu testar jag med Markattas. Att jag vill ha just kaliforniska är för att Jan Hedh rekommenderar dem i sin fantastiska bok "Bröd".

justrom

OK, jag misstänkte att du fick det därifrån.  ;D Han skriver iofs att han jobbat åt den kaliforniska russinindustrin så risken är ju att han är lite påverkad av det.

Mina russin bubblar på i alla fall, men min lägenhet är inte tillräckligt varm så det blir att låta det jäsa någon extra dag.

henali

Jag gjorde på Markattas turkiska istället. Det tog mycket längre tid i sista stege, men det funkade bra och blev mycket gott.

Andreas

Hos Coop finns det Änglamark osvavlade kaliforniska russin (thompsondruvor).
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Vad händer om man äter dom som godis? Flyger man i luften?

Andreas: Hur smakade russinen? Ingen bild på dom?

Andreas

Tyvärr ingen aning, köpte dem inte, fotograferade paketet på affären. (Rimligen borde du väl bli mindre benägen att flyga i luften om du mumsar i dig osvavlade russin än svavlade.)
Den som inte frågar får inga svar.

nirak neron

Urtekram/danskt, Änglamark och SunMaid Eko russinabsolut i topp vad gäller smak och frånvaro av bekämpningsmedel och mögelgifter, Änglamarks russin är Thomsondruvor. (tittat på Råd o Röns sidor).

Andreas

Hur vet du att just dessa är i topp när det gäller fråvaro av bekämpningsmedel och mögelgift?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal