Mitt rödkålsavkok blir blått - är brunnsvattnet då farligt?

Startat av Kari, 2008-01-15 19:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Den här bilden är inte Photo Shopad eller något, men hur blev innehållet så här? Någon som känner igen?  ;D

Det är helt naturligt. Inga akvariemedel eller sånt.

Som koncentrerad Virablåtira, om nu någon minns...

Kari

Ingen som fått denna effekt? Jag kokade vatten, sedan hade jag i XX i 1-2minuter och vattnet hade färgats mörkblått.

XX=för Er okänd produkt. Du åt kanske sånt i julas..

roffekock

Matforum är bäst

Hasse

Skulle kunna tänka mig att det är rödkål. Rödkål kan användas som indikator för pH, och om jag inte minns fel från gymnasiekemin så blir den blå vid basisk (eller om det var sur?) lösning.

Kari

Hasse! GRATTIS! Visst är det rödkålsavkok ;D

Vad säger detta om vårt vatten?? Ska man vara orolig??

Andreas

Elka: har du inte kommunalt vatten?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: egen grävd brunn..

[Andreas editerat vid flytt från "gissa matbilden"]

annamaria

Jag lärde mig att om man har egen brunn så kan håret färgas grönt (om man är blond....)...också något med pH... ;D

roffekock

Men det har nog att göra med utfäld koppar från ledningarna till din kran beroende på surt vatten i din brunn.

/rolf
Matforum är bäst


Andreas

Om du har enskild brunn och inte gjort ett vattentest så är det något jag rekommenderar. Sök på ordet "vattentest" på nätet så hittar du diverse företag.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Vattenanalyser görs per 18månaders intervall. UA senast.

[Andreas editerat vid flytt från "gissa matbilden"]

Hasse

Jag frågade en kollega idag, och rödkål blir blått i basisk lösning. Är lösningen kraftigt basisk så blir färgen grön eller gul. Jag kan fråga på måndag vid vilket pH lösningen blir blå. Men jag kan väl inte tänka mig att det skulle vara farligt.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag hittade en färgskala på
http://school.chem.umu.se/Experiment/4
Bläddra nedåt tills du hittar skalan.

Där kan man se att Elkas vatten har pH c:a åtta. Mitt kommunala vatten har pH = 8,5 så vad gäller pH så är Elkas vatten helt normalt.

Andreas, det är kanske dags att lyfta ut pH-diskussionen till en egen tråd?

Andreas

Ja det gör jag gärna, men det är inte så tvärenkelt... exakt var klipper jag i en så här insmetad diskussion..? Och vad ska tråden heta?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Insmetad, var ordet!    ;D

Det är kanske slutdiskuterat om pH för den här gången, så att det inte behövs några insatser med "kvasten".

Andreas

Allt går ju... men det är enklare om man försöker undvika att smeta från början. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal