Skvaller om kocken Bosse Wranding

Startat av agnetasch, 2007-05-23 10:53

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Parantesfråga:
Andreas:Jag träffade en kock som hette Bosse i Obbola,han bodde där (minns inte utseendet)Är det HAN?

Andreas

2007-05-23 11:42 #1 Last Edit: 2007-05-23 11:44 by Andreas
Sökte på hans namn i Hitta.se och han bor mycket riktigt i Obbola.

Berätta allt du vet!!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Haha,du skulle må då!
Men så här är det;mannens bästa barndomsvän från Jonsered bor numera i Obbola (där det luktar skit från Holmsund) Hans granne eller nästintill,husen ligger lite oregelbundet där,är just denne Bosse kock.Ibland hälsar vi på i Obbola o då kan även Bosse kock dyka upp.Nu var det ett tag sedan,så länge sedan att Västerbottenspajen var ett nytt begrepp!Jag hade hört talas om den o fick receptet av Bosse kock,direkt ur hästens mun så att säga.Det ni!Jag fick hans autograf på armen o har inte tvättat mig sedan dess ;)

Andreas

Ah det var roligt! Brukade Bosse laga och bjussa på mat nångång när du var med?

Om det nu är samma Bosse vi pratar om, vilket jag förutsätter, så är han lokalt känd som "Konsumkocken", hans fryntliga nuna stoltserade bredvid recept i många reklamblad och de flesta recept finns här:
http://www.konsumnord.se/default.asp?id=5033&PTID=&refid=1024

Han var som framgick i receptet jag refererade till även Radio Västerbottens fredagskock
http://www.sr.se/vasterbotten/kocken/

Vad han gör nu vet jag inte.

agnetasch

Tyvärr har jag inte fått smaka något Konsumkocks-mästerverk,det är surströmming som gäller o så båten raka vägen till Ulvön(för o tanka mer surströmming)
Men tack för länken till vasterbotten/kocken han verkar ju att ha mycket gott där(t.ex Krutröksgratinerad sparris) la den på Favoriter. 

Urban

Stötte på denna Bosse Wranding när han stod som fiskdemonstrarör på Domus en gång.
Det låg en röd köttbit bland alla fiskarna, varvid jag frågade Bosse vad det var för nåt?.
Det är färsk tonfiska sa han (första gången jag stötte på färsk tonfisk faktiskt)..
Vill du smaka sa han?.. Skämtar du!, klämde jag ur mig!..
Näeee.. Färsk tonfisk kan man skiva tunnt å lägga på smörgås med lite salt, eller stoppa i en sallad sa han..
Sen så skar han upp en skiva rå tonfisk å hytte med kniven mot mig med fiskbiten balanserandes på knivspetsen..
Tveksamt så tog jag den råa fiskbiten å stoppade den i munnen.. Och det var faktiskt helt ok!  :).
Kunde efter detta smakprov till och med tänka mig att lägga några tunna skivor rå tonfisk på smörgås med lite salt.

agnetasch

2009-08-02 10:05 #6 Last Edit: 2009-08-02 17:20 by agnetasch
För ett tag sedan åkte mannen upp till Obbola för att hälsa på barndomsvännen. På den solgassiga altanen hittade han Bosse Wranding som hyggligt nog ställde upp som fotomodell för matforum.
Bosse ser rätt belåten ut på kortet. Kan man göra annat med den utsikten; Norrlands kustband. Jag hade nästan glömt hur vackert det är.

Andreas

Tack så mycket för de fina bilderna Agneta, hälsa maken och Bosse och tacka!

Bosse är saknad och konsum/kooperationen är i skriande behov av personligheter som han.

agnetasch

Bosse Wranding har avlidit, en norrländsk matprofil har gått ur tiden.
I sjutton år medverkade Bosse i programmet Radiokocken i P4 Västerbotten. I morgon, fredagen den 13 november klockan 9.00 sänds ett program med minnesbilder av Radiokocken Bosse Wranding.
http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/program/amnessida.asp?programid=274&grupp=5446

Andreas

Vad tråkigt, sådana matprofiler växer inte på träd.

Läste ditt inlägg igår och tänkte lyssna på radion idag men jag mindes fel och hade att det var 13:00 och inte 09:00 så när jag slog på radion möttes jag bara av en babblig Annika Lantz. Men så såg jag att inslaget finns på nätet, en varm och fin tillbakablick med flera roliga episoder. http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=2052352

Tydligen var han med och gjorde radioprogram redan förra fredagen så han gick verkligen bort fort. Och alldeles för tidigt, i dödsrunan i gårdagens lokaltidning framgår att han bara blev 61 år. Vila i frid Bosse.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser