Att uppföra sig på nätforum

Startat av Kari, 2008-10-13 22:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Kanske gammal, kanske Ni sett men rätt kul och nyttig..  :)

Hur skall man uppföra sig på nätforum? http://www.videojug.com/film/how-to-behave-on-an-internet-forum

Tommy

Kul att du tar upp frågan!

Ibland verkar det som ämnet i en tråd inte är viktigt.
Man tycker väldigt mycket och ofta om något helt annat än det som skrivs.

Jag tycker det är tråkigt när man ser att folk vill något och personen blir tilltryckt eller vad man nu ska kalla det, om en helt oväsentlig sak.

Sarkasm är en riktigt tung pjäs i mitt yrke har jag märkt också.
Det verkar vara ett viktigt maktmedel.

/Tommy

agnetasch

2008-12-11 09:13 #2 Last Edit: 2008-12-11 17:02 by agnetasch
Vad menar du?

agnetasch

2008-12-11 17:00 #3 Last Edit: 2008-12-11 17:03 by agnetasch
Tommy, eftersom du läst min fråga men inte besvarat den känner jag mig fri att gissa vad du menar. Har jag fel får du protestera.

Jag gissar att du sett ett inlägg av en ny, entusiastisk ung man som vill delge oss sitt intresse för ett trevligt webbläsarspel; Erepublik. Han t.o.m erbjuder sig att ordna så att vi får vara med!
Du har också läst mitt "sarkastiska" svar o tolkar det som en tilltryckning av en oskyldig stackars pojke.
Vet du vad dom sysslar med på Erepublik?
Erepubliken startade med ekonomi o politik. Sedan skapade man en krigsmodul som gör att virtuella länder kan kriga mot varandra vilket dom gör med besked. Sida upp o sida ner kan du läsa på olika forum om deras härjningståg o deras planer på att lägga under sig "underlägsna" länder. Man hälsar segrar med "Sieg Heil" o partiledare med "Heil Danny" Någon tycker att: "Vi behöver en stark ledare som kan ena landet, som Hitler"
Är det något som känns igen?

På GTAsajten smidde man planer i våras:
"Nu när vi har invites skulle vi kunna leta upp något annat forum och värva nya invånare. Någon som är medlem på något forum som vore passande?"
"I och med att det kanske kommer massa nytt folk nu så anställer jag nog hellre någon jag kan ge slavlön, så hoppa av du ifall du vill"
Det har alltså varit en värvningskampanj ett halvår för att få in korkade slavar.

På StyleSearch,mode flärd o skvaller (!!) har "icehacker" gjort ett inlägg som börjar så här:
"Jag har sedan några månader tillbaka spelat ett webbläsarspel som heter http://www.erepublik.com. Erepublik.com är en världssimulator där man som medborgare har möjligheten att utbilda sig som legosoldat och delta i krig och konflikter runtom hela eJorden......"
Är det något som känns igen?

Jag förstår om du tyckte jag var elak men med det här som bakgrund kanske du kan förstå min aversion o att jag inte tryckte till Evil för en helt oväsentlig sak.

Har jag gissat fel eller sympatiserar du med Erepubliks ideologi ber jag dig bortse från ovanstående.

Andreas

2008-12-12 14:23 #4 Last Edit: 2008-12-12 15:30 by Andreas
Vore märkligt om Tommy har tagit illa upp av det du skrev om Erepublik. Skickade faktiskt PM och frågade om han stött på några problem på Matforum, i så fall vill jag gärna veta. Kanske menar han forum rent allmänt?

När vi ändå är inne på att uppföra sig på forum, ett litet problem på Matforum är folk som inte svarar på följdfrågor i anslutning till sånt de skrivit, tänk gärna på att försöka hålla lite koll på de trådar ni deltagit i. (Ja det händer att jag också missar sånt jag borde svara på men jag deltar i bra många fler trådar än de flesta andra.) Hjälp mig gärna, ser nån något som någon borde svara på så skicka gärna PM till den personen.

(Edit: Hoppsan! Kom på att det där med att svara på följdfrågor kan missuppfattas i det här sammanhanget, jag menar absolut inte Tommy utan mer generellt.)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser