Boende i Champagne?

Startat av Ia, 2009-10-01 18:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Ia

Idag bokade jag en resa till Paris med Ryan Air. De har ett erbjudande just ida, säljer 1000 000 biljetter för 55 kr. Så jag betalade allt som allt (checkade in 2 väskor, skatter) 550kr/pers. Som hittat! Min sambo fyller år så han ska få det i present. Rutten ser för tillfället ut som så. Vi hyr bil på flygplatsen åker in till Paris bor där i 2 nätter, sen 1 natt i Champagne och sista i Paris. Paris har jag bott i förrut, så där vet jag vart jag vill bo. Men i Champagne har jag Ingen aning. Är det ngn som bilat runt där??????

Tacksam för tips!!!!
Ia´s Matblogg

Mickan

Det är svårt att veta vad ni är ute efter. Vingårdar? Lugn och ro? Arkitektur? Kultur? Om ni inte är ute på inköpsresa vilket jag gissar då jag ser att ni flyger kanske ni inte vill ha allt för stort fokus på vin? Precisera så ska jag återkomma med hjälp!
Video meliora proboque deteriora sequor

Ia

Jag googlade runt lite och hittade en artikel om Champagne. De tipsade om ett boende
www.champagne-eric-isselee.com
Det känns bra, det jag var ute efter. Kommer bara stanna en natt där. Men vet du exempelvis en bra restaurang i Cramant eller i närheten? Eller en vingård du tycker vi borde besöka? Om du har "ett måste" helt enkelt ? :)
Ia´s Matblogg

Mickan

Richardt Dhondt Champagne
624 Avenue General Leclerc
Dizy, 51530
France   
Phone: +33 32651707

En underbar man med fantastiska viner!!! Här lärde jag mig mer om champagne än jag gjort hemma under flera år. Besök i källaren, visning av maskiner, full provsmakning och en personlig touche som är svår att överträffa. Jag har fått för mig ni talar franska vilket är en förutsättning. Inte ett ord engelska.

Jag är ofta försiktig med att ta tips publicerade på engelska eller svenska. Man riskerar att inte bli ensam utlänning! Min erfarenhet är att i Frankrike vill man vara omgiven av fransmän.
Video meliora proboque deteriora sequor

Sara W

Vi bilade runt i Frankrike i somras och tillbringade en kort tid i Champagne och det var underbart. Vi bodde i Epernay på hotell Ibis, vilket jag egentligen inte vill rekommendera. Dyrt, opersonligt och dålig service. Men Epernay var en riktig pärla. Mysig stad, helt överkomliga matpriser och hela staden bara andas champagne. Vi gick på Moet et Chandons källartur, vilken var helt okej men opersonlig. Ta bilen utanför de större städerna och hitta de små byarna med mindre champagneproducenter längs Route de Champagne. Bättre provsmakning och roligt med champagner man inte kan köpa via systemet. Ett tips är att åka dit på vardagar. Många vinhus (inkl min favorit Pol Roger) hade stängt på helgerna...

Daddy-T

Ett champagnehus med svensk anknytning att besöka: Thierry Perrion http://www.champagneperrion.com/suedmaison.html

Förutom hotell kan man i Frankrike bo gite eller chambre d'hotes (bed & Breakfast). Gite är som att hyra en stuga med självhushåll. För kortare vistelse skall man hålla utkik efter gite de etap för många hyr bara ut veckovis. På lågsäsong är det lättare att hitta dygnsvistelser.
http://www.gites-de-france.com/gites/uk/rural_gites/a_gateway_to_france/champagne_ardenne

Ia

Jag borde, men tanke på att jag bott i Paris, tala bättre franska än vad jag gör... :( Kanske man kan hitta en vinodlare som kan lite engelska i alla fall ;)
Tack för tipsen!
Ia´s Matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser