En god hustru...

Startat av lillon_88, 2009-12-29 13:56

Föregående ämne - Nästa ämne

lillon_88

Stötte på denna text när jag surfade efter lite 50-talsbilder.
Inte hade kvinnorna det lätt på 50-talet... däremot led det nog ingen nöd på männen! Undrar om de nordiska husfruarna behövde leva upp till liknande standard, eller gällde det här bara de amerikanske hemmen tro?
"Låt honom prata innan du gör det, för det han har att säga är viktigare." hohohoho, ja herregud.
Kanske Anna Anka har detta uppspikat på vägen - och alla vet vi hur det gick med hennes äktenskap. Fast det är en annan tråd.

I en amerikansk hushållsbok från 50-talet kan man läsa följande råd:

Ha middagen färdig.
Planera ingredienserna redan kvällen före så att du är säker på att rätten blir lyckad och att allt blir klart i tid tills din man kommer hem.

Fräscha upp dig.
Vila i 15 minuter så att du ser fräsch ut när du tar emot din man. Förbättra din make-up och sätt upp håret med ett band.

Städa undan i huset.
Ta en sista runda genom rummen och plocka undan skolböcker, leksaker och papper. Torka av borden med en trasa.

Tänd en brasa i öppna spisen.
När det är kallt under vintermånaderna bör du tända en brasa, som din make kan koppla av framför.

Eliminera alla oljud.
Vid din mans hemkomst ska tvättmaskinen och dammsugaren vara avstängda. Säg till era barn att hålla sig tysta och lugna.

Ha ett vänligt bemötande.
Ge din man ett stort leende och visa att du är glad att se honom. Låt honom prata innan du gör det, för det han har att säga är viktigare.

Låt kvällen bli hans.
Klaga inte om han kommer hem sent eller äter middag på restaurang utan dig. Försök i stället förstå vilket pressat tidsschema han har.

Skapa en lugn atmosfär.
Se till så att ert hem blir en bra plats för avkoppling, så att din man får en chans att återhämta sig fysiskt och psykiskt.

Gör det bekvämt.
Låt honom sjunka ner i en skön fåtölj eller lägga sig i sovrummet. Ha en kall eller varm drink redo, rätta till hans kudde och erbjud dig att ta av honom skorna. Prata med en mjuk och behaglig röst.

Var inte frågvis.
Ställ inga frågor om vad han har gjort under dagen. Kom ihåg att han är husets herre och alltid gör sitt bästa för att vara rättvis och ärlig. Du har inte rätt att ifrågasätta honom.

Har ni andra liknade utdrag ur 50-tals "regler" för den goda husfrun, dela gärna med er här i tråden!  :D
"Det här ska ni få äta upp" sa mannen som satt i grytan hos kannibalen.

besök min matblogg: http://malins-mat.blogspot.com

agnetasch

Min storasyster gifte sig sent 50-tal med en amerikan. Den stackars brudgummen (vars mor i hela sitt liv aldrig öppnade en bildörr själv) trodde han skulle få en perfekt hemmafru genom att ge min syster Stora Kokboken i bröllopspresent. Moahahahah! Det första hon gjorde när hon kom till USA var att köpa en häst o en cowboysadel ;D
En klasskamrat till henne som också gifte sig med en amerikan var betydligt mer lättdresserad; hon kunde aldrig göra något som gjorde att hon var utanför hemmet kl 18.00; då var det cocktaildags o hon förväntades servera sin man välblandade drinkar. I alla fall fick hon inte vara ute med "den där blåstrumpan"= min syster
Den dressyren höll i sig i över 40 år o är nog fortfarande rätt vanlig i det landet :-\

lillon_88

agnetasch:
Hihi, sicken romantisk bröllopspresent...och så snopet för mannen!  ;D Inte konstigt att amerikanerna är så överdrivna med att ha det perfekta hemmet, trädgården, julgranen, bilen, BARNEN osv... De stackars 50-tals fruarna hade väl stor press på sig på att vara minst lika skicklig som deras grannfruar, och det verkar sitta i ännu.
Har svårt att tänka mig hur man håller ställningen som kärlekspar när den ena parten har rollen som typ, pigan och den andre som husbonden? Tacka vet jag dagens samhälle där man (åtminstone i de flesta parrelationer jag känner till) kan ha "teamwork" i förhållandet och vara på "på samma nivå ".

agnetasch

Genom att läsa Husmoderns Köksalmanack 1956 finner man att den goda hustrun även fungerade som den perfekta giftblanderskan:
-Hon skulle plocka om potatisförrådet i februari o skulle då strö "ett medel" som hindrade potatisen från att gro. Vad medlet innehöll förtäljer inte historien.
-Sen skulle hon säkra garderoben mot mal o spruta med FLY-TOX; DDT förstärkt med OKTA-KLOR Snabbdödande o långtidsverkande (mot malen eller...?)
-Om hon var med sin tid skulle hon börja använda den nya "kryddan" monosodium glutamate, en naturprodukt framställd ur sockerrörsmelass: "I Sverige kallas den a-ji-no-moto eller Mey Yen o ser ut som vanligt matsalt, vitt o vackert. Glutamat är absolut oskadligt, snarare tvärtom. Tar man för mycket är ingen skada skedd, möjligen känner man en lätt sötaktig smak"
Andra tider, andra seder ;D

Tomas J

2009-12-30 12:36 #4 Last Edit: 2009-12-30 12:38 by Tomas J
Lite off topic men exempel på gamla "goda" tiders vanor. Läs texten,avslutningen är fin :D

lillon_88

agnetasch: ja, det var andra tider minsann! Undrar om människorna 2050 kommer att smålé åt våra metoder också när de blickar tillbaka till förfaringssätten anno 2000?
Långtidsverkande? Hm.. så att malen håller sig kvar på "andra sidan" riktigt länge innan den återvänder tillbaka till potatisförrådet? hihi :) Och glutamat, ujj rena giftet...Skrämmande läsning! Men 50-talsgenerationen verkar ha växt upp till vettigt folk ändå (de flesta iaf)

lillon_88

ThomasJ: Haha, ja nu kommer det fram att det egentligen är PRIPPS vi borde skylla mijöproblemen i östersjön på :D:D:D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser