Landet Brunsås - SVT

Startat av Kari, 2010-01-08 17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

2010-01-08 17:30 Last Edit: 2010-01-08 18:59 by Kari
Är det fler här som fått se SVT's Landet Brunsås i förskott?

Jag gillar programmet även om det fanns ett inslag som nästan var lite pinsamt, iaf för oss barnfamiljer att se ;)

Bloggpost under produktion ;D Nu klar: http://receptomaten.blogspot.com/2010/01/landet-brunsas-svt-om-svensk-mat.html

CII

Jag läste Lisa Förares åsikter och bestämde mig för att inte se programmet.

Lena Marie

Jag läste också Förare Winbladhs åsikt och tänkte att jag måste se för jag blir klart nyfiken!
Alma Mater - mat är gott

Andreas

Ja åsikterna går ju isär. Jag brukar alltid försöka se åtminstone en snutt själv så jag vet vad jag pratar om.

Såg att Malin (bloggen Get it on) också sett programmet "...föll mig helt i smaken. Har ni sett Värsta Språket nån gång? Jag älskar den serien och har faktiskt alla avsnitt. Landet Brunsås påminner lite om det, och det är väl kanske inte så konstigt eftersom det är Karin af Klintberg som producerat båda." http://getiton.blogg.se/2010/january/forhandsvisning-av-landet-brunsas.html

Citat från: CII skrivet 2010-01-08 22:56
Jag läste Lisa Förares åsikter och bestämde mig för att inte se programmet.


Bestämde du dig före eller efter Lisas tillägg? "Förutom gapandet och könsbalansen var det absolut inget dåligt program. Det här är en sågning av könsroller, inte av programmet, vilket vissa tycks anse. Otroligt snyggt foto, bra intervjuer och en massa bra idéer..." http://matalskaren.taffel.se/2010/01/05/landet-brunsas-helt-utan-genus/

Citat från: Kari skrivet 2010-01-08 17:30
Är det fler här som fått se SVT's Landet Brunsås i förskott?


Hur många var ni på förhandsvisningen?

Citat från: Kari skrivet 2010-01-08 17:30
Jag gillar programmet...


Du stördes inte av den okunniga grabbigeten Lisa tar upp då?
Den som inte frågar får inga svar.

CII

Citat från: Andreas skrivet 2010-01-09 08:37Bestämde du dig före eller efter Lisas tillägg? "Förutom gapandet och könsbalansen var det absolut inget dåligt program. Det här är en sågning av könsroller, inte av programmet, vilket vissa tycks anse. Otroligt snyggt foto, bra intervjuer och en massa bra idéer..." http://matalskaren.taffel.se/2010/01/05/landet-brunsas-helt-utan-genus/

För att vara ärlig så bestämde jag mig när jag hörde Schyffert och Haag i Meny, tyckte att de gav ett tramsigt och oseriöst intryck. Känns som om det dåliga vi lämnade kvar på 90-talet har hunnit i fatt oss och återigen får utrymme i media.

Andreas

Jag förstår. (Med tanke på Schyfferts succeshow "The 90's - ett försvarstal" http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article5207129.ab blir din andra mening rätt kul. Ofrivilligt?)

Apropå det Malin skrev om att hon tyckte Landet Brunsås påminner om Värsta Språket och har samma producent så gillade jag Värsta Språket. Men då gillar jag i och för sig också Fredrik Lindström betydligt mer än både Schyffert och Haag. Dessutom var Värsta språket ett språkprogram och sådana är ganska ovanliga. Landet Brunsås är ett matprogram och sådana finns tusen på dussinet.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas, förhandsvisningen var på datorn hemma :)
Okunning grabbighet, nja, det är väl snarare ett sätt i produktionen att försöka vara folkliga och roliga för att få ett tittarvänligt program. Nej, jag störs inte av det - då skulle man ha fullt upp med att störa sig på hela mediavärlden och samhället.
Det är bra med väckarklockor som handlar om det viktiga här i livet oavsett det är grabbigt eller tjejigt :)

agnetasch

Är det något fel på TV-program som är folkliga o tittarvänliga? Kommentarerna till Lisa F-W:s inlägg är rätt roliga att läsa; där verkar man inte så trakterad av det "simpla" upplägget utan efterlyser diskussioner om maträtter som `Flamberade jordgubbar med ketchup o grönpeppar´d.v.s en mycket vanlig folkhemsrätt ;D

Andreas

Lisas besökare har väl slagsida åt folk med ovanligt stort och genuint matintresse, och då är det väl inte så konstigt om de också vill ha ett lite mer komplicerat tv-program?

Själv undrar jag följande: Visst är det trevligt att se folkliga och tittarvänliga program, men måste precis alla vara det? Och om inte SVT vågar göra ett seriöst matprogram, vilken kanal gör det då?

Citat från: Kari skrivet 2010-01-09 12:38
Andreas, förhandsvisningen var på datorn hemma :)


Ah, gjorde du nån kopia? ;)

Citat från: Kari skrivet 2010-01-09 12:38
Okunning grabbighet, nja, det är väl snarare ett sätt i produktionen att försöka vara folkliga och roliga för att få ett tittarvänligt program. Nej, jag störs inte av det - då skulle man ha fullt upp med att störa sig på hela mediavärlden och samhället.


Men det låter som att du ändå nånstans tycker det är fel? Men att det inte är något att bry sig om?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2010-01-09 18:51
Lisas besökare har väl slagsida åt folk med ovanligt stort och genuint matintresse, och då är det väl inte så konstigt om de också vill ha ett lite mer komplicerat tv-program?
Men mat-eliten har ju massor med utländska program att titta på, kan dom inte unna oss medelmatlagare lite ögonfröjd? ::)
Citat från: Andreas skrivet 2010-01-09 18:51
Visst är det trevligt att se folkliga och tittarvänliga program, men måste precis alla vara det? Och om inte SVT vågar göra ett seriöst matprogram, vilken kanal gör det då?
Tittarvänliga program o seiösa program behöver väl inte vara varandras motsatser? Jag tror man kan lära sig något även om man skrattar lite då o då ;)

jelvis

Citat från: CII skrivet 2010-01-09 10:19
För att vara ärlig så bestämde jag mig när jag hörde Schyffert och Haag i Meny, tyckte att de gav ett tramsigt och oseriöst intryck. Känns som om det dåliga vi lämnade kvar på 90-talet har hunnit i fatt oss och återigen får utrymme i media.


Smaken är som baken. Själv skulle jag påstå att vad "Killing-gänget" producerade under 90-talet är det roligaste som har gjorts i humorväg i Sverige någonsin.

Varför inte se på programmet och skapa en egen uppfattning? Jag ser fram emot det eftersom jag tycker att Lotta skriver fantastiskt och verkar väldigt intelligent och för att jag tycker att Henrik är väldigt rolig.

Fröken Dill

I jämförelse med det mesta skräp som visas på TV numera tycker jag att programmet var riktigt bra. Intressant genusperspektiv från Lisa, men jag undrar om jag ens hade uppmärksammat detta utan förvarningen? Man är sååå van, tyvärr.
hälsar fröken Dill

CII

Citat från: jelvis skrivet 2010-01-10 12:54
Smaken är som baken. Själv skulle jag påstå att vad "Killing-gänget" producerade under 90-talet är det roligaste som har gjorts i humorväg i Sverige någonsin.
Jo, visst var det som de gjorde på 90-talet kul. Men, det betyder inte att de gör intressanta program om mat nu, framförallt inte när de i ett seriöst matprogram som Meny visar upp en hållning som jag tycker är tramsig och löjlig.

Andreas

Vad tramsade de egentligen om i meny?

Håller med om att Killinghumorn var riktigt rolig på 90-talet, men tycker ni att den är lika rolig fortfarande? Själv är jag inte alls säker på att jag skulle skratta så mycket åt den idag.

Citat från: agnetasch skrivet 2010-01-10 10:58
Tittarvänliga program o seiösa program behöver väl inte vara varandras motsatser?


Nej det behöver inte vara motsatser, men det kan vara en svår balans... det roliga tar lätt överhanden.

Citat från: Fröken Dill skrivet 2010-01-10 16:27
Intressant genusperspektiv från Lisa, men jag undrar om jag ens hade uppmärksammat detta utan förvarningen? Man är sååå van, tyvärr.


Så van att du inte ens blir irriterad när du blir uppmärksammad på det?

I gårdagens DN kultur på sidan 5 fanns (som av händelse?) en söndagskrönika av Ulrika Kärnborg med denna passage "I teve huserar "På spårets" Fredrik Lindström och Kristian Luuk. 90-talets rolighetshjältar liknar numera två gammaldags realskolelektorer som sätter kvinnliga deltagare på plats om de tar för mycket plats. Ja om man tittar noga är det fullt av mässande farbröder och tigande kvinnor överallt, i "Parlamentet", på teatrarna, i politiken och näringslivet."
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: CII skrivet 2010-01-10 21:10
Jo, visst var det som de gjorde på 90-talet kul. Men, det betyder inte att de gör intressanta program om mat nu, framförallt inte när de i ett seriöst matprogram som Meny visar upp en hållning som jag tycker är tramsig och löjlig.


Man blir ju väldigt nyfiken när du skriver så där, och eftersom du inte svarar själv så hittade jag igen Meny på webbradion, Kristin Insulanders intervju av Haag och Schyffert börjar cirka 46 minuter och 25 sekunder in och är drygt 6 minuter lång. http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=latestbroadcast&Id=950&BroadcastDate=&IsBlock=

Men jag förstår faktiskt inte vad du tycker var så hemskt tramsigt och löjligt med deras hållning? Jag tycker de var oväntat seriösa för att vara Haag och Schyffert. I Intervjun sägs att: Dom inte lagar mat i Landet brunsås, dom pratar om varför istället för att göra det. Maten är en stor del av vår kultur, man kommer åt det svenska på ett intressant sätt när man pratar mat och matvanor. Programinslagen handlar till exempel om vad mat kostar och vad det kan få för konsekvenser om mat är för billig, om vad fredagsmys står för och hur det kommer sig att det ser ut som det gör, att vi är snabba på att ta till oss mat från vissa länder och andra inte, och hur man lär barnen vad man äter genom vad man äter. Lotta är den som kan och Haag och Schyffert ställer frågorna. Haag har lagat mat hela sitt liv. Schyffert kan jättelite om mat och är ointresserad, men tycker det är kul att tänka på varför man gör som man gör och att det ju är det han annars håller på med. Men Schyffert har faktiskt förändrats av programmet och börjat laga mer mat hemma och göra veckoschema på vardagsmat. Ja och så lite skämt om att de inte vet vad nyponsoppa kostar och att Leila K skulle sagt att det är bra för ungarna att stå vid spisen.

För att till sist gå tillbaka till genusdebatten (som tydligen ingen vågar ha nån egen åsikt om i den här tråden) och att skuffa undan kvinnor, så lyder texten på Menys hemsida http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=950 "programledarna Erik Haag och Henrik Schyffert berättar om sitt nya matprogram i SVT - Landet Brunsås." ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Hur menar du Andreas - "som tydligen ingen vågar ha nån egen åsikt om i den här tråden" ???

Andreas

Skumma igenom tråden så ser du att det knappt är nån som har nån direkt åsikt i frågan. Har dessutom ställt följdfrågor både till både dig och till Fröken Dill som ni inte svarat på, men kanske beror det på ni är slarviga på att följa upp de diskussioner ni deltar i? Rent generellt är det väldigt många som är dåliga både på att följa upp och slutföra sina resonemang och på att sticka ut hakan och säga vad de verkligen tycker i olika frågor.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jag kan bara svara för mig själv i frågan om "genusdebatten": Behöver jag tycka något om det alls? Det finns så många som är så bra på att tycka så jag ger mig inte överhuvudtaget in i debatten om huruvida det ska vara si eller så? Jag är inte här för att prata om hur samhället fungerar eller hur det borde fungera ur ett könsneutralt hänseende.

--

Jag är ledsen at jag missat din fråga Andreas, det var verkligen slarvigt av mig.
Citat från: Andreas skrivet 2010-01-09 18:51
Men det låter som att du ändå nånstans tycker det är fel? Men att det inte är något att bry sig om?
Svar nej och ja, om jag tolkat din fråga/ditt påstående rätt.

--

Citat från: Andreas skrivet 2010-01-13 11:39
...generellt är det väldigt många som är dåliga både på att följa upp och slutföra sina resonemang och på att sticka ut hakan och säga vad de verkligen tycker i olika frågor.

Om du läser min första postning, trådstarten så ställer jag en enkel fråga utan att agitera eller ifrågasätta på något sätt.
Citat från: Kari skrivet 2010-01-08 17:30
Är det fler här som fått se SVT's Landet Brunsås i förskott?


--

Om det skall fungera så här bör vi kanske starta fler trådar per ämne/rubrik så slipper vi missade svar och frågor, uppretad stämmning och forummedlemmar som som börjar tveka till att alls starta nya trådar eller ännu värre helt utebli att medverka aktivt.



Andreas

Tack, då vet vi att du tycker det är oviktigt med jämställdhet. ;) Allvarligt talat, vill du inte svara på en fråga kan du bara kort skriva att du inte vill diskutera just det.

Varifrån har du fått att stämningen är uppretad? Är du uppretad? Jag bara konstaterar att ingen har någon egentlig åsikt, vilket är synd eftersom det är en intressant och fullt relevant parallelldiskussion till ämnet.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

OT: Nu tycker jag att vi i detta forum gemensamt sjunger "We shall overcome"!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal