Vad blir/blev det till middag idag 2008?

Startat av Urban, 2008-01-01 17:54

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Idag blev det en Fish Curry från Goa till lunch. Ursprungsreceptet från "indian cooking made easy" med lite justeringar efter eget tycke och smak. Det gick snabbt och blev gott. Bra med snabbindiskt när lusten faller på och man inte har lust att lägga ned så mycket tid.

Om jag gör rätten igen så kommer jag dock att rosta kryddorna först och substituera vitvinsvinägern med färskpressad limejuice.

85 ml ghee
2 gula lökar, hackade
1 burk hela tomater (Mutti gillar jag, Kung Markatta är också ok)
1 burk kokosmjölk
1 tsk salt
500g sejfilé (inte lätt att hitta någon vitfisk på WWF:s gröna lista) skuren i munsbitar.

Kryddpasta:
10 torkade chilifrukter
4 msk korianderfrön
3 msk spiskumminfrön
125ml vitvinsvinäger
2 tsk riven färsk ingefära
2 tsk pressad vitlök
2 tsk riven färsk gurkmeja

1. Gör kryddpastan först. Krossa de hela kryddorna och kombinera med de andra ingredienserna.
2. Hetta upp ghee i en wok på mellanhög värme och stek löken tilll den är gyllenbrun. 5-10 minuter.
3. Lägg till kryddpastan och stek i ungefär tre minuter.
4. Blanda i tomaterna och kokosnötsmjölken. Värm tills det sjuder och sjud sedan i 5 minuter. Dela tomaterna lite grovt med sleven. Smaka av med salt.
5. Lägg i fisken och sjud i ungefär 5 minuter tills den är klar.

Servera med basmatiris eller någon annan lämplig stapelvara.

Andreas

Elka: Bakade du potatisen vid stranden, hur gjorde du i så fall?

Jelvis: Surdegsblåbärspannkakor det var nåt nytt, tack för tipset, hoppas verkligen jag kommer igång med mina införskaffade surdegskulturer nån gång snart...

Om man vill prova din Fish Curry och inte har ghee, blir det nån större skillnad med samma mängd smält smör? Sen undrar jag om mängden vitvinsvinäger verkligen stämmer, det ser ut som om det ska bli väldigt syrligt..?

Idag: Inkokt lax med pressad potatis.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Om du smälter ditt smör och häller bort bottensatsen så (vasslan) har du ett liknande ghee ;)

/rolf
Matforum är bäst

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-04-06 13:18
Jelvis: Surdegsblåbärspannkakor det var nåt nytt, tack för tipset, hoppas verkligen jag kommer igång med mina införskaffade surdegskulturer nån gång snart...

Har du fått några? Jag startade min vetesur och min rågsur från scratch, det gick snabbt. Fast jag gillar tanken på att få ärva en gammal kultur från en vän eller bekant.

Citat från: Andreas skrivet 2008-04-06 13:18
Om man vill prova din Fish Curry och inte har ghee, blir det nån större skillnad med samma mängd smält smör? Sen undrar jag om mängden vitvinsvinäger verkligen stämmer, det ser ut som om det ska bli väldigt syrligt..?

Jo, precis som Roffe säger så kan du hälla bort bottensatsen, då kommer du nära. Boken jag hämtade receptet ifrån är väldigt USA-anpassad så där använde man inte ghee alls, det var min egen ändring. I boken använde man en blandning av smör och vegetabilisk olja (50/50) istället för ghee. Det tyckte jag verkade lite märkligt, just utmärkande för ghee är den väldigt starka smörsmaken, lite som smör på steroider. :-) Då är det betydligt bättre att substituera med smör.

Angående vinägermängden så läser du inte fel. Jag hade nästan stora skälvan när jag stod och skulle hälla i så mycket i grytan. Märkligt nog är slutresultatet inte särskilt surt.

Du bör även fundera på chilimängden. Jag reducerade antalet chilisar från originalreceptet (eftersom jag hade torkad thaichili) eftersom Goansk mat ofta är väldigt stark. Vindaloo är från Goa om jag inte minns fel.

Idag bjöd jag mina föräldrar på middag och det blev äggkräm med sardeller (enligt Lisa FW) på hembakat grovt surdegsbröd (enligt Isobel) till förrätt. Till huvudrätt klyftpotatis med hemgjord bearnaise och ryggbiff.

justrom

Igår: Grönsaksgryta som i Kerala enligt Anna Bergenström. En gryta baserad på blomkål, potatis, morötter, tomater och diverser annat. Till det Naanbröd, Gott, men lite väl mycket jobb.

Idag: Paella enligt Anna Bergenström. Paella med bl.a. saffran, paprika, räkor och arborioris. Och kyckling till det. Riktigt, riktigt gott. Jag gillar verkligen risotto/paella rätter. Varför gör jag det inte oftare?

roffekock

jelvis hur ska vi göra jag har en vetesur som är över 40 år gammal dessutom är det så roligt därför det finns en hostoria som följer den genom alla år. Jag skulle kunna torka lite och kanske skicka till dej det är nog enda chansen,men du har kanske andra ideér. Hör av dig !!!

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Agnestach: Får jag säga att det blev över fårväntan gott!

--

Cohen: Stekt eller grillat kött eller kyckling, tomater, gurka, sallad, rödlök, vitlökssås, tabasco och gott tunnt pitabröd!

--

Roffekock:
Citat från: roffekock skrivet 2008-04-05 12:44
En god "hemmakebab" kan göras av malet kött om man lägger en klick färs mellan två plast typ byggplast och kavlar ut den till en tunn skiva som man sen kan krydda på olika sätt beroende på vad man gillar sen kan du kutta dessa skivor till strimlor och du har basen till din kebab det går att använda vilket kött man vill. När strimlorna sen är färdiga så kan du frysa dom i port som är lätt att ta fram och kör i mikron"hoppsan" på stekpanan. Detta är ett tips till allla ICA vid alla grönsvansade isbjörnar som kan numera hitta billig färs i diskarna.

Den här "byggplastbiten" är en mycket använbar del i köket tex om du vill banka ut din egen lövbiff ta en bit kött lägg mellan plasten och banka med tex en kastrullbotten på plasten och köttet flyter ut till önskad tjocklek,detta är bättre än att köpa skivad ytterlår som gärna blir segt.

Tack Roffekock! Så långt hade jag aldrig kunnat tänka!  :-[

--

Andreas: Dubbla varv alufolie på tvättad potatis, gärna fuktig i foliet. Gör en eld. Lägg potatisen i glöden lite vid sidan av elden och vänd några gånger. Vanlig potatis 30-40 min, stora minst en timme. Kanon ute mat som tål ligga i ryggsäcken länge.

--

Vad vi ska äta till middag? Oj, inte en susning.. Rökt renstek på hårt tunnbröd?  ;D Eller kanske ärtsoppa..?  ;)

Mimmi

2008-04-07 19:13 #267 Last Edit: 2008-04-07 19:31 by Mimmi
Jaha, idag blev det Varmrökt lax på potatisbädd med en dressad sallad, som jag klippte ihop från mitt lilla sallatsland.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/04/07/varmrokt-lax-pa-potatisbadd-med-dressad-sallad/

bryggens

Mimmi: Har du egen sallat så tidigt,; går det bra att odla inomhus; hur gör du?

Mimmi

bryggens: Vi har dragit upp plantor från frö i sk. såbrätten som står i fönstret, men med extra växtbelysning. Det har gått fint och det är andra varvet jag gallrar bland plantorna.

bryggens

roffekock

Vanlig gul lök planterad i en kruka och dom skott som kommer fram är en tidig och god kryddgrönsak lite av gräslök ;)

/rolf
Matforum är bäst

jelvis

Citat från: roffekock skrivet 2008-04-06 20:14
jelvis hur ska vi göra jag har en vetesur som är över 40 år gammal dessutom är det så roligt därför det finns en hostoria som följer den genom alla år. Jag skulle kunna torka lite och kanske skicka till dej det är nog enda chansen,men du har kanske andra ideér. Hör av dig !!!

Det hade varit kanonkul att få en starter av dig! Dock vet jag inte hur länge jag kommer att baka och dessutom skulle det ge mig dryga samvetskval att ta livet av en surdeg som har så många år på nacken. Vilken prestationsångest! :-)

Fast har inte du ett ställe i Småland? Om jag fortfarande är intresserad av bakning i sommar så kommer jag kanske förbi. Borde inte vara så himla långt från Malmö.

Oj, OT! Idag kommer jag att äta suspekta färska korvar jag köpt på Möllan med klyftpotatis.

Mimmi

bryggens: Vi har mizuna,ruccola,merlot,blackseeded simpson,mfl

Nu ska jag gå och klippa min purjo, den ska ansas lite i topparna så den växer bättre.. hej,hej

roffekock

Läs PM Jelvis.
På möllan köper du helt klart Sveriges bästa korvar.

/rolf
Matforum är bäst

Mimmi

sarkku

idag blev det ris och thaiwok. som jag gjorde själv av färska grönsaker och kyckling. gott

Rookie-T

Idag har det ätits tapas lite fusion med den Italienska och spanska. Minipizza (kärleksfullt gjorda med en nästan egengjord kärleksfull tomatsås som fick koka lääänge), Con Mojo (små potatisar kokade i rikligt saltat vatten som serveras med mojo som är en vitlöks-grönsaksdipp dock min egen lilla version.). Bruschetta, oliver och små bakade potatisar med en kryddstark räkröra med mozarella, vitlök, chili, scharlotten och en liten klick sambal olek, and a touch of lemon,

Allt snyggt upplagt och får mig att hata att min kamerasladd är borta. Lite tisdags lyx med tjejen framför tven. Grymt nice. Ingen öl för omväxlingskull heller.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch

Citat från: Rookie-T skrivet 2008-04-09 00:41Con Mojo (små potatisar kokade i rikligt saltat vatten som serveras med mojo som är en vitlöks-grönsaksdipp dock min egen lilla version.

Snälla! Receptet på din version av vitlöks-grönsaksdippen; kan man få det?

Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Annonser