Heter det chokladboll eller negerboll? Rösta och tyck till här!

Startat av Kari, 2009-04-03 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Heter det chokladboll eller negerboll?

Chokladboll
22 (45.8%)
Negerboll
26 (54.2%)
Annat, vad?
2 (4.2%)

Antal personer som röstat: 48

kjpil

Åsiktsfrihet och yttrandefrihet i all ära. Dock är det viktigt att visa var man står och anser vara ok eller inte om det är viktiga frågor - vilket jag tycker rasism i Sverige är mm. Ang. resten så roas jag av vissa sätt att utrycka sig / det var en tydlig poäng.

Alice

chepplin

Ganska trött på denna frågan! Varför kan man inte förstå att det finns svenska medborgare i Sverige som tar illa vid sig vid namnet neger. Det är för många ett väldigt stigmatiserande ord.
Hur kan det vara så viktigt för vissa att få kalla sin chokladboll negerboll..hur kan detta vara viktigare än att respektera att vissa inte gillar ordet neger?? Läs historia och dra slutsatser varför många tar illa vid när ordet neger uttalas...speciellt av en vit man. Jag fattar inte detta? Å jag menar inte att dom som så stolt använder ordet negerboll är rasister på något sätt...men liksom gå vidare! Vi kallar inte förståndshandikappade för sinneslöa nu längre fast man gjorde det för i tiden.
Finns ju även en grupp på FaceBook där man kan gå med om man bestämt vill hävda sin rätt att få kalla chokladbollen för negerboll...inte oväntat skiner ju köksbords-rasismen igenom klart i kommentarerna

Så mitt svar är alltså: chokladboll (eftersom det är vad den är..en boll med chokladboll)

Förresten..ok att kalla banan för japan-böj?

Ia

Ia´s Matblogg

Andreas

Citat från: chepplin skrivet 2009-10-16 18:16
Varför kan man inte förstå att det finns svenska medborgare i Sverige som tar illa vid sig vid namnet neger. Det är för många ett väldigt stigmatiserande ord.
Hur kan det vara så viktigt för vissa att få kalla sin chokladboll negerboll..hur kan detta vara viktigare än att respektera att vissa inte gillar ordet neger??

Ja jag måste säga jag att är förvånad över att det faktiskt finns en majoritet för Negerboll bland dem som röstat här.  :( Varför är det så?
Den som inte frågar får inga svar.

Ia

Jag blir bara trött på folk som kallar det för negerboll. För mig är det ganska puckade människor. Men alla är vi olika.
Ia´s Matblogg

helfgren

Citat från: Ia skrivet 2009-10-19 20:32
Jag blir bara trött på folk som kallar det för negerboll. För mig är det ganska puckade människor. Men alla är vi olika.

Tycker dock att sitta och kalla människor för puckade och onekligen en majoritet på detta forum, om man ska se till röstningen. Jag vet inte , men jag tycker inte det är bättre än att kalla det för negerboll. Jag kallar det för chokladboll nu men har kallat det för negerboll. Kan dock fortfarande använda mig av negerboll men då går det av gammal vana. Men jag finner det intressant att dem som oftast tar illa vid sig är svenskar, vi har en "neger" anställd hos oss och han kallade dem för just negerboll för det var ju vad "vi" kallade dem för, han tyckte inte det var ett dugg laddat med det ordet. Jag tycker att man lyfter ut för många ord ur dess betydelse och gör något fullt av det, men som sagt att kalla majoriteten på detta forum för puckade kanske är bättre .

MVH// Henrik

Carpe diem

kjpil

Jag tycker jämförelsen med majoriteten på forumet är helt irrelevant. Majoriteten som röstat i frågan tillhör nog ingen diskriminerad grupp i samma bemärkelse - vilket gör det till en helt annan sak att kalla dem för puckade i sammanhanget. Siffrorna från omröstningen är ju osmakliga - det tyder ju inte på medmänsklighet, ödmjukhet eller intelligens när det dessutom har varit en del bra inlägg i diskussionen här som borde få de som inte tänkt över saken att göra det.

Ia

Jag anser aboslut inte att majoriteten på detta forum är puckade - tvärtom. "vi har en "neger" anställd hos oss" även det är, för mig, ganska puckat uttryckt.
Ia´s Matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser