GLASS i Stora Lass!

Startat av Novembra, 2012-03-15 18:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Novembra

Hej! Tänkte att ge mig på egen glass. Glassgalen som man är! Nu funderade jag över detta med glassmaskin eller icke. Hur funkar det egentligen? Måste jag ha glassmaskin för att få smeten så pass fast så den går att lägga i frysen? Går det inte att få fast glass i frysen utan glassmaskin? Fryser glassmaskinen ner smeten eller vad gör själva glassmaskinen med smeten/tillsatsen?
Skulle bli såå tacksam för goda råd om hur göra sin egen glass själv att förvara i frysen!!!!!!!.!!!!!!!!!!

Cathy

Citat från: Novembra skrivet 2012-03-15 18:42
Fryser glassmaskinen ner smeten eller vad gör själva glassmaskinen med smeten/tillsatsen?

En glassmaskin fryser smeten under omrörning, så att den fryser jämnare med mindre iskristaller. Det går att göra glass utan maskin, men då får man ta ut den ur frysem och röra om med jämna mellanrum.
Ett snabbt alternativ är annars att köra djupfrysta bär och grädde i matberedaren.

Rookie-T

exakt vad som skrivs ovan så fryser en glassmaskin glassmeten under omrörning och förhindrar därför iskristallerna från att bli förstora vilket leder till en gryning glass. Ett annat problem är att glassen blir för kompakt. Mer isbit än fluffig härlig glass. Glass utan rätt utrusning blir tyvärr sällan om nästan aldrig bra.

Jag skulle i sådana fall hellre satsa på att göra en parfait vilket inte kräver maskineri
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

annamaria

Hemmagjord vaniljglass
4 pers.

3 st äggulor
4 msk florsocker
3 msk vaniljsocker
3 dl hårt vispad grädde

Vispa äggulor, vaniljsocker och florsocker någon minut. Blanda äggsmeten med vispad grädde. Häll gärna upp glassen i serveringsskålar och frys i ca 3 timmar. Ta fram glassen ca 15 minuter innan servering.

Jag rör inte i den när den är i frysen...den kanske bli bättre vad vet jag, rackarns god är den ändå!

Novembra

Hej! Ska testa din vaniljglass - låter smarrigt!
Kanske inte helt lätt alltså att göra egen glass.... vad synd. Jag som tycker köpeglass bara blir sämre och sämre...
Skulle gärna vilja göra egen glass med god smak men självklart vill man ha den isfri och varken rinnig eller kompakt. Kanske testa lite, med både glassmaskin och egen nedfrysning med omrörning mellan varven. Prova olika recept. Vissa kanske inte blir bra och vice versa..... Hitta en bra grund och sedan smaksätta efter det. Ska också testa det med frysta bär.... låter rimligt!
Tack för lite vägledning iaf!

annamaria

Glassen här ovan kan du smaksätta med vad du vill. Hallon, jordgubbar, hjortron, blåbär, choklad. Små maränger i är också smarrigt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser