Förekonst av Salmonella och Yersinia i vildsvin

Startat av kurt, 2014-02-17 09:07

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

SVA/SLU har undersökt förekomsten av Salmonella spp., Yersinia enterocolitica, Yersinia pseudotuberculosis och E. coli O157:H7 i vildsvin. Av 88 undersökta vildsvin fann man att 10% av djuren bar på Salmonella, 20% av djuren bar på Yersinia enterocolitica och 20% av djuren bar på  Yersinia pseudotuberculosis, medan  E. coli O157:H7 inte hittades alls.

Totalt bar 38,6% av djuren någon av dessa bakterier.

http://pub.epsilon.slu.se/10620/1/jacobson_etal_130812.pdf
http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2014/2/matforgiftningsbakterier-funna-hos-svenska-vildsvin/

Kommentar: Det är inte ovanligt med Yersinia enterocolitica i griskött, däremot är det nog oväntat mycket Salmonella och  Yersinia pseudotuberculosis funnet,

agnetasch

Tråkigt vilt det där; elaka trädgårdsmarodörer med osmakligt o otjänligt kött >:(

webguide

Osmakligt kött? Vildsvin är ju väldigt gott, som gris fast lite mer viltsmak.

agnetasch

Smaken är som baken.. ;) Jag är inte så förtjust i vildsvin, jag tycker det smakar härsket (inte vilt, den smaken är jag bekant med) Det har inte med åldern på grisen att göra, jag tycker även små kultingar smakar så. Men sen fick jag ett tips att först röka o sedan grilla en bog o DET var gott; rökningen tog bort den härskna smaken :)

webguide

Det är gott att koka en gryta på vildsvin och Chianti.
Skär en stek (1 kg) i tärningar, marinera den med en flaska Chianti (ju bättre vin ju bättre smak :) ), en kvist timjan, en morto skuren i bitar, en grovhackad rödlök och en stjälk selleri i 12 timmar. Sila av vinet (men spara det) ta bort grönsakerna lägg undan köttet. Fräs en silverlök på låg temp i ca 8-10 minuter höj temperaturen och tillsätt köttet och låt det fräsa några minuter, häll på 3 dl vinmarinad och sänk värmen, låt puttra i 3 timmar, tillsätt lite mer vinmarinad om det går tort. Gott med vitlöksbröd och potatispuré + en god Chianti till.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal