Mat i samhällets tjänst... måste det vara så här illa?

Startat av Andreas, 2007-09-25 08:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Kul capsaicincitat, men är det bara amatörteorier eller ligger det nåt i det? Men det är en annan tråd: "Smaksinnet bestående avtrubbat av stark mat? Stark mat beroendeframkallande?" http://matforum.nu/index.php?topic=1470.0

Allt det här pratet om chokladbitar får mig osökt att tänka på forna tiders chokladflickor, kanske kunde det vara nåt att införa på våra sjukhus?

Angående det här med högre dygnskostnad, det finns ett betydligt större problem än diabetiker och "de som är nöjda" med maten och det är att alla inte har råd att betala en högre matkostnad ur egen ficka och då blir det en klassfråga.

Hasse: Varför klarar de inte kokt potatis, är den trasig eller för långt varmhållen? Och du är säker på att det inte rör sig om nåt potatishalvfabrikat?

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-11 10:01
Att skolorna har så mycket färdiglagat finns det väl olika anledningar till; planlägger dom hela terminen med t.ex frysfirman xx´s produkter får dom väl jätterabatter, måste vara frestande. Dessutom är väl skolköken inte de mest välutrustade kök i världen; dom KAN helt enkelt inte laga maten från grunden.Många skolkök jag sett har två ugnar o en knähög potatisgryta.Några lagringsutrymmen finns inte, maten måste komma samma dag den ska konsumeras.DETTA KAN VI TACKA BLÅÖGDA KOMMUNALPOLITIKER O SKOLLEDNINGAR FÖR. Sen kan inte skolmåltidspersonalen trolla med knäna >:(


Frestande rabatter jo det kan ligga nåt i det men då har ju kvalitetstänket gått helt snett. Vad gäller köksutrustning så för att citera Linda Bengtzing "Hur svårt kan de va" att skaka fram och ett par spisar och några grytor om bara viljan finns?

Jag fattar fortfarande inte hur det kan bli billigare att köpa in en massa industrilagad smörja än att låta befintlig personal tillreda prisvärda råvaror..? För som sagt var: Vad gör måltidpersonalen på förmiddagarna om de nu inte lagar mat?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-03-12 10:33
Vad gör måltidpersonalen på förmiddagarna om de nu inte lagar mat?

Dom kanske är hemma, skolmåltidspersonal är väl den personalkategori som haft mest deltid av alla; "gamla hemmafruar" som skulle ut o göra nåt några timmar om dan när barnen var utflugna. Man får ju hoppas att det blivit bättre o då kan du väl skicka din fråga till närmaste skolkök Andreas. Eller låt Hasse gå o fråga i köket ;D
Att utrusta kök är fruktansvärt dyrt så jag förstår att man tvekar, men som sagt, det går om bara viljan finns. Men finns den?
Raskt hopp till potatis; det kanske är Ahlströmer Primuspotatis dom använder (Ångskalad och blancherad. Förpackad i lättsaltat vatten) Där får man absolut inte bryta kylkedjan, då blir potatisen hårdare ju längre man kokar den.
Det var på bloggen "argumentum ad ignorantiam" jag hittade capsaicin-uttalandet på:
http://nihonshu.blogsome.com/2007/09/25/
men beroende av starka kryddor har jag läst/hört på andra ställen också.

Cohen

agnetasch:

Ok, cholkadbiten var ett dåligt exempel. Min pöäng var att små förändringar till det bättre skulle betyda mycket för patienternas trivsel. Hur mycket är det man betalar idag för att vara inlagd på sjukhus? Har för mig att det ligger runt hundralappen. Säg att det skulle vara fem kronor dyrare, med bättre mat och ökad trivsel som följd. Skulle det verkligen vara helt fel?

Och angående mina smaklökar så är de vid så stor vigör som de alltid varit. Njuter av mild husman med nöje. Snarare ganska känslig för stark mat. Men även mild mat ska ju smaka något - välkryddad behöver inte betyda kryddstark. 

agnetasch

Cohen: jag förstår att du vill patienterna väl men jag undrar om du inte är ute på kollisionskurs med sjukhusledningarna.Jag tror inte att dom vill lägga ett öre på att patienterna ska ligga o mysa i sängarna. Nej UT med dom; så få vårddagar som möjligt, men du har ju rätt i att man kan ju få ha det drägligt den timmen man får ligga inne för en blindtarmsoperation ;D
En väg är att ruska liv i Röda Korsets sjukhusvärdinnor igen. Skänk pengar dit så kan värdinnorna gå runt bland patienterna vid matdags o bjuda på choklad,kryddor o ett glatt humör (Andreas chokladflickor?) ;D

Hasse

Önskeveckan i skolmatsalen fortsätter. Igår var det "tacos". Det består av brynt köttfärs blandad med kokt ris och serveras med tortillabröd, sallad och en kall sås. Jag åt inte i skolmatsalen igår, så jag kan inte svara för smaken.

Idag serverades schnitzel. Nu har det, på elevernas begäran, varit panerat måndag, tisdag och torsdag. Schnitzeln är ett halvfabrikat och serveras med bearnaise, kokt potatis och sallad. Schnitzeln smakar nästan ingenting, såsen smakar naturligtvis inte som hemgjord bea men sätter åtminstone lite smak på det hela. Den kokta potatisen var riktigt läbbig. Hård på ytan och vattnig längst in. Jag tror att detta beror på varmhållning. Men det var gott med marinerade champinjoner på salladsbordet!

annamaria

Om sjukhusledningen ska få UT alla patienter snabbt så är jag helt säker på att bra mat är nödvändigt - för ett snabbare tillfrisknande, utan en massa symtom (trycksår tec.) som orskakas av näringsbrist - då menar jag inte att maten som nu serveras är näringsfattig utan att en god smakrik mat äts upp!!

agnetasch

annamaria: jag hoppas du förstår att jag skojar, att jag kan skilja på näringsriktig kost o "grädde på moset" Det finns inget sjukhuskök som vill ha mat tillbaka på tallrikar/i kantiner.
Hasse:på en timmes varmhållning (den rekommenderade tiden) hinner inte potatisen bli så gräslig. Jag tycker det ser ut som en bruten kylkedja; det är ett problem som det är ursvårt att få ur potatisproducenterna att det existerar o det behövs inte lång stund att den okokta potatisen stått i rumstemp så går den inte att få normal. Nej, en seghård tjock hinna utanpå o vattenblafs inuti blir resultatet.
Skicka fram nån tuffing o fråga husmor om hon är nöjd med potatisen ;D Annars ska hon kolla kylkedjan; är det inte kökets fel ska en kylpuck skickas med i transporten från leverantören.

annamaria

agnetasch: jag vet att du vet - men vi måste ju blarra lite - det är viktigt blarr dessutom!  ;)

kryddburken

Citat från: annamaria skrivet 2008-03-13 17:39
Om sjukhusledningen ska få UT alla patienter snabbt så är jag helt säker på att bra mat är nödvändigt - för ett snabbare tillfrisknande, utan en massa symtom (trycksår tec.) som orskakas av näringsbrist - då menar jag inte att maten som nu serveras är näringsfattig utan att en god smakrik mat äts upp!!

Du har helt rätt Annamaria! Intressant att du nämner just trycksår, då är vi inne på samma linje! Mat är medicin för många sjuka och just därför ska maten innehålla och kunna bibehålla sin fräschör och sina vitaminer/mineraler....

Dagligen får vi ge våra boende protein/näringsdryck pga. att de har en positiv effekt på läkning av just sår, och detta eftersom de inte äter maten... Kostnaden för en näringsdryck är ungefär det dubbla av den dagliga måltiden... Räkna ut det gånger 6 så har vi sprängt budgeten rejält! En ond cirkel som helt klart inte befattas av köksbespisning eller polikter som beslutar om indragningar och besparingar för att våra boende kostar för mycket....  

Angående potatisen då... kokt potatis får vi ofta till jobbet till måltiderna för dom äldre! Jag upplever den inte som seg & vattning alls även om den kommer i färdiga kantiner. Ett knep är att lufta kantinerna på i värmekylen före servering!

Den är ibland "förkokt" också, speciellt till helgerna som sedan bara ska kokas upp ca 2 min för att bli som "nykokt"! Har aldrig varit med om eller hört om denna metod förut men det är verkligen super och det borde fler nappa på! Hur mkt. tid & förberedelse går det åt att koka upp en gryta vatten+ salt. + sedan 2 min kokning före servering?

Eller hur vore det om vi kunde få en säck potatis till vårt skafferi så fixar vi den nykokt själv? Jag förstår ibland inte hur de tänker i tidsperspektiv & pengar, det måste underlätta massor för kökspersonal om de slapp förberdn. + tillredning av potatis.

Andreas

Kryddburken: Det var mycket intressant det där du tar upp med kostnaden för fräsch mat kontra kostnaden för näringsdryck - undrar om "de som bestämmer" har den insikten...?

Och ja koka potatis borde ni verkligen få göra, men går verkligen inte det att ordna då?

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-13 17:50
Hasse:på en timmes varmhållning (den rekommenderade tiden) hinner inte potatisen bli så gräslig. Jag tycker det ser ut som en bruten kylkedja; det är ett problem som det är ursvårt att få ur potatisproducenterna att det existerar o det behövs inte lång stund att den okokta potatisen stått i rumstemp så går den inte att få normal. Nej, en seghård tjock hinna utanpå o vattenblafs inuti blir resultatet.


Menar du att helt vanlig oskalad potatis som får stå i rumstemperatur blir dålig? Så förvaras den ju ofta i butik... ??? Eller menar du kanske skalad okokt potatis som ligger i vatten i rumstemeratur?

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-12 18:33
Dom kanske är hemma, skolmåltidspersonal är väl den personalkategori som haft mest deltid av alla; "gamla hemmafruar" som skulle ut o göra nåt några timmar om dan när barnen var utflugna. Man får ju hoppas att det blivit bättre o då kan du väl skicka din fråga till närmaste skolkök Andreas. Eller låt Hasse gå o fråga i köket ;D
Att utrusta kök är fruktansvärt dyrt så jag förstår att man tvekar, men som sagt, det går om bara viljan finns. Men finns den?


Nja "några timmar om dan" tror jag inte stämmer, men säkert 6 timmar i vissa fall. Tror hur som helst inte att de direkt jobbar ihjäl sig i skolköken.

Måste all utrustning vara splitterny - duger det inte med begagnat?

Citat från: Hasse skrivet 2008-03-13 17:25
Nu har det, på elevernas begäran, varit panerat måndag, tisdag och torsdag. Schnitzeln är ett halvfabrikat och serveras med bearnaise, kokt potatis och sallad. Schnitzeln smakar nästan ingenting, såsen smakar naturligtvis inte som hemgjord bea men sätter åtminstone lite smak på det hela. Den kokta potatisen var riktigt läbbig. Hård på ytan och vattnig längst in. Jag tror att detta beror på varmhållning. Men det var gott med marinerade champinjoner på salladsbordet!


Tack så hemskt mycket för rapporten och för bilderna, de sistnämnda förstärker verkligen det du säger om läbbig potatis och trist schnitzel. Men schnizeln var på elevernas egen begäran säger du - hörde du nåt om vad de tyckte om den, kanske gillar de den eftersom de valde den..?

Citat från: crlhrv skrivet 2008-03-10 12:16
att gnälla på sjukhus mat är ett r i k t i g t i-landsproblem i mina ögon.


Gäller det även skolmat?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-03-14 09:14
Tror hur som helst inte att de direkt jobbar ihjäl sig i skolköken.

Säkert inte,dom sitter säkert o spelar kort o funderar ut nya, äckliga maträtter att plåga eleverna med ;)
Citat från: Andreas skrivet 2008-03-14 09:14
Måste all utrustning vara splitterny - duger det inte med begagnat?

Klart det duger med begagnat, det är ju kvinnor som ska arbeta med utrustningen ;)

Hasse

Sista delen i följetongen "Önskeveckan". Idag serverades pizza. Den består av en ganska tjock deg överdragen med tomatsås och riven ost. Gräddad i ugn på stora bleck och sedan delad i portionsbitar. Pizzasallad och lite övrigt grönt serveras till. Jag tycker att det blir lite för mycket deg, men för övrigt får pizzan godkänt. Hade man kostat på den lite mer pålägg hade det kunnat bli riktigt gott.

Nu till poängen (om det nu överhuvudtaget finns någon poäng.) Eftersom detta har varit elevernas önskevecka, så vågar jag dra slutsatsen att de rätter som serverats står högst upp på ungdomarnas önskelista. Tre panerade, smaklösa rätter, "tacos" och pizza. Jag tycker att dessa rätter är bland det sämsta som serveras i matsalen. Jag vet att de kan laga god mat. Köttgryta, stek, fisk i ugn och andra rätter som görs från grunden är oftast mycket goda. (Ja, bortsett från potatisen.) Vem har rätt, en lärare eller tusen elever?*)



*) Självklart har läraren alltid rätt.    ;)

bryggens

Jamen, detta låter ju som när Jamie Oliver försökte få engelska barn att äta "riktig" mat. Dom ville bara ha chips och någon sorts friterade kycklingrester. Dom ville inte ens prova "riktig" mat i början. Det var i deras tycke inget gott. Jag har dock för mig att han fick en hel del att ändra sig, efter mycket om och men.

agnetasch

Citat från: Hasse skrivet 2008-03-14 16:22Tre panerade, smaklösa rätter, "tacos" och pizza

Vilka kulinariska höjdpunkter! Om det är vad eleverna kallar god, bra o "riktig" mat så ge dom det då, så får vi slut på debatten ;D

"Föräldrar som ger sina barn chips och läsk är hafsiga skitstövlar," säger stjärnkocken Jamie Oliver Jamie Oliver hade ju inte bara skräp-skolmat att slåss mot, även maten eleverna åt hemma var ju under all kritik. När han frågade dem vad de ätit under veckan kunde han få svaret: "Chips, pommes frites, syltmacka, chips, chips, ingenting, chips" Då kan man ju förstå var de lärt sig uppskatta skräp-skolmaten.
Här i Sverige har skolmatsdebatten ingen som helst anknytning till hemmen. Men det kanske är samma sak här; maten man lärt sig äta hemma vill man ha i skolan också. Då spelar det ju ingen roll hur bra o god mat skolan lagar, det kommer alltid att gnällas efter nuggets. Det är kanske dags att sluta klaga på skolmaten o börja utbilda föräldrarna i matlagning :-*

bryggens

 Jag har själv inga barn, men visst, nog borde det finnas mer matkultur i hemmen. För dom med klen ekonomi finns det mycket att spara om man lagar mat från grunden, tar sig tid till det, kanske låter barnen vara med och lära?

Andreas

Hasse: Jag undrar just jag om du kan dra den slutsatsen - det beror ju liksom på i vilken mån elevernas önskelista förvrängts på vägen till matsedeln. Som sagt du frågade inga elever om de tyckte att exempelvis schnitzeln var riktigt god?

Agneta: Poker och matplågeriränker, ja säger du det så, du borde ju veta hur det går till i ett kök. :)

Apropå "maten man lärt sig äta hemma vill man ha i skolan också" - blir det inte enklast om vi gör tvärsom - alla barn får lära sig att äta fabriksmat hemma? Förutom att det kräver minst arbetsinsats så är en annan stor fördel med industrimaten att köttinnehållet ofta är jättelågt vilket ger minimal klimatpåverkan!!

Bryggens: Visst är det så, men det finns många hinder på vägen - ointresse, okunskap och tidsbrist (många familjer har inte ens tid att äta middag tillsammans pga alla andra aktiviteter som ska hinnas med)...
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

Andreas: det kunde ju vara så att där det är som du säger, tidsbrist o.s.v, men varför inte då försöka ta EN dag i veckan EN måltid för att äta tillsammans, och förresten om man en dag lägger tid till att laga mat i stora portioner, frysa ner , så kan man övriga dagar jäkta på med annat, men ändå äta bra mat.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-03-14 17:54
(många familjer har inte ens tid att äta middag tillsammans pga alla andra aktiviteter som ska hinnas med)...

Fast man undrar ju; vad är viktigare än att äta bra mat, lära sig laga bra mat, lära sig umgås o komma ihåg hur ens familjemedlemmar ser ut?
Att man blir pappas lilla fotbollsproffs? ;D

Andreas

Bryggens, Agneta: Ja hur får man alla att laga och äta mat tillsammans... politiska styrmedel?

Uppsala nya tidning har här en videointervju med elever och husmor Jeanette Zanbaka vid Stenhagenskolan http://img.unt.se/webbtv/flash/guc/080211skolmat.swf Ingen säger "panerat" vad jag kan höra... men det som slängs mest är potatis.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-03-16 09:02
Ja hur får man alla att laga och äta mat tillsammans

Genom att föräldrarna tar tillbaka makten o ansvaret o inte skyfflar över det på skolan o diverse fritidsklubbar.
Det låter nog stenålders men när jag var liten var det inte lönt att försöka sticka iväg på någon aktivitet innan man ätit middag. Alla kurser, lekkamrater m.m anpassade sig efter det. Föräldrarna bestämde; maten var viktigast, leken kom sen. Så var det hos alla ungar jag kände.

Citat från: Andreas skrivet 2008-03-16 09:02men det som slängs mest är potatis.

Men det är ju inte så konstigt att barn inte lär sig äta o uppskatta potatis, de föredrar ju rätter som pizza, tacos, pannkaka, spagetti o köttfärssås, rätter som inte har potatis som tillbehör. 

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal