City Gross märker tillsatsfritt med Äkta Vara enligt Mats Eric Nilsson [som skrattar hela vägen till banken?]

Startat av Andreas, 2009-10-14 12:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Fick precis ett mail av Camilla Sparring där hon tipsar om att City Gross kommer att börja märka ut tillsatsfria produkter med Mats Eric Nilssons märkning "Äkta Vara".

Camillas utskick: http://www.camillasmatuppror.se/Aktuellt/15321_City_Gross_och__AEkta_vara
Kommande City Gross-reklam: http://www.camillasmatuppror.se/Aktuellt/15172_Film,_City_Gross

Smart av City Gross, detta kommer att ge dem mycket PR och goodwill. Få se om fler butikskedjor hänger på eller om de tar fram en egen märkning. För jag antar att Mats Eric Nilssons organisation ska ha något slags ersättning av dem som använder "Äkta vara"-märkningen?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Idén är god men vem kollar varorna? Sitter Mats Eric Nilsson själv o kollar varje vara o sätter stämpel i stjärten på de godkända (som jultomten i julklappsfabriken) Är allt svart eller vitt? Finns inga gråzoner med ofarliga E-nummertillsatser? Var går gränsen?
Någon tjänar på detta. Vem?


agnetasch

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-15 10:37
Någon tjänar på detta. Vem?
Enligt Hygienkonsult är det tydligen konsumentföreningen Äkta Vara Sverige som tar betalt för de godkännanden de gör. Äkta Vara Sverige som består av Mats-Eric Nilsson, hans bror o tre andra personer.
Är man lite elak håller man med en anonym insändare på Hygienkonsultens blogg om hur man ska bära sig åt för att sko sig på människors okunskap om mat och då i synnerhet om E-nummer:
- Först och främst måste vi komma på ett snyggt namn som vi tar ensamrätt på genom . Vad sägs om "Äkta vara"?
- Låt oss sedan genomföra planen i skydd av en "ideell konsumentförening" så det ser ut som vi inte går våra egna ärenden. Med en förening slipper vi dessutom öppet redovisa ekonomin.
- Nu skrämmer vi upp massorna genom att skriva böcker och artiklar.
- När massorna sedan är tillräckligt uppskrämda och vi har skapat ett konsumenttryck, kommer vi med lösningen. En märkning av livsmedel med namnet "Äkta Vara" (som vi tidigare tagit ensamrätten på) som vi säljer dyrt till butikskedjor.
- Vi ackrediterar inte märkningssystemet för att bibehåll full ekonomisk kontroll. Dessutom kan vi snabbt få många varor godkända vilket drar in mycket stålar.
- Vi utökar inte konsumentföreningen till fler medlemmar så bara vi 5 kan dela på vinsten.

Först när man läser detta verkar det som sagt elakt, men sen när man kollar tågordningen blir man lite betänksam.
2002 Äter Mats-Eric Nilssons bror Glassen
2006 Registreras Äkta Vara Sverige
2007 Ges boken "Den hemlige kocken" ut
2008 Ges boken "Äkta vara" ut
2008 Aktiveras Äkta Vara Sverige

Hm, konsumentföreningen bildades innan böckerna kom ut. Varför?

Andreas

Intressant, kanske lite väl konpiratoriskt, men visst finns det skäl att ställa frågor.

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-18 11:14
sen när man kollar tågordningen blir man lite betänksam


På sidan Bakgrund - "Vi som ligger bakom Äkta vara" http://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=27344 så står det "Sommaren 2005 föddes idén om Äkta vara." och sen "Ungefär samtidigt såg Mats-Eric att hans krönikor om matfusket väckte intresse och verkade ligga i tiden. Det blev dags att skriva en bok. " - så visst fanns märkningen i bakhuvudet då böckerna skrevs.

Och det är förstås ingen slump att den andra boken heter samma som märkningen.

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-18 11:14
Nu skrämmer vi upp massorna genom att skriva böcker och artiklar.


Jag skulle tro att tanken med, i alla fall den första boken, var att väcka opinion och att pejla intresset.

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-18 11:14
Vi utökar inte konsumentföreningen till fler medlemmar så bara vi 5


Exakt vilka är de 5 och vad har de för bakgrund? Kanske kan det ge något spännande uppslag.

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-18 11:14
kan dela på vinsten.


Ja det är ju lätta att misstänkliggöra något när det kanske börjar finnas stora pengar med i bilden. Är Mats-Eric en sniken profithungrig Joakim-Von-Anka-typ eller vår nye matjesus? Är märkningen gjord för att tjäna pengar eller för den goda sakens skull?

Hur mycket pengar kan Mats-Eric & kompani egentligen tänkas tjäna? Hur mycket betalar City Gross för att få använda märkningen och är det en engångssumma per produkt eller en årlig avgift, framgår det någonstans?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Äkta Vara Sverige verkar vara rena familjeföretaget; Mats-Erik själv, hans fru, bror o svägerska + Roberto Capocondi, författare o konsult i marknadsföring. På sin hemsida skriver han: "Ta med din affärsidé så tittar vi på den tillsammans" Hmm

SvD skrev efter en intervju med Mats-Erics bror den 16 okt i år:
"Föreningen har vuxit fram i kölvattnet av de senaste årens debatt om matfusk. En diskussion som bland annat kommit till efter två matgranskande böcker av journalisten Mats-Eric Nilsson"

Men föreningen registrerades före böckerna, före den efterföljande diskussionen!

"Ägarna till City Gross tog i våras (2009) kontakt med Äkta vara och frågade om föreningen ville samarbeta kring en ny märkning av livsmedel"

Det låter som om det vore City Gross som kommit på idén o oj så överraskade man blev på Äkta Vara! Trots att man registrerat föreningen redan i mars 2006 så här: Verksamhet/Ändamål: Licensförsäljning av rättigheter till Äkta Vara varumärke.

Är jag orättvis o onödigt misstänksam?

Gilius

Det verkar ju som om de vill tjäna en slant på detta, men frågan är om det räcker till så mycket.
Kan ju vara att han är proaktiv, annars hade nog någon annan börjat med en märkning.......

Han har nog tjänat en bra slant på sina böcker, men han har lyckats med att få folk att kolla vad de äter, och för det tycker jag han är värd att tjäna litet pengar.

/gilius

kjpil

Citat från: Gilius skrivet 2009-10-19 12:56
men han har lyckats med att få folk att kolla vad de äter, och för det tycker jag han är värd att tjäna litet pengar.

/gilius

Du uppmuntrar till att köpa och försöka faktagranska boken :/
Kanske bra, jag har inte läst den :/

agnetasch

För mig får Mats-Eric Nilsson visst tjäna pengar, det är inget fult i min värld o det är jättebra att han bidrar till att vi får upp ögonen för vad vi äter.
Men han faller i min aktning om han låtsas som om det inte var beräknat redan från början att man skulle tjäna pengar på företeelsen Äkta vara. Det verkar inte äkta, det verkar falskt.

Hasse

Fast jag är tveksam till att tjäna pengar på en kvalitetsmärkning. Minskar inte trovärdigheten om organisationen faktiskt tjänar mer pengar ju fler märkningar de "säljer"?


Andreas

Citat från: Gilius skrivet 2009-10-19 12:56
...han är värd att tjäna litet pengar.


Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-19 16:00
För mig får Mats-Eric Nilsson visst tjäna pengar, det är inget fult i min värld...


Citat från: Hasse skrivet 2009-10-19 17:57
Fast jag är tveksam till att tjäna pengar på en kvalitetsmärkning.


För mig känns det avgörande hur mycket pengar de faktiskt har tänkt sig att ta in. På sidan http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=27344 låter det som att de är fattiga som kyrkåttor "Föreningen har förstås en begränsad ekonomi. Verksamheten, dvs i princip webbsajten, finansieras av bidrag från sponsorer och allmänhet."

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-19 12:48
Äkta Vara Sverige verkar vara rena familjeföretaget; Mats-Erik själv, hans fru, bror o svägerska


Vad arbetar brodern, frun och svägerskan med månne?

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-19 12:48
+ Roberto Capocondi


Tack, ja Roberto Capocondi var en spännande man, på sidan http://www.capotondi.se/ - "Om Capotondi" står "Förutom dubbla examen inom beteendevetenskap, psykologi och livsåskådningsfrågor har Roberto en gedigen yrkesbakgrund inom försäljning och erfarenhet av hundratals möten med Internetsatsande företag."

Som exempel på hemsidor och företag han arbetat nämns bland annat www.aktavara.org, www.dammsugarpasar.nu, www.inkclub.se, www.twilfit.se och www.carlsberg.se.

Roberto är dessutom medlem i Sveriges författarförbund och har skrivit fyra managementböcker "Chefens bästa vän - ledarskap utan flum", "Rekrytera själv", "Handbok i att anställa för första gången" och "Elaka chefens goda råd" - " 350 konkreta tips om hur du plattar till personalen och har det roligare på jobbet".

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-19 12:48
Det låter som om det vore City Gross som kommit på idén o oj så överraskade man blev på Äkta Vara!


I länken i mitt första inlägg menar ju Camilla Sparring att kontakten mellan City Gross och Mats-Eric Nilsson (som är med i Matupprorets expertpanel) kom till pga hennes City Gross-turne i våras.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag vill gärna kunna ta del av föreningens stadgar, mötesprotokoll och ekonomiska rapporter. Och varför tar de inte in fler medlemmar än de sittande fem?

Borde inte öppenhet vara ledord för en konsumentorganisation?

Camilla Sparring

Hej jag kom inte in men är nu inloggad igen!
Alltså Mats-Eric har varit med i matupprorets expertgrupp sedan hummm får se, sedan DN artikeln, det står klart och tydligt och han var med under hearingen i riksdagen. När jag åkte runt på turnen i dec, jan och februari så pratade jag OM Mats-Eric´s bok den hemlige kocken och försökte få dessa 14 butikschefer att ta sitt ansvar över vad de sålde i butiken, sedan kontaktade de mats-Eric exakt NÄR de gjorde det kan jag inte svara på, hur mycket han tjänar vet jag inte MEN JAG VET att han inte får betalt av äkta vara, han tar inte en krona därifrån, pga att han vill behålla sig till god journalistisk etik!

Det allra bästa för att slippa dessa diskussioner är att kontakta äkta vara och prata med dem.
Mats-Eric sitter INTE i Äkta varas styrelse.

Mats-Eric för mig är en hjälte och nej jag har icke tagit emot en enda krona av City Gross inte ens under turnen.
Det är jag stolt över. och jag har inte heller tagit emot några pengar av Äkta vara inte heller Saltå kvarn som jag älskar. Tycker jag något är bra så berättar jag om det, sådan är jag och jag höll på att explodera när jag fick tipset från Ingrid om filmen på youtube.. ni förstår väl att det kan man inte sitta på hur som hellst, vem skulle ha gjort det?!?

och jag blev nerbjuden som opinionsbildare till presskonferensen, inget hemligt alls faktiskt.
City Gross press chef Lagerwall var med mig under hela turnen så jag lärde känna honom bra då, han lyssnade nog till mitt eviga tjat och höll nog rätt bra koll på mina förehavanden när jag kutade runt där, jag har lärt mig ett och annat knep av honom också.

så nu är det ur världen!

Hur har ni det, jag har haft lite fullt upp och tänkte informera lite om vad som händer i framtiden, vill ni veta?

äh jag säger det ändå.. :D :D :D :D

jo jag har ju aldrig tänkt att matupproret skall handla om att stå och skrika bara, utan att se en föränding i verkligheten på tallriken till våra barn, sjuka och äldre!

Nu gör jag med god hjälp av dels Leif Mannerström, Per Morberg min mentor Siv Eliasson om Camillasmatuppror till en stiftelse och där kommer förändringsprosess projektet camillasmatuppror att inledas.

och maskrosen ( jag skrattar fortfarnde över att du trodde att  jag skulle gå till kungen med namnlistorna..)  ;)

Att vara strateg är aldrig fel! Hasse nu lägger jag in växel nr 3 på min 10 växlade bil..  :-*

jag samlar experter till höger och vänster och folk vill verkligen hjälpa till. Nu är det inte lika mycket uppförsbacke längre och det kan jag säga har varit grymt tufft ............ så nu - 30kg senare så har jag alla röda trådar utstakade för att få till en verklig förändring och som sagt: INGET är omöjligt!


Har nu rekryterat en expert på lagen om offentlig upphandling! Han är nere i Bryssel nu och kommer hem till veckan.

Kram på er  :) :-*

Camilla den lilla Sparring

Andreas

Kul att höra att matupproret går framåt Camilla (men var snäll att nästa gång försöka hålla den text du skriver om själva matupproret i en egen tråd, för att folk ska kunna hitta det som skrivs är det viktigt att rubriken på tråden stämmer med det som diskuteras).

Citat från: Camilla Sparring skrivet 2009-10-20 22:00
...sedan kontaktade de mats-Eric exakt NÄR de gjorde det kan jag inte svara på, hur mycket han tjänar vet jag inte MEN JAG VET att han inte får betalt av äkta vara, han tar inte en krona därifrån, pga att han vill behålla sig till god journalistisk etik!


Det låter bra.

Och jag kollade upp Äkta vara Sverige, bolagsformen är ju faktiskt Ideell förening (ändamål: "Licensförsäljning av rättigheter till Äkta Vara varumärke", styrelse: Björn Henning Bernhardson, Eva Maria Elisabeth Bernhardson och Anna Karin Strand Nilsson) vilket gör att ingen kan ta ut mer än "en skälig lön" ur bolaget. Dock kan ju en skälig lön vara ganska hög för vissa personer...

Citat från: Hasse skrivet 2009-10-20 19:29
Jag vill gärna kunna ta del av föreningens stadgar, mötesprotokoll och ekonomiska rapporter. Och varför tar de inte in fler medlemmar än de sittande fem?

Borde inte öppenhet vara ledord för en konsumentorganisation?


Ja, det är märkligt att de inte har denna information på sin hemsida, genom att inte ha den så bäddar de bara för spekulation. Och det är inga gröngölingar vi pratar om.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Tänk vad det kan svänga ibland.

I mars presenterade Aftonbladets Karin Ahlborg en lång artikelserie av Mats-Eric Nilsson om tillsatser i mat. http://www.aftonbladet.se/nyheter/hemligekocken/article4606923.ab där varenda artikel länkar till www.aktavara.org.

Idag skriver samma Karin Alborg "Mats-Eric "hemlige kocken" Nilsson och City Gross ska skämmas. Deras hemsnickrade matmärkning blåser kunderna. ... Genom att skrämma oss konsumenter för alla tillsatser, hur hemskans beskedliga de än är, förfaller Mats-Eric Nilsson till samma beteende som han anklagar livsmedelsbranschen för: Att lura och föra oss bakom ljuset." http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article5996627.ab

Dessutom har Aftonbladet en artikel med Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien på Örebro Universitet, med rubriken "Tillsatserna är livsviktiga" där Danielsson-Tham bland annat framhåller natriumnitrit som viktigt. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5998575.ab

Och så en tredje artikel där Mats-Eric Nilsson försvarar sig "- Vi vill vara väldigt restriktiva för att det inte ska bli godtyckligt. Börjar man göra många undantag närmar man sig en märkning som liknar "utan onödiga tillsatser", som många livsmedelstillverkare använder sig av för att vilseleda" ... Behåller man en modern kylkedja så behövs inte nitrit heller.... - Jag har aldrig menat att alla e-tillsatser är farliga. Jag tycker bara att det är väldigt onödigt att det finns så mycket förfalskad mat som det gör." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6000045.ab

Någon som blir klokare? :)
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Tycker det är bra att båda sidorna lyfts fram så att folk kan skaffa sig en egen uppfattning. Det är ju viktigt att påpeka att alla E-tillsatser inte är gift (det är det ju i ingen matvara eftersom tillsatsen då inte hade tillåtits) men också att frågan väcks om alla E-tillsatser e nödvändiga och hur bra vissa är för hälsan, t ex smakförstärkarna!

Tycker Karin Ahlborg ibland bara är ute efter billiga poänger. Men bra Marie-Louise Danielsson-Tham får påpeka att visa tillsatser är nödvändiga i maten, just för att undvika matförgiftningar. Detta har kanske räddat mer liv än vad tillsatser dödar? Samma diskussion som med svininfluensan.

Personligen undviker jag smakförstärkare så långt det går och har helt slutat köpa vissa chark-produkter..det känns inte så gott när det till 75 % är E-tillsatser i förteckningen.

Det som Mats-Eric Nilsson har gjort bra är inte enligt mig att han lyft upp debatten ang E-tillsatser, utan fokuseringen på "äkta mat"! Alltså att han ifrågasätter olika produkters äkthet. T ex glass...som idag knappt innehåller varken grädde eller äggula? Tryffelolja utan tryffel? Guacamole med 1 % avocado i sig? Bearnaisesås på pulver?? osv osv. Denna debatt och ifrågasättande är bra för hela matkulturen enligt mig.
Har precis fått hem hans bok som jag inte läst än..kanske ändrar uppfattning efter den..:-)

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-22 16:39
Tänk vad det kan svänga ibland.

att det kan svänga ibland ökar trovärdighet. Sväger det ofta eller aldrig så minskar trovärdighet :) (jag syftar inte till personen i fråga eftersom jag inte kan avgöra)

agnetasch

Citat från: chepplin skrivet 2009-10-22 18:10
Tycker Karin Ahlborg ibland bara är ute efter billiga poänger
Vad hon skriver får man väl ta med en nypa salt, det som är rolig läsning är artikelns kommentarer. I en stod det så här:
"Tror folk är smartare än du tror och majoriteten av Sveriges befolkning gillar märkningen "Äkta vara"
Sen kom det ett par kommentarer där man undrar hur smarta o insatta en del är egentligen:
"Karin Ahlborg verkar inte läst hans böcker. ALLA E-nummer produkter är konstgjorda och/eller kemiska kopior av riktiga produkter"
"Du, Karin Ahlborg kanske är avundsjuk på honom och vill bevisa sitt rätt. Ät sitt findus halvfabrikat som är proppat med bakterien och E-621 då vi ska hur länge du orkar leva"
E-621 är glutamat o kan ju kanske finnas i den maten, men bakterier, är det en tillsats?

Yoghurt

Livsmedelsverket skickade ut en pressrelease idag där dom uttalar sig om äkta vara.
Dom verkar inte helt nöjda med konceptet och jag håller faktiskt helt med dom i kritiken.
Dom påpekar bl a att vissa av dom produkter som fått märkningen "Äkta vara" faktiskt innehåller tillsatser som bakpulver och pektin.
Jag blir förvirrad för det var ju precis såna här saker som böcker slog ner på. Är pektin helt plötslig ok nu? Eller har jag missuppfattat hela budskapet...?

Länk till SLV's pressmeddelande http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Om-markningen-Akta-vara-mat-utan-tillsatser/

agnetasch

Tack för den intressanta länken. Där kan man läsa:
"Livsmedelsverket har kontaktat föreningen Äkta vara för att diskutera märkningen "Äkta vara, mat utan tillsatser"
Det är ju otroligt att Äkta Vara Sverige inte kontaktade Livsmedelsverket INNAN dom drog igång sin verksamhet (försäljning av licenser) Det är ju ändå vår tillsynsmyndighet vad som gäller livsmedel och vill man gå korrekt tillväga vid ett projekt är det väl dom man i första hand kontaktar. När Äkta Vara Sverige får kritik av Livsmedelsverket klagar Mats-Eric:
"Det är sorgligt att se hur en statlig myndighet försöker stoppa ett konsumentinitiativ för färre tillsatser i maten" Är "konsumentinitiativet" det som kommer från den fem man starka konsumentföreningen (varav tre tjänar på märkningen)? David mot etablissemang-Goliat?

Det verkar lite förvirrat med den här föreningen eller företaget; vem gör vad egentligen undrar man när Mats-Eric försöker tydliggöra:
"Det är förresten inte jag, eller mitt företag, som står för märkningen, utan föreningen Äkta vara Sverige. Vi gör en noggrann prövning av varje produkt enligt de kriterier som vi har ställt upp"

Det är i alla fall någon som säljer den här märkningen. Men när man sålt den så slutar tydligen allt ansvar.
-Det är den som säljer en vara, i det här fallet livsmedelskedjan, som ansvarar för att varorna är rätt märkta.
-Det är kontrollmyndigheten, i det här fallet de kommuner där livsmedelskedjans huvudkontor eller butiker ligger, som kontrollerar att företaget tar sitt ansvar för att varorna är rätt märkta.

Vad händer om affärerna märker 500 varor istället för 166? Vem upptäcker det? Mats-Eric o hans föreningsmedlemmar åker väl inte Sverige runt o kollar ideéllt? Hälsoinspektörerna? Som är fullt upptagna med hälsovådligheter på restauranger eller djurskydd? Ska dom springa runt på affärerna o kolla en märkning som någon annan får betalt för? Den enda som inte kan kolla nåt är konsumenten, han/hon är ju omyndigförklarad o har dessutom inte glasögonen med sig.


Camilla Sparring

Hejsan hej det är frukt pektin som är godkännt inte bara pektin.

:) ;) :) ;)

Jag tycker att det är en bra märkning för dem som önskar handla äkta. Marie-Louise Danielsson-Tham kör samma vända igen med nitrit, och citronsyra.. hon utelämnade ju ialla fall denna gång att sjömansbiff inte är gjort på sjömänn.... ::)

Agneta Dreber gör en ordentlig dikesköring under matakuten och ingen skriver om det.  ???

Jag fick idag ett pressmeddelande: kavli har gjort en äkta majonäs som kommer stå i kyldisken, tänk det gick! ;)
Tänk att man sade att det inte gick att ta bort massa tillsatser och så har Dafgård rensat som tusan och här kommer
det även ÄKTA majonäs från Kavli........! heja heja!

Nog lär ni hålla med om att det är ju inte bara negativt att debatten lyfter.

ha dä bra så länge.   ;D


kjpil

Citat från: Camilla Sparring skrivet 2009-11-02 20:51
Hejsan hej det är frukt pektin som är godkännt inte bara pektin.

Du syftar till märkningen nu antar jag?

Använt pektin kommer väl främst från citrusfruktskal, men vad är nu den funktionella skillnaden beroende på var pektinämnet kommer ifrån?
Citat från: Yoghurt skrivet 2009-10-28 19:26
Dom påpekar bl a att vissa av dom produkter som fått märkningen "Äkta vara" faktiskt innehåller tillsatser som bakpulver och pektin.
Jag blir förvirrad för det var ju precis såna här saker som böcker slog ner på. Är pektin helt plötslig ok nu? Eller har jag missuppfattat hela budskapet...?

För att få vetenskaplig information om tillsatser så är livsmedelsverkets hemsida en trovärdig källa på internet som har information om det mesta. Får att få folks åsikt/tro, så funkar alla random bloggar/hemsidor/forum etc man kan hitta på google.

Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Hjälp, vad innehåller då prinsesstårta, skomakarlåda, sotare o drottningsylt? För att inte tala om trolldeg!  :o

Yoghurt

Citat från: Camilla Sparring skrivet 2009-11-02 20:51
Hejsan hej det är frukt pektin som är godkännt inte bara pektin.

:) ;) :) ;)

Jag tycker att det är en bra märkning för dem som önskar handla äkta. Marie-Louise Danielsson-Tham kör samma vända igen med nitrit, och citronsyra.. hon utelämnade ju ialla fall denna gång att sjömansbiff inte är gjort på sjömänn.... ::)

Agneta Dreber gör en ordentlig dikesköring under matakuten och ingen skriver om det.  ???

Jag fick idag ett pressmeddelande: kavli har gjort en äkta majonäs som kommer stå i kyldisken, tänk det gick! ;)
Tänk att man sade att det inte gick att ta bort massa tillsatser och så har Dafgård rensat som tusan och här kommer
det även ÄKTA majonäs från Kavli........! heja heja!

Nog lär ni hålla med om att det är ju inte bara negativt att debatten lyfter.

ha dä bra så länge.   ;D




Jag vill bara säga att även om jag låter negativ så är jag i grunden positiv. Däremot ifrågasätter jag på vilka grunder en vara bedöms vara äkta eller inte och då är pektin ett bra exempel. Det mesta industriella pektin kommer nästan uteslutande från citrusskal så vad är skillnaden på pektin och fruktpektin? Sen finns det modifierade pektiner beroende på vilket syfte man tillsätter dom för, men det är väldigt sällan det märks på en förpackning att pektinet är modifierat.

Du får jättegärna förklara lite mer hur resonemanget går när en produkt bedöms som äkta eller inte, finns det några E-nummer som är accepterade nu?

Andreas: Jag blev förvirrad av att Äkta varas märkning, märkte att jag kanske var ganska otydlig där.

kjpil

En duktig näringsfysiolog, Martin Brunnberg har skrivit en tänkvärd text kring hur Mats Eric Nilsson utformar sina texter om naturligt/onaturligt http://martinbrunnberg.blogspot.com/2010/02/ar-smor-mer-naturligt-quorn.html

Den är väldigt lustig :)
Kan för övrigt enligt mig också appliceras på den hetsiga stämningen kring margarin & tillsatser och mycket annat.

JonasBååth

City Gross skulle aldrig kunna göra det här om de inte trodde att de skulle tjäna pengar på det. Undra om de varor som är märkta "äkta vara" har gått upp i pris.

agnetasch

Man kanske har lagt ut kostnaden på alla City Gross varor så att alla får vara med o betala Äkta vara-märkningen, även dom som inte köper dom varorna. Nåt straff ska dom väl ha ;D

JonasBååth

Citat från: agnetasch skrivet 2010-03-16 12:17
Man kanske har lagt ut kostnaden på alla City Gross varor så att alla får vara med o betala Äkta vara-märkningen, även dom som inte köper dom varorna. Nåt straff ska dom väl ha ;D

Om det ändå vore så väl, men det kan jag knappast tro.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal