Kocklandslaget på nya äventyr. (Med Becel och Unilever.)

Startat av agnetasch, 2009-02-23 12:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Det finns otroligt många som läser slarvigt och jag är dessutom inte så säker på att alla faktiskt förstår att ST-läkare i allmänmedicin betyder att han ändå inte är något slags läkare med kost som specialitet.

"Kostdoktorn" visar Google-annonser och gör pengar på sin blogg ja. Dessutom får han inflytande och status vilket nog är mer värt än pengar för vissa.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Nu har ju kostdoktorn ett ädelt syfte med sin blogg och då är allt frid och fröjd och man behöver inte granska kritiskt.

Agneta, vad menar du med dina frågor till mej? Är Becel gold farligt att äta? Undanhåller Unilever information om att det är hälsovådligt. Varför skulle jag fortsätta att äta det om det kom fram att det var farligt? Kritiken mot Unilever handlar väl om att deras marknadsföringsmetoder verkar vara minst sagt tvivelaktiga, inte att deras produkter är undermåliga eller farliga? Vad har det med mitt vad av smögåspålägg att göra? Är man mindre värd om man äter margarin på mackan istället för smör som puritanerna gör? Om du är upprörd på Unilever så ta inte ut det på mej, kan jag inte få gilla Becel gold utan att få min smak och mitt val förlöjligat?

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Nu Sweber verkar det nästan som om du medvetet missförstår mig:
Jag försöker inte alls förlöjliga din smak; du får äta vilket matfett du vill. Jag struntar i vilket. Men du nämnde att du inte brydde dig om Becel Gold´s eventuella nyttighet utan endast dess smak. Då undrar ju så klart om du tycker det är så gott att du tänker fortsätta äta det även om det inte är så nyttigt som Unilever påstår.
Vad vet jag om deras produkter är undermåliga eller farliga. DET VET INGEN ANNAN HELLER. Forskare o experter är oeniga, allmänheten förvirrad. Det är bara Unilever som VET att deras  margarin är nyttigt o bortser man från det mättade fettet från palmoljan och den onyttiga obalansen mellan Omega-6 och Omega-3 så är det väl det.
Fast Becel pro-aktiv kan enligt Konsumentrådet  vara skadligt för gravida kvinnor, små barn och personer som redan äter medicin för högt kolesterol. Men såna petitesser bortser vi ifrån.

Sweber

Varför skulle jag fortsätta att äta becel gold om det kom fram att det var farligt? Jag förstår fortfarande inte vad du vill med dina frågor. Antyder du att jag ljuger när jag påstår att jag inte köper BG (Becel Gold) för att Unilever marknadsför det son "nyttigt"? Måste man ha gått på deras bluff för att uppskatta deras produkter?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Citat från: Sweber skrivet 2009-02-25 12:20
Om du är upprörd på Unilever så ta inte ut det på mej

Om du är upprörd över kritiken mot Unilever så ta inte ut det på mig.

Doc_

Hej!

Ordet "doktor" används allmänt även i betydelsen "läkare" så jag anser inte att det är falsk marknadsföring. Jag vet att en del anser att "doktor" bara bör användas om personer som doktorerat men det är såvitt jag kan bedöma snarast en minoritetsuppfattning.

Dessutom är det som sagt lätt att se på min sida vilken typ av "doktor" jag är, så jag har svårt att se att jag skulle lura någon.

www.kostdoktorn.se

Sweber

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-25 17:55
Om du är upprörd över kritiken mot Unilever så ta inte ut det på mig.

?????? Jag förstår inte vad du är ute efter och du kan tydligen inte förklara. Jag lägger ner detta med en sista kommentar, du försöker i citatet ovan lägga ord i min mun som inte är mina. Ett ful knep tycker jag.

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Sweber: Vad jag kan se så kommer citatet från ditt inlägg #21 men hela inlägg #24 är likafullt helt onödigt eftersom det inte tillför diskussionen något.

Agneta: Även om du inte direkt förlöjligar Sweber så nog känns formuleringarna i din första kommentar #19 till hans Becel Gold-gillande aningens retsam? Inte för att man inte får retas men när det sen resulterar i inlägg som #24 har det gått snett... behöver jag länka till specifik regel?

För att återgå till diskussionen så skulle nog jag också tro att de flesta väljer Becel i tron att det är nyttigt, men det finns alltid undantag och dessutom har jag ju faktiskt inte smakat Becel Gold, har du Agneta?

Och det här du skriver om "mättade fettet från palmoljan och den onyttiga obalansen mellan Omega-6 och Omega-3" - gäller det Becel Gold också? Vad exakt innehåller Becel Gold? Det skulle jag vilja veta eftersom jag misstänker att Kocklandslaget steker i det.

Citat från: Doc_ skrivet 2009-02-25 20:36
Ordet "doktor" används allmänt även i betydelsen "läkare" så jag anser inte att det är falsk marknadsföring. Jag vet att en del anser att "doktor" bara bör användas om personer som doktorerat men det är såvitt jag kan bedöma snarast en minoritetsuppfattning.


Tack för att du tog dig tid att svara. Fast jag menade inte doktor som i doktorerat utan just doktor som läkare, hade du kallat dig kostläkaren hade det varit lika illa. Nu tror jag inte att du gör det för egen vinning men då resultatet ändå blir att folk riskerar att tro att du skriver "i läkekonstens namn" är det ändå tanklöst. Vad skiljer din tanklöshet mot Unilvers och Kocklandslagets tanklöshet?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Förlåt :-[
Jag ska aldrig retas mer o absolut inte göra inlägg som #24 Jag insåg själv att den inte förde tråden vidare men rent stilistiskt hade det inte sett bra ut att skriva mer. Det hade förtagit ironin, fast ok, den var ju tydligen bortkastad ;)

Jag har inte smakat Becel Gold, jag har inte ens sett det i affärerna.  Jag tror inte heller jag vill smaka på det heller; inte förrän jag fått innehållsförteckningen förklarad för mig:
Vegetabilisk olja (52%), vatten, vegetabiliskt fett, filmjölk, skummjölk, salt (1,2%), emulgeringsmedel (E471 av vegetabiliskt fett, lecitin), arom, A- och D-vitaminer.

Vad det är för slags vegetabilisk olja? Det det kan jag inte hitta någonstans o så länge jag misstänker att det är omestrad palmolja vill jag av miljöskäl inte smaka. Det vegetabiliska fettet är lika oklart. Vilken sort?

Becel Gold innehåller 70 g fett per 100 g varav: mättat 19 g, enkelomättat 16 g o fleromättat 35 g.                  
Så mycket mättat fett? Men är inte det farligt? Rätt svar: bara när det befinner sig i ett konkurrerande matfett ;D

Om Omega-3 och Omega-6 skriver SKiS så här:Obalansen är alldeles för stor, varför Omega-6 (linolsyra) tar över Omega-3 och verkar i kroppen som inflammationsskapande.Talet (och reklamen) om de essentiella fettsyrorna är alltså inte ett korrekt påstående. Det är vilseledande reklam. Betydligt mindre och mera balanserade kan de ha en viss begränsad positiv effekt. Men halter upp till 29 % (Becel Gold) av totalen 70 % fett är en direkt hälsofara.

Så nej tack, jag vill inte smaka hur gott det än är.


Sweber

Andreas, hela denna tråd har skapats för att Agneta och andra är upprörda över Unilevers tvivelaktiga och påstått vilseledande markandsföring alltså tycker jag att jag har fog för att tro att Agneta är upprörd på Unilever. Var är problemet med det? JAG har däremot inte vad jag vet ens antytt att jag skulle tycka att kritiken är obefogad, att jag står på Unilevers sida eller att jag skulle vara upprörd över att Unilever kritiseras.

Agneta vad är SKiS? Är det SKiS som påstår att Becel Gold är en hälsofara eller är det din egen slutsats? Att jag frågar beror på att du undrar om jag slutar äta det om det framkommer att det är farligt/hälsovådligt samt att du skriver att ingen vet om det är hälsofarligt. Sedan skriver du i ditt senaste inlägg i fetstil att det ÄR hälsovådligt. Är det SKiS som säger det? Jag har aldrig hört talas om en farligt balans mellan Omega-3 och Omega-6 men jag är intresserad av att få veta då jag inte vill äta ett matfett som är farligt.

OBS Agneta, detta är helt seriösa frågor och jag försöker inte på något sätt göra mej lustig eller håna dej. Jag vill veta.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Dumt att använda en förkortning; ren slöhet från min sida att inte orka skriva ut Sveriges Konsumenter i Samverkan. Det är Sveriges enda fristående och konsumentstyrda
ideella konsumentorganisation o jag ser ingen anledning att misstro dom.
Här skriver dom om bl.a Becel Gold:
http://www.konsumentsamverkan.se/press/margarin_081005.htm
Lite fler synpunkter på essensiella fettsyror:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/hardatfett/kommenterabecel.htm
Jag har inte dragit några egna slutsatser, det är jag för okunnig för :-[



Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Agneta: Retas gärna men sluta i tid. Tack för innehållsförteckningen. Filmjölk?! Ang. dina farhågor om vad det är för typ av vegetabilisk olja och vegetabiliskt fett, innehåller palmolja verkligen omega 3 och omega 6?

Sweber: Jag vet inte om du missförstod mig, jag ser inget problem med vad du skrivit, menade bara att jag inte uppfattade det som ett felaktigt citat. När du läser Agnetas länkar, vad tycker du, verkar kritiken vara befogad?

Synd att Kostdoktorn inte kommenterat det jag skrev och min följdfråga. Jag har förresten en till: Vet din arbetsgivare om att du kallar dig kostdoktorn på nätet?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-28 16:18
innehåller palmolja verkligen omega 3 och omega 6?
Jo, det finns omega 6 och omega 3 i palmolja. Enligt Fineli är innehållet (per 100 g) 9100 mg omega 6/ 200 mg omega 3
Jämför man med rapsolja har det innehållet 22080 mg omega 6/ 10876 mg omega 3
Enligt Livsmedelsverket är en kvot på 5:1 o under acceptabel medan en kvot på 10:1 är farlig.

Sweber

Andreas, jag vet inte vad jag tänkte. Jag ville nog bara förtydliga mej. Det är historia nu.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Har nu surfat runt lite på bland annat SKiS sajt och läst om fetter, omegor och Unilever. Hamnade via någon länk på kostdoktorns hemsida. Han har publicerat en mailkonversation med Unilever där han vill att Unilever ska precisera vilka hot som fanns mot pressträffen. När Unilever inte ger honom de svar han vill ha skriver han igen och vill ha info om hoten och avslutar det mailet så här: "I frånvaro av svar kommer jag att publicera ert mail, och förmoda att det enda hotet var det om ett PR-fiasko."

Det är enligt mej rena kvällspressmetoden och inger inte precis förtroende i mina ögon.

Läs själva på denna länk en bit ner på sidan: http://www.kostdoktorn.se/claude-marcus-far-hard-kritik-i-dm
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Om man vänder på steken; tycker du det är förtroendeingivande o OK att Unilever antyder ett hot från vad? Mejerinäringen? Mjölkbönderna? Är det så svårt att svara på vem som hotat dom?

Jag försvarar inte kvällspressfasoner men storindustrin är nog inte så lätt att tas med ;)

ivanl

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-26 09:51
Och det här du skriver om "mättade fettet från palmoljan och den onyttiga obalansen mellan Omega-6 och Omega-3" - gäller det Becel Gold också? Vad exakt innehåller Becel Gold? Det skulle jag vilja veta eftersom jag misstänker att Kocklandslaget steker i det.


Om detta stämmer så tappar Kocklandslaget helt i respekt i mina ögon.
Oavsett hälso- och smakfrågan så är palmolja en miljöovänlig råvara vars utvinning bidrar till avverkning av regnskog i tropiska länder.

Sweber

Agneta, nu var det kostdoktorn jag skrev om och inte Unilever. Att Unilever bär sig dumt åt gör ju inte att det är ok för andra att bära sig dumt åt, två fel är inte lika med ett rätt. Ska jag tolka det som att du tycker att hans mail var helt ok utan förbehåll?

För övrigt har jag samlat ihop nog med info om omegor att jag tillsvidare har åsikten att deras hälsoefekter är tveksamma om dom inte kommer från fisk och att mycket omega6 i förhållande till omega3 i varjefall inte per automatik är bra för kroppen. Resultatet blir att vi här hemma tillsvidare satsar på en produkt som för närvarande inte är ifrågasatt, nämligen bregott.

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Varför gör du inlägg när du inte tål att bli bemött? Att någon annan kan se saken från en annan sida är väl inte så farligt, annars avstannar ju både diskussionen o tråden ???

Citat från: Sweber skrivet 2009-03-01 13:13
Ska jag tolka det som att du tycker att hans mail var helt ok utan förbehåll?
Som du kanske inte noterade skrev jag att jag inte försvarar kvällspressmetoder (ditt eget uttryck) men jag kan förstå att man kan ilskna till på ett tjurigt företag.

I ett av dina tidigare inlägg (#21) säger du: "Nu har ju kostdoktorn ett ädelt syfte med sin blogg och då är allt frid och fröjd och man behöver inte granska kritiskt"
Den föresatsen varade inte länge. Vad är det du tycker så intensivt illa om hos honom?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal