Den goda och nyttiga maten

Startat av annamaria, 2008-01-03 21:37

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Nu är det dags. Lite mer motion, lite nyttigare mat och förhoppningsvis mer välmående familj.

Hur ska det gå till då när man älskar allt vad grädde och smör heter??

Vilket är nu ditt bästa "smala" recept? ( nu vet jag att tallriksmodellen är jätte-bra, Gi osv ) - jag menar ditt bästaste bästa!  :D

johannao

Oj, detta var inte lätt! men mitt allra bästaste smalrecept är Anna Skippers grönsakslasagne. Den är helt UUUUNDERBAR! Välj ekologiska råvaror så blir det hälsosammare på alla sätt!

2 stora morötter, rivna
4 färska tomater, hackade
1 stor/2 små hackad rödlök

blanda ovanstående till lasagnens "färs"

1 stor eller 2 små zucchini, hyvlade på längden
1 påse färsk spenat

ovanstående blir lasagnens plattor

1 pkt sojagrädde, lite salt och peppar
1 pkt fetaost eller lite riven parmesan/pecorino (inga mängder här, då förstör du tanken med smalmaten)

ovanstående blandas ihop och blir ostsåsen.

varva färs, plattor och ostsås. Avsluta med lite ostsås på toppen och grädda ca. 1h. i 175C. Toppen ska få lite färg och allt ska bli genomvarmt, däremot gör det inget om grönsakerna fortfarande har stuns i sig.


annamaria

tack!

Jag blev i förrgår bjuden på vegetarisk Lasagne från Tasmanien. Underbar var den - denna variant låter också supergod. Ska definitivt provas. Jag har aldrig använt soja grädde - fetthalt? Hur smakar den egentligen - hur smakar soja?

johannao

Oj, har du receptet på tasmansk lasagne? Det låter spännande.
Det bästa med Skipperreceptet är att det verkligen känns nyttigt. Man kan egentligen använda både havre- eller vanlig matlagningsgrädde men jagtycker att sojagrädden smakar bäst. Hur den smakar? Svårt att förklara, fyllig, mjölkig, kanske med en aningens uns av bitterhet. Man märker troligtvis ingen större skillnad mot vanlig grädde.

Fetthalt? Vet ej. Troligtvis inte jättelåg, som matlagningsgrädde kanske? Runt 15%? Men jag har egentligen ingen aning.

annamaria

Jag har receptet - dock inte nerskrivet än. Jag lovar att återkomma!!

Andreas

Det här med smalmat och nyttigheter är nog inte vår starkaste sida på Matforum, vi skulle behövt hitta en busslast dietister för lite bättre balans... :)

Hur som helst, ett smalt recept jag tycker är riktigt bra är det Berit Lyregård tecknade ned på DN:s matsida 23/10 2006 under rubriken "ugnsfisk med en doft av Medelhavet", dvs "tomatfisk med pinjenötter" med "pasta och spenatfräs". (Man kan gott dubbla spenaten.)
¤ http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=582586
¤ http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=582710

Johannao: vad kostar en trea sojagrädde?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-01-08 09:25
Det här med smalmat och nyttigheter är nog inte vår starkaste sida på Matforum
Nej då hade vi hängt på Tasteline, Sveriges största bantningssite. Kolla dagens rubriker:

Dietisternas bästa viktminskningstips
Gå ner i vikt med fullkorn
NYÅRSLÖFTESAKUTEN!Ta nya tag - rivstarta 2008
Kalorikoll i tv-soffan
SMALSMART! Därför mättar gröt dubbelt så bra som müsli
Ät rätt och bränn fett - stor matguide


annamaria: här har du miljoner lätta,gröna,snabba,smala,nyttiga recept. Enda gången man får kasta loss är när det kommer till dryckerna; det myllrar av choklad-o gräddrinkar vid namn Nussemusse o Punchimunchi. Kolkar man i sig sån dricka vill det nog till att äta smalsallad innan ;D
Men om man nu inte är jätteförtjust i grönsaker? Vad gör man då? Man ägnar sig åt matstyling; gör om sina gamla recept så de blir lite magrare o nyttigare. Det tycker jag är en bra idé, MEN maträtterna ska inte ha sina ursprungliga namn efter stylingen, vi ska inte förvanska vårt mat-arv.
Sen finns det ju naturlig smalmat, Sjömansbiff t.ex; älgkött, KRAV-potatis o KRAV-lök, magert o miljövänligt. Så Sjömansbiff får bli mitt bidrag, serverad med drivor av hyvlad gurka med ett stänk ättika på.

johannao

Jag kan ingenting om sojagrädde visar det sig! Sojagrädden kommer i snålförpackningar om 2 dl och kostar kanske 11 spänn. Jag köper oftast havregrädde (om alls någon) för 8-10:-/2,5 dl.

Andreas

(Det här med gräddalternativ var intressant, startade därför en ny tråd "Alternativ till vispgrädde? (sojagrädde, havregrädde osv.)"  http://matforum.nu/index.php?topic=1289.0 så skriv gärna i den ni som vill!)

Tack för en riktigt rolig sammanställning av tastelinerubriker Agneta, bantning säljer och det har de tydligen tagit fasta på. ;)

Däremot vet jag inte om det här med att göra om sina gamla goda feta recept till magra och nyttiga är en så god idé - om jag nu råkar gilla entrecote med bea och pommes hur i all sin dar stylar du om den på ett bra sätt utan att den smakar sämre? Och får jag inte min goda feta bea kanske jag blir så besviken att jag trycker i mig en 200 gram schweizernöt som tröst... Så nog måste det vara bättre att ha hitta rätter som är magra och goda i orginalskick än att "förstöra" de rätter som egentligen är godast i fett skick om du förstår hur jag menar!?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Håller med dig helt Andreas! Gör god mat som är smal med inte en korv stroganoff som smakar allt annat än det. Jag testade för övrigt att göra bea i matberedare - funkar men inte riktigt lika bra som originalet. Jag älskar bea! Lite därför denna tråd skapades - helt nya smala recept -inte gamla förnyade smala....

agnetasch

Men om nu efterlysningen gäller nya nyttiga recept, varför är det nästan bara grädde o bearnaisesås som diskuteras? ;)

Andreas

Ja visst är det ironiskt Agneta. :) Men du var själv inne på att göra om gamla goda recept till magrare och då blir det precis den här diskussionen - att försöka ersätta vispgrädde och modifiera smörsås. Och som sagt då blir det sällan riktigt god mat så jag tror det blir bättre om vi släpper det spåret och istället försöker hitta andra rätter som så att säga är smala och goda redan från början.

Hittils har vi
¤ Vegetarisk lasagne
¤ Ugnsstekt fisk med spenatpasta
¤ Sjömansbiff

Fler förslag på riktigt goda och magra rätter? Eller blir det bara riktigt gott med stora mängder fett? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Nu är det som så att jag inte anser att vi ska matstyla på den här tråden. Jag nämnde att man KAN göra det om man inte vill leva på enbart grönsaker o quinoa ;D
"Så nog måste det vara bättre att ha hitta rätter som är magra och goda i orginalskick än att "förstöra" de rätter som egentligen är godast i fett skick?" Håller med dig fullkomligt Andreas, jag skulle t.ex. aldrig göra en pajdeg med Kesella, den ska vara gjord på smör. Eller en smörgåstårta utan majonnäs ;)

annamaria

En stark chili con carne är inte så dumt. Inte så fett och så styrkan som bränner fett. Eller gör det inte det?

johannao

Bra annamaria! Klart att det finns massor med smalmat! Måste bara få poängtera (fastän jag blir trött på mig själv för att jag alltid ska ha sista ordet  :-\) att sojagrädden i mitt recept inte är en ersättning. I just det receptet är det det enda som duger!

så, nu har jag fått det sagt och kan gå vidare. Smalmat (eller hellre nyttomat) för mig är vardagsmat skulle jag vilja påstå. Förutom att jag är väldigt förtjust i att steka saker så blir det mesta rätt nyttigt. Om man får pusha för egen hemsida så kan du få lite förslag från min blogg (särskilt under rubriken vardag, som är växande. Inte så många inlägg ännu).

jag försöker maxa tallriken med stabila grönsaker (kål, avokado, spenat, rotfrukter) och goda baljväxter. Min veckomeny den här veckan är dock extremt grönsaksfattig, eftersom jag är extremt fattig och lever på skåpmat. Inte så rolig mat, tycker jag inte själv heller...men som vardagsmat funkar det ju nån gång.

lasagne med linsröra och spenat, lightkeso (usch, detta smakade sjukt tråkigt  ;))
svart råris med sushikryddning i tofukuddar, wasabi och purjo/gurksallad
stekt vitkål i indiska kryddor med kokt potatis och lingon
ärtsoppa, utan fläsk men med mycket kryddor
qourn bolognese m. råkost
äggviteomelett (av olika anledningar har jag ofta äggvita i frysen) m. grönsaker (eller t.ex tapenade)
och så två höjdare:
Misosoppa med tofu, alger och edamamebönor (färska sojabönor). Det här åt jag idag...MMMM
bovetenudlar med broccoli marinerat i soja/risvinäger/ingefära/vitlök


annamaria

Ja men visst är det så - ska man äta bra så kostar det! Grönsaker är dyrt - javisst jag vet att jag investerar i min hälsa men ändå...dessutom om man då vill ha ekologiskt så är det ännu dyrare. Det är tråkigt!

Hur är det med lammfärs egentligen? Är det fett? Vilken fetthalt brukar det ha?

johannao

vet inte exakt hur fett lammkött är. Rätt smalt gissningsvis. Jag köper det till hundarna när jag har råd. Jag vet att det är helt oförskämt, jag får faktiskt färskt älgkött och färsk ripa som är superfräscht och som jag bara använder till att mata djuren med. Ibland har jag dessutom frysen full med renben som det inte kokas buljong på utan som blir jyckeföda.

Men för de som äter viltkött själva kan jag tänka mig att det är bra. Har funderat lite mer på detta med smalmat, jag tror att man måste ändra inställning till mat. Man måste liksom acceptera ett annat sätt att äta tror jag.  Och varför kan man inte göra om eller inspireras av gamla recept, det blir ju något helt nytt och det är väl sättet man oftast skapar nya maträtter på?

Nu vet jag inte riktigt vad som äts i stugorna men pommes frites kan väl bytas ut mot hemrostade rotfruktsstavar, bearnaisen kan väl bli en kesellasås med ny smaksättning och med en schysst sallad har köttet fått nya kamrater. Ingen lightbea men något helt nytt??
Om man ändå tar sina favvorecept, analyserar vad i dem som är bra och kan behållas och vad som skulle behöva göras nyttigare så är det kanske lättare att ändra sina matvanor än om man måste ta till sig ett helt nytt sätt att laga mat och ett totalt utbyte av skafferivaror?

Jag är inte heller övertygad om att det alltid är dåligt att göra om sina favoritrecept till lightvarianter. Ibland kanske det funkar, en del kanske man vänjer sig vid och blir det helt misslyckad gör man inte om det? Eller?

Mimmi


agnetasch

Behöver man litteraturstöd såg jag en trevlig kokbok på apoteket igår: "Mat som det är någon mening med" för 165:-. Filosofin i boken är Alfta RehabCenters: "Meningen med maten vi serverar är att den skall ge kraft och hälsa, smakupplevelser och njutning. Den skall ge kroppen lugn och ro samt den näring vi behöver för att kunna leva gott"
Bra bok om man vill börja ett nytt liv :D

johannao

Det här är ju ett till sånt där bästa-bästarecept som efterlystes! Foliepaket är ju perfekt eftersom allt ångas och blir saftigt utan en massa fett och såserier!

Mitt svamppaket
torkad karl-johan eller kastanjechampinjoner
qournfilé (kyckling, lax?), ev. förgrillade
purjolök eller schalott
riven vitlök
små potatisar, förkokta
½ glas vin i varje paket (citronsaft går bra istället)
en liten nypa smör
en kvist timjan, salt och peppar

slå in ordentligt i folie, låt stå i ugn ca. 200c tills allt är genomvarmt.

Svärmors grönsaker i papper

svärmor tar en massa råa grönsaker, potatis, lök, palsternacka, rödbeta, paprika, cocktailtomater m.m. Kryddar med örtkryddor, salt och peppar och låter stå i smörpapperspaket tills allt är mjukt och varmt. Serveras med kesellasås (smaksatt med kryddor eller mager getost)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal