Bayonneskinka

Startat av bryggens, 2008-09-02 19:44

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Vart har bayonneskinkan tagit vägen?
Har den bytt namn? Förr fanns alltid denna i skivad form som t.ex smörgåspålägg.
Men var är den nu?

Maskros

Det som i Sverige såldes under namnet "bayonneskinka" bytte för några år sedan namn i och med att "Jambon de Bayonne" fick IGP-status. Om du vill ha tumlad kokt skinka med syntetisk rökarom så finns det  mycket att hitta i kyldisken, men det kallas för "Rökt skinka" numera.

http://www.jambon-de-bayonne.com/boutique/en/index.htm


Skilled professional since 1979

Andreas

Ursprungsskydd är bra. Men går inte äkta bayonneskinka att köpa i Sverige då?
Den som inte frågar får inga svar.

Maskros

Jag känner till en importör, men dom är inte inriktade på butik. Varför inte köpa på nätet?
Skilled professional since 1979

PerAnd

Jag hittar inte bayonneskinka, ens i delikatessdisken - och har inte gjort på flera år. Trist, självklar ingrediens i sallad m m pga den syntetiska saftigheten.....;-)

rikard.t

bor ni i malmö så finns det på möllans ost.

agnetasch

Är det ingen av Lidls kallrökta skinkor (till rimligt pris) som kan passa? Där finns Schwarzwaldskinka, hel o skivad, med o utan fett, Ardennerskinka m.m Alla lika saftiga o fina.

Hankki

Citat från: agnetasch skrivet 2012-08-09 07:42
Är det ingen av Lidls kallrökta skinkor (till rimligt pris) som kan passa? Där finns Schwarzwaldskinka, hel o skivad, med o utan fett, Ardennerskinka m.m Alla lika saftiga o fina.

Lidls skinka borde säljas opackad på saluhall för 5-10 ggr högre pris för att den ska duga :-)

Andreas

Förstår jag det rätt nu, ni vill alltså ha den bayonneskinka som förr såldes i Sverige, inte den äkta franska lufttorkade bayonneskinkan?

I inlägg #1 så står ju att den bayonneskinka som förr såldes i Sverige bytte namn när den äkta fick PGI status. Så frågan är vad den bayonneskinka som förr såldes i Sverige heter numera?
Den som inte frågar får inga svar.

Asa

Ja jag vill hitta denskinka som förr såldes som bayonneskinka men vet ju inte vad den heter nu. Det var en speciell smak.

webguide

Citat från: Hankki skrivet 2012-08-09 10:18
Lidls skinka borde säljas opackad på saluhall för 5-10 ggr högre pris för att den ska duga :-)


Jag förbehåller mig rätten att vara ytterst misstänksam mot skinka som håller lågt pris. En skinka som håller hög kvalitet är dyr att tillverka.

agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2018-11-27 07:22En skinka som håller hög kvalitet är dyr att tillverka.
Jag läste ett test på lufttorkad skinka i GP nyligen. Där kommer tre skinkor i topp; en parmaskinka o två serranoskinkor. Mellan dyrast och billigast av de tre skiljer det drygt 500 kronor per kilo: "Ett intressant resultat, eftersom parmaskinkan anses vara exklusiv och kostar därefter, medan den spanska serranoskinkan inte är högst rankad ens i sitt eget hemland" säger GP
Då kanske man inte bara ska gå på den image som italienarna lyckats skapa. Eller är parmaskinkan dyrare att framställa än serranoskinkan?

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2018-11-27 07:51
Jag läste ett test på lufttorkad skinka i GP nyligen. Där kommer tre skinkor i topp; en parmaskinka o två serranoskinkor. Mellan dyrast och billigast av de tre skiljer det drygt 500 kronor per kilo: "Ett intressant resultat, eftersom parmaskinkan anses vara exklusiv och kostar därefter, medan den spanska serranoskinkan inte är högst rankad ens i sitt eget hemland" säger GP
Då kanske man inte bara ska gå på den image som italienarna lyckats skapa. Eller är parmaskinkan dyrare att framställa än serranoskinkan?


Ja, det tror jag, Serranoskinkan är lite enklare. Mer korrekt är ju att jämföra med Pata negra. Dessutom skriver  ingenting om vilken serranoskinka eller vilken Parmaskinka det handlar om. Det är ju en enorm skillnad mellan en bra och dålig parmaskinka.

agnetasch

Men hur ska jag veta vilken som är en bra o vilken som är en dålig parmaskinka? De tre vinnarna i testet var:

Zeta: Prosciutto di Parma
Dulano Selection: Original Jamón Serrano
Garant: Jamón Serrano

Här var det alltså serranoskinkor från "billighetsaffärer" (Lidl och Willys) som spelade i samma liga som parmaskinkan. Var det en "dålig" parmaskinka eller hade testdeltagarna defekta smaklökar? Jag tycker detta är en snårskog. Det verkar ju inte vara så att bara för att man köper den dyraste skinkan får man den bästa. Själv vägrar jag att köpa skinka för 713:-/kg när jag kan handla en lika god på Lidl för 199:-/kg :(

Mat-Janne

Citat från: webguide skrivet 2018-11-27 07:22
Jag förbehåller mig rätten att vara ytterst misstänksam mot skinka som håller lågt pris. En skinka som håller hög kvalitet är dyr att tillverka.

... eller håller ett högt pris. Det finns många smarta prissättare som lurar de flesta. Inte bara mat utan "märkes"-övrigt också. Välj klokt.
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

webguide

Citat från: Mat-Janne skrivet 2018-12-01 15:54
... eller håller ett högt pris. Det finns många smarta prissättare som lurar de flesta. Inte bara mat utan "märkes"-övrigt också. Välj klokt.

Väldigt, väldigt ofta får man vad man betalar för. Lågt pris = låga tillverkningskostnader, vilket ofta betyder bristande djurvård, hygien, arbetsmiljö, tillsatser (ofta socker) etc. "Smarta prissättare", ja, genom att sälja saker till "lågt pris" tror folk att de gör ett klipp.... Mat är inte billigt, livsmedelsindustrin (dem som du kallar för smarta prissättare) har dock fått oss att tro det för att vi skall välja deras produkter.

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2018-11-29 07:42
Men hur ska jag veta vilken som är en bra o vilken som är en dålig parmaskinka? De tre vinnarna i testet var:

Zeta: Prosciutto di Parma
Dulano Selection: Original Jamón Serrano
Garant: Jamón Serrano

Här var det alltså serranoskinkor från "billighetsaffärer" (Lidl och Willys) som spelade i samma liga som parmaskinkan. Var det en "dålig" parmaskinka eller hade testdeltagarna defekta smaklökar? Jag tycker detta är en snårskog. Det verkar ju inte vara så att bara för att man köper den dyraste skinkan får man den bästa. Själv vägrar jag att köpa skinka för 713:-/kg när jag kan handla en lika god på Lidl för 199:-/kg :(


Alla de tre skinkorna håller ungefär samma kvalitet, de är färdigföpackade och de kommer från stora varumärken där industriella tillverkningsmetoder gör att de kan hålla nere kostnaderna.  Det är hyffsad dåliga grejer helt enkelt och det är på gränsen till tveksamt om man kan kalla dem för parma/serrano.

En skinka av hög kvalitet ligger ofta (inte alltid)på från 1000 sek/kg och uppåt, man kan tycka vad man vill om priset men som sagt tillverkningskostnaderna för livsmedel av hög kvalitet är väldigt höga + att det ofta handlar om små producenter med begränsad tillverkning.

Skogis

Vad man tycker är prisvärt är nog beroende på hur stor plånbok man har.
För egen del vill jag nog ha så hög kvalité det går till för mig ett rimligt pris. Bägge ändarna av prisspannet tycker jag sällan är prisvärda.
Om det är en liten producent av något brukar priserna vara högre, vilket är ok för de som handlar just de varorna. Men det är nog mer en psykologisk grej, man köper ju mer än bara varan. Inget fel i det, jag gör det också.

agnetasch

Hur mycket man är villig att betala beror väl också på vad man ska ha skinkan till. Tapas till matnördiga vänner kräver väl en dyrare variant än vad man har på frukostmackan.

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2018-12-03 09:01
Hur mycket man är villig att betala beror väl också på vad man ska ha skinkan till. Tapas till matnördiga vänner kräver väl en dyrare variant än vad man har på frukostmackan.


Det tycker inte jag, mat skall vara gott. Frukostmackan blir ju lika god som sitt pålägg.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal