Norrbyskär: Norrbyskärs wärdshus

Startat av Andreas, 2010-07-25 15:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ön Norrbyskär är ett besöksvärt utflyktsmål några mil söder om och tjugo minuters färjetur från Umeå. På ön konkurrerar två matställen, dels en museirestaurang och dels Norrbyskärs wärdshus. Jag besöker värdshuset som ligger idylliskt till i en gammal herrgård från år 1900.

På entredörren välkomnar en rejält spretig a la cartémeny, jag äter dock inte från den utan istället skärgårdsbuffén som serveras dagtid 11-14. Buffén står uppdukad utomhus under tak på den rejäla verandan och kostar 129:- exklusive dryck.

Ordet "skärgårdsbuffé" är lurigt då det går att tolka på två sätt, antingen som att den innehåller massor med spännande fisk och skaldjur eller att buffén serveras i skärgården, här är det den sistnämnda tolkningen som gäller. Jo fisk kan man äta, men spännande är den inte. Tre sorters ordinära sillar senap-lök-tomat, smakar helt ok, fast tomatsillen är mest för den som gillar ketchup - den smakar verkligen just ketchup. Den gravade och rökta laxen är god men långt ifrån den godaste jag ätit. Och gravlaxxsåsen är för skarp.

Annat som bjuds är tråkiga ägghalvor med kaviar, majs i nån skål, isbergssallad och gurka i nån skål, nån dressing, en sallad med bulgur, feta, skinka och rå purjo som smakar sådär. Några olika sorters bröd och pålägg - ost, skinka, smör - finns det förstås också, det bröd jag åt var inget märkvärdigt.

Potatis och några varma rätter ligger i kantiner lite på sidan av. Det mesta av potatisen bra. Men jag fick en riktigt dålig som måste legat bra länge. Får förklaringen sen när jag ser en kille komma och fylla på potatis i kantinen från en gryta, lägger man på nytt ovanpå det gamla kan somligt bli kvar länge.

De varma rätterna är kokt sej i nåt slags gräddsås, timjanskryddad helstekt karre i skivor med separat brunsås och vegetarisk gratäng som är slut. Sejrätten är god men torr på gränsen till gummi. Och samma gäller för karrén, smaken är i grunden god men köttet är bitvis så torrt att jag knappt vill äta upp det.

Tråkigt nog en dålig skärgårdsbuffé både i tanke och utförande. Betyg 2/5.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal