Prag: Cestr köttrestaurang

Startat av Andreas, 2012-06-21 11:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Restaurang Cestr hittas enkelt på baksidan av en av Nationalmuseets byggnader (fd. Radio free Europe, fd. tjeckoslovakiska gamla parlament), tunnelbana Muzeum.

Cestr är en förkortning av namnet på en gammal tjeckisk köttras. Med det namnet vill de säga att de låter sitt kött mogna och styckar ut bitar så som man gjorde "förr". På väggarna sitter styckningsscheman och menyn serveras som ett litet brev med ett bifogat styckningsschema. På menyn finns en enda halvvegetarisk huvudrätt, grillad aubergine med ägg.

Jag väljer en 250 g kolgrillad entrecote för 438:-, en portion hemgjorda solrosoljefriterade strips för 58:-, en pepparsås för 39:- och en sallad för 68:-. Tillbehören beställs alltså separat. Samt en öl för 39:- Totalt blir det 642 tjeckiska koruna vilket motsvarar 226 svenska.

Salladen är en enkel grönsallad med körsbärstomat och rädisa och inte så mycket att säga om. Helt OK. De hemgjorda tunna stripsen är supergoda, krispiga och helt perfekt saltade. Köttbiten serveras på en egen tallrik med några få potatischips som dekoration samt en såskopp med den beställda såsen intill. Pepparsåsen innehåller grönpeppar vilket var otippat och riktigt gott till köttet. Köttbiten är perfekt blodigt grillad så som jag beställde och köttsmaken är fyllig och god. Men det är något som saknas, fett! Allt fett är borttrimmat och något insprängt fett ser jag inte. Så här vill jag inte ha min entrecote, entrecote utan fett är inte entrecote.

Betyg 3/5.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal