Prag: Restaurace u Golema

Startat av Andreas, 2012-06-26 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Rabinen Loew skapade år 1580 en jättelik varelse av lera för att skydda befolkningen i de judiska kvarteren i Prag. Varelsen kallades Golem. Tyvärr slutade det hela med att Golem löpte amok och slog sönder allt i sin väg.

Den kuslige Golem kan skådas på restaurang Golem. När jag sitter och äter börjar det plötsligt pratas högljutt och blixtra i ett fönster. Det är turister på skräckrundtur (ja det finns en sådan runtur att boka) som fotograferar Golem. Inte dumt ha en Golem på restaurangen som ger uppmärksamhet.

Själv hamnar jag på Golem helt av en slump efter att ha irrat runt en stund på vinst och förlust och letat efter något lämpligt ställe att äta. Just denna dag är jag inte speciellt hungrig eftersom jag ätit rejäl lunch. Så jag tänker ta något lätt, tre små förrätter borde vara lämpligt.

Häpp! Kanske borde jag ha anat att en restaurang med ett inneboende monster också har monsterstora portioner.

Den första lilla förrätten med råbiff och rostat bröd är enorm, jag får säkert bortåt 100 gram råbiff och tre rejäla brödskivor. Rustikt utan piller och fjoll, gott och mättande.

Den andra lilla förrätten är inte mindre mättande, den itudelade mozzarellabiten väger säkert 150 gram. Till det grillad avokado, grillade tomater samt ruccola. Gott, bra mozzarella.

Den tredje lilla förrätten består av tre rejäla potatispannkakor, creme fraiche samt rom. Sådana potatispannkakor skulle jag vilja kunna laga själv, de är ytterst goda och knapriga. Men hu så mätt jag blir.

När servitören frågar om efterrätt kan jag bara svara "no thank you, too much food".

Personal och lokal är trevlig. Upplägget är väl inte det tjusigaste men vad kan man begära? Förrätterna kostar 50 kronor per rätt och budvaren till 13 kronor. Gott och generöst. Betyg 4/5.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal