Välja grill?

Startat av magnus, 2010-05-22 00:08

Föregående ämne - Nästa ämne

magnus

Tjena!

Behöver en ny grill, har blivit mer och mer sugen på indirekt grillning, har idag en Weber 47cm som är utsliten. Gasol går bort.

Weber 57cm One-touch gold
Weber 67cm Master

Weber Smokey Mountain Cooker 57cm

Char-Griller SmokinPro - http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8596&art=2261163
Alternativt Julas variant av lokomotiv grill:
http://www.jula.se/lokomotivgrill-131542

Vad har ni för tips/erfarenheter ? Någon grill som jag missat som borde vara med till listan?

Weber har emaljerat plåt, håller i evigheter.
Byta galler på min befintliga 47cm, och köpa en Smokey mountain för rökning är en variant.
Köpa en Char-Griller, ser fina ut, men lacken ser risig ut, såg någon youtube film som färgen lossnat på lådan.

Ersätta 47cm med en 57 alt 67 för grillning/indirekt grillning. Får kanske inte riktigt samma fina röksmak som med Weber smokey eller Char-grillen isåfall.


Per-Erik

Jag har svårt att tänka mig vara utan min weber 57cm OTG frågan är mer vilken kompletterings grill/smoker man borde köpa.

Weber smokey mountain verkar ju ge bra resultat och verkar vara populär i staterna.

Ett klassisk smoker a'la char griller tycker jag känns mest lockande, elda med ved eller kol och ha enkel tillgång till köttet. Har en romantisk bild av att sitta vid sin grill hela dagen och dricka öl och peta in några vedträn.

Den mest praktiska och är väl bradley smoker men det tar emot att man måste köpa färdiga puckar.


magnus

Vet du om det går att uppnå "likvärdigt" resultat med rökspån på en OTG jämfört med en WSM eller annan smoker? Är skillnaden att man inte behöver fylla på med briketter lika ofta?
Vad är en bradley smoker?

crlhrv

Var en sväng förbi ICA Maxi och de hade Weber One Touch Premium för 1799 kr. Det som främst skiljer Premium från Gold är att Premium har termometer i locket. Jag slår nog till på en sån :D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

Hej Magnus och välkommen till Matforum!

I en Bradley smoker alstras röken av puckar som består av pressat trä. Uppvärmningen sker elektriskt.

Vi har en tråd om Bradley:

http://matforum.nu/index.php?topic=2233.0

Per-Erik

Tycker att detär svårt att få bra röksmak i en OTG, blir lätt en kärv röksmak då det lätt blir för mycket under en kort stund. Jag har en tanke på att experimentera med en rök box under kanske som man låter värmas med el (lödpenna?) i en burk med spån där effekten inte blir så hög.

Däremot så tycker jag det funkar fint att köra 4-6 timmars grillning av revbenspjäll  i låg temperatur ~110 grader, blir riktigt bra.

bryggens

Finns redan en hel del på Forumet om man använder sökfunktionen, bl.a här:
http://matforum.nu/index.php?topic=141.0

Andreas

Jag har en Weber performer med gaständning. Bra och rejäl grill och jag gilllar verkligen avställningsytan eftersom man alltid behöver ha saker ståendes bredvid när man grillar. Men gaständningen är värdelös och så känns grillen för stor när man bara vill grilla något litet, jag skulle egentligen vilja ha en bra minigrill också.
Den som inte frågar får inga svar.

Roine

En Chargrill smokin pro har jag och det lilla jag har experimenterat med den så tycker jag den funkar utmärkt....har provat fläsklägg.helgskinka,köttfärslimpa,fläskfile och tjocka revben i den och  med mycket bra resultat....rökt med enträ,äpple och plommonträd med bra resultat från alltihop....

Per-Erik


Citat från: Roine skrivet 2010-05-23 23:07
En Chargrill smokin pro har jag och det lilla jag har experimenterat med den så tycker jag den funkar utmärkt....har provat fläsklägg.helgskinka,köttfärslimpa,fläskfile och tjocka revben i den och  med mycket bra resultat....rökt med enträ,äpple och plommonträd med bra resultat från alltihop....


Hur känns byggkvaliteten på grillen? Såg att det var 1.8mm plåt, det låter ju som en ganska solid pjäs (även om de värsta verkar ha 5mm).

Verkar den mycket bättre än Jula-grillen (om du har kännt på den)? Jula grillen känns ju lite tunn och smäckig men jag funderar på att köpa en bara för skojs skull för
att prova och modda den lite,  för att göra den mer värme stabil så är det väl bara att fylla med sten.. :) 



BBQforever

Hur fungerar den vid regn,blåst, snö.

Roine

Citat från: BBQforever skrivet 2010-05-24 16:12
Hur fungerar den vid regn,blåst, snö.


Har inte provat det ännu...regn går bra..det har jag provat....lite blåst oxå men det var ingen fara...snöfår man väl vänta med...

crlhrv

Jag har blivit med grill! Det blev en Weber One Touch Premium 57 cm som nu står på balkongen och väntar på att bli ordentligt ingrillad :)

Det är min första Webergrill och jag är väldigt nyfiken på att se hur den står sig i jämförelse med alla de tidigare noname-grillar av liknande konstruktion jag använt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Per-Erik


magnus

Tack för alla bra tips. Ingen som har en Weber Smokey och kan kommentera den? 

Per-Erik

Har precis beställt en men det skulle ta drygt en vecka att få hem den.

magnus

Vilken köpte ? 47 eller 57?

Per-Erik

47, baserat på att den skulle dra mindre kol och att jag tror storleken räcker för den mängd som jag tänker servera.
samt självklart priset, mer än en tusing billigare 2800 gav jag.

magnus

Ok, jag är lite sugen på en 57a, mest pga av att jag tänkte ha den som vanlig grill också.

Har du kollat in "Stocker" ? http://www.rocksbarbque.com/
Den styr temperaturen i bulleten med en fläkt. Är man teknikfreak så passar den nog rätt bra :)


BBQforever

Avända som vanlig grill ?? Utveckla gärna.

Per-Erik

Citat från: magnus skrivet 2010-05-31 22:31
Ok, jag är lite sugen på en 57a, mest pga av att jag tänkte ha den som vanlig grill också.

Har du kollat in "Stocker" ? http://www.rocksbarbque.com/
Den styr temperaturen i bulleten med en fläkt. Är man teknikfreak så passar den nog rätt bra :)


Ja, jag tittade lite på stoker men jag tänkte prova först, på amerikanska siter så verkar man vara nöjd med den temperaturstabilitet men få "out of the box".

magnus

Citat från: BBQforever skrivet 2010-06-01 08:23
Avända som vanlig grill ?? Utveckla gärna.


Det går att modifera WSM så att den blir som en "vanlig" grill.  http://www.rocksbarbque.com/product.gc?ID=36
Men det kanske blir halvbra, arbetshöjd osv blir konstigt. Ska fundera lite vidare :) 

/Magnus




Per-Erik

Citat från: magnus skrivet 2010-06-02 14:14
Det går att modifera WSM så att den blir som en "vanlig" grill.  http://www.rocksbarbque.com/product.gc?ID=36
Men det kanske blir halvbra, arbetshöjd osv blir konstigt. Ska fundera lite vidare :) 


Och du förlorar i enkelhet att tömma aska, flyttbarhet (inga hjul), ingen lockhållare.

Jag har nu fått hem min WSM och påbörjat en inrökningskyckling.
Temperaturen hoppade snabbt upp till 110 grader och stannade där. Får se om briketterna räcker rökningen ut, var lite för snål...


Per-Erik

Aj, behöver nog träna mer, kycklingen tog 2.5h och var fortfarande inte genomstekt. Troligtvis var det för att briketterna tog slut och tempen sjönk till ca 60grader ett tag :)

Men annars kändes den bra.


Kurtson

Citat från: Per-Erik skrivet 2010-06-04 20:17
Aj, behöver nog träna mer, kycklingen tog 2.5h och var fortfarande inte genomstekt. Troligtvis var det för att briketterna tog slut och tempen sjönk till ca 60grader ett tag :)

Men annars kändes den bra.

har du kollat in www.virtualweberbullet.com ?
Med tanke på att det ska ta ca 4-5 timmar för revbensspjäll så tar nog en kyckling ungefä samma tid.


Roine

Oj hoppsan...Blev med en till grill..:WEBER one touch 57premium...utöver min Char-grill...

Per-Erik

2010-06-25 09:57 #27 Last Edit: 2010-06-25 10:51 by Per-Erik
Grattis, ett hem är inte komplett utan en!

edit: ha ha ha , jag känner mig som en weber predikant :) en stolt!

Robert021

Jag har ett 57cm klot, en Weber. Det är en grill jag inte ångrar att jag köpte. På den grillar jag allt, både med direkt och indirekt värme.

I helgen grillade, och rökte jag revbenspjäll. Grillningen tog 3;5h och temperaturen i toppen av locket pendlade mellan 120 och 170 grader. Mestadels låg den kring 130. Spjällen var både saftiga och möra men jag tror det kan bli ännu bättre resultat med lägre temperatur. Tur att jag har beställt en 57cm WSM för några veckor sedan. Genom att jag håller mig till diameter 57 hoppas jag kunna testa olika kombinationer av de olika delarna och det rotisseri som jag också beställt.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

BBQforever

Det är inte bara temperaturen som spelar in när man kör "riktig BBQ" När jag kör "riktig" BBQ finns det ett par saker som kan hjälpa upp resultatet. Om man tex kör kamben eller hel karre. 1. Temperaturen (jag kör aldrig över 120 gr) 2. När jag kört mitt kött i ca 2,5-3,5 timmar slår jag in köttet i folie (med eller utan glaze) och sedan kör jag det lika länge till.( köttet tar bara åt sig röksmak en viss tid) 3. Prova olika rökved (det är inte bara hickory som fungerar).

Dennis

Citat från: Per-Erik skrivet 2010-05-31 20:37
47, baserat på att den skulle dra mindre kol och att jag tror storleken räcker för den mängd som jag tänker servera.
samt självklart priset, mer än en tusing billigare 2800 gav jag.


Var fick du tak på den? Är själv intresserad en WSM47 och det billigaste jag hittat är cirka 3900kr

Per-Erik


Robert021

Citat från: magnus skrivet 2010-05-31 22:31
Har du kollat in "Stocker" ? http://www.rocksbarbque.com/
Den styr temperaturen i bulleten med en fläkt. Är man teknikfreak så passar den nog rätt bra :)


En Stoker passar bäst till en rök eller en större BBQ cooker, kanske inte för en klotgrill.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal