Cancerframkallande gift i 25 av 40 viner

Startat av Andreas, 2008-10-28 10:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Naturskyddsföreningen presenterar idag en rapport från http://www.pan-europe.info (Pesticide Action Network) som har analyserat giftinnehåll i vin. Av 34 analyserade konventionellt producerade viner innehöll samtliga rester av kemiska bekämpningsmeldel. Av 6 analyserade ekoviner innehöll en spår av bekämpningsmedel ("7,6 ug/l jämfört med 233,8 ug/l funnet i ett av de världsberömda vinerna").

Totalt hittades 24 sorters bekämpningsmedel i de 40 vinflaskorna: azoxystrobin, benalaxyl, boscalid, bromopropylate, carbendazim cyprodinil, dimethomorph, fenarimol, fenhexamid, fenitrothion, fludioxonil, flusilazole, iprodione, iprovalicarb, metalaxyl, methoxyfenozide, penconazole, procymidone, pyrimethanil, spiroxamine, tebuconazole, tebufenozide, tebufenpyrad och tetradifon. "De bekämpningsmedel som fanns i närmare hälften av vinsorterna, 16 stycken, hör till medel som av EU klassar som antingen cancerframkallande, mutagena, reproduktionshämmande eller hormonstörande. I 25 av flaskorna hittades pyrimethanil, ett ämne som man misstänker kan orsaka cancer."

¤ http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/matens-varstingar/cancerframkallande-gift-i-vin/
¤ http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/jordbruk/vindruvor_och_bekampningsmedel.pdf

Visst låter det otrevligt? Men det jag skulle vilja veta är om halterna de uppmätt över huvud taget påverkar vår hälsa? Hur står sig 233.8 ug/l pyrimethanil i Bordeaux (Saint Estèphe Cru Classé) mot alla andra gifter vi utsätts för dagligdags?
Den som inte frågar får inga svar.

Daddy-T

Kände mig tvungen att söka svaret på frågan om hur mycket pyrimethanil som det är ok att inmundiga innan risken för cancer känns otrevligt stor.
Googlade på ämnet i fråga på franska sidor och hittade en rapport från Institut Français de la Vigne et du Vin som i mars 2008 publicerade sin analys av samma rapport som Naturskyddsföreningen hänivisar till (i oktober 2008).

http://www.monaoc.com/images/rhone/documents/Communiqu%C3%A9%20r%C3%A9sidus%20dans%20les%20vins-IFV%20_5_.pdf

Beträffande pyrimethanil så kan man läsa att:
la DJA est de 0.2 mg/kg de poids corporel/jour soit
pour un homme de 60 kg 12 mg de pyriméthanil acceptable par jour.
Pour une consommation de 0.4 L d'un vin contenant la valeur maximale retrouvée
dans l'étude PAN de 233.8 ?g /l de pyriméthanil cela correspond à un apport
journalier de 93.52 ?g de pyriméthanil soit 7.8 % de la DJA.


Min franska översättning av det hela blir att dagsintaget ej skall överstiga 0,2 mg/kg kroppsvikt och dag, vilket för en man på 60 kg innebär ett övre gränsvärde på 12 mg/dag (motsvarar 12 000 ?g/dag).
0,4 l vin innebär ett intag av 93,52 ?g vilket är 0,78 % av rekommenderat maxintag. Jag tror de missat en decimal.

Om min beräkning stämmer innebär det att den 60 kilo tunge mannen skulle vara tvungen att inmundiga 68 flaskor under en och samma dag för att nå upp till gränsvärdet. Antagligen skulle hans dödsorsak ändå inte vara cancer.

Sen tycker inte jag att det är något fel att prova BIO-viner vilket det finns ett 30-tal olika av i min närmsta matbutik. Tyvärr så är det ju inte alltid som just något av de vinerna passar bäst till den mat man tänkt sig på tallriken.



Daddy-T

Måste bara påpeka att i mitt svar ovan så har tecknet för mikro ersatts av ett ?.

?g betyder således mikrogram.  Tecknet syns i förhandsgranskningen men försvinner ut i matrymden vid publicering.

Thomas2

Jag kan åter igen konstatera att allt jag tycker om och uppskattar här i livet framkallar cancer hos möss. ;D

Thomas

Andreas

Tack så mycket för de uppgifterna Daddy-T, mycket långt ifrån farliga nivåer med andra ord, varför väljer då Naturskyddsföreningen att basunera ut cancerframkallande?

233,8 ug var dessutom en ovanligt hög halt, de flesta andra viner med några få undantag hade betydligt lägre halter.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Är det inte dags att det blir slut på alla larmrapporter? Ja, alltså de som saknar grund. Dricker du 10 flaskor vin om dagen och kompletterar med tio kilo nötter, gärna härskna, lär du bli sjuk. Kanske kan våra kära reportrar ta för vana att be livsmedelsverket om  kommentarer gällande gränser för lämpligt intag? Trots examen i matematik och kemi tycker jag att det är trist att själv göra beräkningar liknande den ovan!
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal