Glutamat kan göra dig sjuk - borde man undvika glutamat?

Startat av Andreas, 2007-10-01 08:20

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

Aromat är verkligen gott, men har ju glutamat som 2:a ingrediens så försök bara att "glömma" den smaken om du inte vill använda Aromat.... *S*
Har googlat lite på min favoritkrydda Lawry´s o den är dubbelt så god som Aromat men verkar INTE innehålla glutamat! :-)

Kari


Andreas

Jag har faktiskt aldrig haft en burk Aromat i min ägo - vad använder ni Aromat till rent konkret?

Huvudingrediensen i Aromat förutom gultamat är salt, duger inte det? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Griilad kyckling utan skinn
Röror, bönröra med matlagnings yoghurt
Varma popcorn
Potatismos

Det är de fyra första jag kommer på att jag lagat, försökt laga, medvetet utan Aromat. Men det blir inte riktigt "rätt" utan.  :(

--

Finns det fler som har svårt att låta bli?

På mötet: AAÄ ;)

- Hej jag heter Elka och är Aromatare..
- Hej Elka, välkommen ut ur garderoben!


roffekock

Koksalt,kryddor 17 %(vitlök,vitpeppar,muskotnöt,kummin,mejram) smakförstäkare(natriumglutamat,dinatrium,inosinat)torkad lök 8%,socker,frgämne (riboflavin)

Denna text finns på en gammal burk. Vad är det nu som är svårt att ersätta?

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Salt, vitlökspulver, vitpeppar, muskotnöt, kummin, mejram, lökpulver och socker..

Det blir till att blanda och mixa en provsats och prova med popcorn? Dax för en ny tråd?!   ;D

kryddburken

såhär ser Lawry´s ut! På min burk står det såhär på baksidan :
"Salt, socker, kryddor inkl. paprika, gurkmeja, lök, majsmjöl, vitlök, trikalciumfosfat, paprikaextrakt, naturliga smakförstärkare"

Kari

Tack Kryddburken, denna har jag sett någonstans här hemma vid, dax för jakt!  ;)

Andreas: trikalciumfosfat och naturliga smakförstärkare, har Du koll? Eller en länk till en bra sida som förklara?
Dax att sammanfatta på en lista här på Matforum, som med restaurangerna och snabbmaten? ;D

Andreas

Trikalciumfosfat = E 341 kalciumfosfater klumpförebyggande.

Och smakförstärkare... det är ju precis vad glutamat är... ???

La in ett recept på lawrys i blanda-sina-egna-kryddortråden.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Aha, naturliga smakförstärkare är glutamat, trodde naturliga är just naturliga..

Trikalciumfosfat = E 341 kalciumfosfater klumpförebyggande. Man borde väl kunna skaka burken så slipper man det å?  :)

Har Du en E-lista? Vill Du dela med Dig? Är den för kemister eller vanligt folk?

Sweber

I boken "Den hemliga Kocken" listas alla E-nr med förklaringar till vad det är och exempel på användning. (ja, jag har läst den nu, mycket läsvärd. den väcker många tankar.)

Där förklaras även vad som gäller när man ska ange vilka aromämnen som används.

Konstgjorda aromämnen är enligt livsmedelsverket aromämnen med molekyler som inte finns naturligt, utan som "byggs".
Naturidentiska aromämnen är ämnen med molekyler som är lika som är byggda på konstgjrd väg med som är kemiskt lika som naturliga.
Naturlioga aromämnen är molekyler som finns i naturen och som är utvunnena, inte byggda. Dock behöver inte tex naturlig jordgubbsarom innehålla någon jordgubbe, det räcker med att den molekylen som ger jordgubbssmaken är kemiskt lika som den som finns i jordgubben. Den kan dock vara utvunnen ur vad som helst, tex kodynga eller råolja eller var man nu kan hitta den någonstans.

Reservation för att jag inte minns allt rätt.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

kryddburken

I dagarna har jag gjort en liten enkät som jag skickat ut till några kryddleverantörer på nätet, det handlar naturligtvis om tillsats av glutamat i kryddor!

En del har redan svarat och lämnat sina synpunkter! Väldigt intressant & varierande svar kan jag säga!

Ska publicera samtliga svar på bloggen måndag den 4:e feb. då får ni chansen att höra vad våra kryddleveratörer tar för ställning i debatten!

agnetasch


Kari

Spännande! Bra initiativ Kryddburken!  ;D

Hur ser enkäten ut? *nyfiken* Eller ska man vänta?  ;)

kryddburken

Frågeställning ser ut såhär :

1) Ni har ett brett utbud av kryddor, finns det kryddor ur ert sortiment som innehåller glutamat, isåfall vilka?

2) Hur ser ni på att informera konsumenterna om glutamatinnehållet?
Är det något ni kan göra mer synbart så det blir lättare för konsumenten att urskilja?

3) Hur pass insatta är ni själva i debatten kring glutamat?

4) Finns det några planerade framtidsplaner/åtgärder för att minimera denna tillsats i kryddor?

Övriga synpunkter/kommentarer kommer också att publiceras!

kryddburken


Kari


agnetasch

Snörpiga tongångar från Borgeby Kryddgård eller?
"Vi säljer ren Umami, då efterfrågan är stor"
Varför talar dom inte klarspråk: "Vi säljer ren glutamat,eftersom folk inte vet att dom får det när dom köper umami"

kryddburken

Precis!
Jag tror att det är för stora för att bry sig, de säljer ju enorma mängder kryddor på marknader runt om i sverige, men som konsument tycker jag det är viktigt hur min leverntör tänker och då fastnade jag ju inte för Borgeby kan jag säga! Däremot Aromia har en attityd mot sina kunder där de tar till sig kritik på ett vettigt sätt! Likaså Oldenburg! De som inte svarat alls ser jag som ren nonchalans mot sina kunder!

Andreas

Det var bra gjort Kryddburken, tänk om fler visade sådant engagemang om vår mat!

Hur länge fick de på sig att svara?

Du funderade aldrig på att skicka enkäten till Santa Maria och Knorr Kockens?

Intressant med Arombodens "vår leverantör använder sig av den renaste msg som finns" - kan det verkligen stämma att det finns olika "renhetsgrader"? Vad skulle i så fall "smutsen" bestå av i den "orena" glutamaten?

Borgebys "Om kunden kan läsa finns informationen tillgänglig" lät lite halvspydigt faktiskt och logiken i "Den dagen som livsmedelsverket förbjuder glutamat i livsmedel och butikerna tar bort kött, skaldjur, parmesanost ur sitt sortiment kommer även vi att ta bort det ur våra kryddblandningar." är dåligt på två sätt. Dels haltar jämförelsen med kött, skaldjur och parmesanost med tanke på att naturligt och syntetisk glutamat inte är riktigt samma sak. Dels säger de i klarspråk att "Vi lyssnar bara på livsmedelsverket, vad våra kunder tycker ger vi blanka 17 i."

Vissa anser att glutamat är en fuskkrydda man använder för att kunna snåla på andra dyrare kryddor så kanske finns det ekonomiska skäl för Borgeby att försvara dessa blandningar.

Men visst Borgeby har en poäng - var är alla studier som bevisar farligheten hos Glutamat - i denna tråd finns många artiklar från dags/kvällstidningar men det enda konkreta forskarmaterial som nämns är en studie på glutamathalten hos hyperaktiva barn av Helen Courvoisie i GP-artikeln först i tråden. Nog måste det finnas fler studier än så?! Ska leta vid tillfälle.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal